Ja, det har jag det också. Hade slamtömning för några veckor sen. Slamsugningskillen tyckte vi hade ovanligt lite i brunnen...
 
G
tlundberg skrev:
Spolade kallvatten i köket. Den slog ifrån då också.
Där sprack min gissning om temperaturen.
 
Rikard Ågren skrev:
Hydroforpumpen då? Men då borde det ju lösa ut när ni diskar också. Men du kan ju prova spola i köket 5-10 minuter och se
Jag skulle också kolla vattenpumpen.
Har du pumpen i borrhålet och lite luft i blåsan så startar och stoppar pumpen med väldigt täta intervall och du får snabbt skavsår på gummiledningen och vatten rinner in i pumpen eller jordfel på kabeln.
Inte heller ovanligt att pumpen sitter ovan vattnet men i fuktig miljö, vilket kan skapa läckströmmar.
 
Avloppspumpar är typ dåliga att koppla på jordfelsbrytare...
 
Fyll badkaret med vatten. Om jfb slår ifrån så är det vattenpumpen.
Stäng av kranen. Tappa ur badkaret. Om jfb slår ifrån så är det avloppspumpen.

Förresten... tömde slamsugaren rätt brunn?
Han tömde inte pumpbrunnen av misstag? Då kan han ha skadat pumpen.
Pumpbrunnar ser ut precis som tvåkammarbrunnar, så det är möjligt, men väldigt klantigt, att göra den missen.

Det skulle även förklara varför det var ovanligt lite i brunnen...
 
Redigerat:
Smart tänkt ampz. Två gånger i rad dessutom! d^_^b
 
Det där med pumpbrunnen var intressant. Hur kollar jag det? Jag visste inte ens att det fanns både pumpbrunn och avloppsbrunn... (vi är ganska nyinflyttade från lägenhet)
 
*funderar* Om felet nu alltid återkommer efter en stund så borde det inte ta allt för lång tid för en elektriker att med rätt utrustning kunna se vad som löser JFB'n.
Att byta fel pump kan ju i en del fall bli rätt dyrt, Sen går ju det mesta av felsökningen på ROT dock inte ny pump om det nu är där problemet ligger.

Är pumparna fast anslutna? Om inte skulle jag börjat titta där.
mycke_nu skrev om att dra iväg vattnet med slang så det är nog första felsökningen.

Lägger till att ampz nog kom på svaret men enkelt kollat nu ju. Skulle de klantat sig så är ju lösningen klar, troligen även för kostnaden om de inte blivit hänvisade till fel brunn.

/Kent
 
Redigerat:
OM du har avloppspump så bör du ha dessa brunnar:
Från huset räknat:
Trekammarbrunn.
Pumpbrunn.
Spridarbrunn.

Det kan också finnas en eller fler inspektionsbrunnar.
Spridarbrunnen kan vara ihopslagen med pumpbrunnen.

Men innan du börjar rota i brunnarna så är det bäst att du säkerställer att det verkligen är där felet ligger med badkarsmetoden jag beskrev.
 
Avlopps-/vattenpumpar funkar oftast inte att lägga över JFB. Även om pumpen är tät så kan det bli en viss kondens inut i pumpen. Har man problem så kan man lägga pumpen utanför JFB. Vad jag har hört så ska försäkringsbolagen tillåta det.

//Patrik
 
Jag har också haft problem med att jordfelsbrytaren löst ut när min pump i den borrade brunnen startar eller stannar. Jag har även hört från kollegor att det har hänt för dom någon gång också. Det är ganska dåligt egentligen att nya grejer kan lösa ut jordfelsbrytaren.
 
Jag har satt mina vattenpumpar (och värmepumpen) på en 300 mA brandskyddsautomat istället. Funkar än så länge..
 
Har inget badkar, så kan inte göra just den kollen.

Men jag spolade med vattenslangen i en kvart utomhus och det var inga problem. Så det verkar som att felet ligger någon stans på vattnets väg ut ur huset.

Tyvärr är jag fortfarande lite förvirrad vad det gäller avloppsbrunnar. Vad jag vet så har vi bara en avloppsbrun. Är ett svart plastlock ute i trädgården som det står varningstexter på om farliga gaser. Det var där han slamtömde.

EDIT: Förra ägaren anlade avloppssystemet. De bodde här i huset i åtta år, så det är en ganska ny anläggning.
 
Redigerat:
Långsökt eftersom felet verkar ligga i avloppspumpen men har du elgolvvärme i källaren?

/Kent
 
Nej, har bara golvvärme i ett rum, badrummet, och där är det vattenburet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.