Jag behöver 10 kubikmeter singel eller mackadam att lägga runt huset och i diverse gångar mm. Jag har sett en variant på en hemsida som var 8-16 och såg skaplig ut och dessutom till ett ok pris. Funktionen skall både vara skapligt dränerande och möjlig att gå på. Priset på riktigt snyggt singel i storsäck är för högt.

Låter det som ett ok val med 8-16 och är 350 kr kubiken + 1200 för frakt ett normalt pris?

Undrar också. Vilken omkrets på biceps är minimum för att skyffla 10 kubik med handkraft?
 
Ballast i Stockholm (Rotebro) tar 137 kr + moms för ett ton ärtsingel natur (8/16).

En kubik väger ca 1,4 ton så pris per kubik inkl moms hamnar på ca 240 kr. Sedan är utbud och efterfrågan olika i landet och således oxå priserna. 1200 för frakt låter helt OK.

Omkretsen läg växa något, men ingen omöjlig uppgift...
 
Inte så stora. Ska du göra det på en dag utan att vara van så kommer du att upptäcka en del nya msukelgrupper dagen efter dock :)
 
P
Singel är en naturprodukt och därmed klart dyrare medans makadam är ju bergkross och billigare. Singel kan dock vara snyggare.
137kr per ton låter lite väl billigt då enligt ballast prislista (ABC-län) från 2010-04 så kostar 1 ton singel 235kr + 13kr (naturgrusskatt) +0.5kr (täkt avgift) + moms.... blir 311kr/ton => 435kr per kubik
Så din uppgift på 350 låter ok (riktigt bra om det är med moms)

Jag har 11-16 makadam som översta ytlagret på gårdsplanen och en del gångar funkar utmärkt. Lägg dock inte för tjockt som gör att det känns lite som fötterna grävs ner men inte heller för tunnt då det blir som spelkulor på ett golv....ca 166kr/ton + moms

Här är två leverantörer i Skåne.
http://www.ballastsverige.se/skicka-forfragan/Skane/sodra-sandby/Sodra-Sandby/ (
http://www.sydsten.se/Produkter/Krossprodukter/Makadam.aspx
Sen är det en annan åkare som kör lastbilen men du brukar få fakturan från leverantören.

Frakt är så svårt att säga. Det beror på hur långt dom har att köra + hur mycket du köper.
Ring och fråga. Säg att du är privat person så fattar dom att du inte alltid "hänger med i svängarna" när dom drar sina siffror men dom är alltid himla vänliga.

Jag har skottat flera gånger 10ton men mina biceps har inte vuxit så mycket. En sak kan man säga att gå inte upp i större storlekar (fraktioner som proffsen säger:) än till 22mm för det blir jobbigt att skotta för hand men 11-16 är inga problem alls. Det tar ett tag att köra ut med skottkärra men ingen omöjlighet att göra på en helg. Se till att ha en bra skyffel dvs ingen spade men inte förstor skyffel då det blir tungt. Lite flera gånger är bättre än få stora.
 
Jag skrev Ärtsingel och den kostar enligt prislistan 137 kr, däremot kostar Gårdssingel 235 kr. Hade missat täktavgiften och grusskatten i min uppgift :)

Vad som skiljer Ärtsingel och Gårdssingel åt, vet jag dock inte.
 
The Stills. S Sandby ligger inom rimligt avstånd så transporterna bör inte bli allt för dyra. om jag räknar rätt så blir det ca 300 kr per kubikmeter för makadam 8-16 och transporten borde bli billigare än från grus.nu som ligger flera mil längre bort. Det billigare priset var från grus.nu i Malmö/nordanå men nu verkar de inte ha denna fraktion längre. de har däremot bl.a. singel 8-11 för 450 kr inkl moms.
 
Jag menade makadam 11-16 i förra inlägg och inte 8-11.
 
P
Makadam har en annan fördel har jag fått lära mig. Då makadam är mer kantigt än singel så rullar det inte lika mycket runt utan ligger still dock nog inte lika mysigt att gå på med barfota fötter
 
TheStills. Jag tror det blir 11-16 som du har. Hur tjockt tycker du är lagom? Jag hade tänkt lägga markduk i gångarna och sedan 6-8 cm makadam. Kan man besöka balast? Det verkar inte så om man tittar på deras hemsida.
 
P
Tänk att markduk precis under makadamen kan göra att stenen flyttar sig omkring på markduken men kanske om du har så mycket som 8cm så borde det funka men jag är inte säker. Kan du inte köpa ett bilsläp och prova? Skulle det bli fel så kan du alltid använda det i botten.
Jag har knappa 4-5cm 11-16 men då har jag pckså 8cm 0-8 + 25cm 0-32 under, dvs en "väg"... På gångarna har jag kanske ungeför detsamma men utan "vägen" och ingen markduk. Jag rycker ogräset för det blir inte så mycket.
Visst kan du besöka dom. Åk till "vågen" och gå upp. Där har dom små bunkar med olika fraktioner så man kan se hur det ser ut. Där kan du även betala om du vill köpa ett bilsläp och sen åka ner i "gropen". Lite läskigt då lastbilarna kommer som kanonkulor och allt är bara stort.... Men ring och fråga. Dom kan en hel del.
Men du kan också åka förbi Sydsten i Hardeberga (nästan Sandby det också) där dom har stora högar "uppe vid grinden". Där kan du "känna" på makadamen enkelt. När jag var där senast så gick man in i ett hus där det fanns en telefon. Slog man nån siffra så kom man till killen i lastaren. Säg "personbilssläp makadam 11-16" så får du svaret "kommer om x minuter"... och sen kommer en lastare modell större.... :D

DSC00074.JPG
 
Redigerat:
Singel har en fördel med att den rullar när du går i den. Det blir ej så mycket ogräs.
 
Mitt inlägg försvann tydligen. Tack TheStills. Jag skall kolla upp fraktiorna på dessa anläggningar. Jag för överväga hur jag skall göra med markduken. De flesta gångarna är mitt i trädgårdslandet mellan odlingslådor. Jag skall hällst kunna köra en rullebör där.
 
Blindnit. perfekt hemsida med bilder som visar fraktionerna. Så mycket jag lärt mig de senaste dagarna. Jag har aldrig tidigare köpt grus, sten eller annat, endast 5 spannar sand som jag tog i bilen.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.