hahalj
Om panelen är ok och inte rötskadad, ser ni några problem med att regla upp och lägga ett lager isolering utanpå panelen och sedan ny panel längst ut? Eller blir slutresultatet bättre om man river bort gammal panel och bygger på reglar och isolering?
 
Ola78
Det beror på, har du en luftspalt bakom den gamla panelen bör du nog riva den om du ska få någon nytta av isoleringen. Ligger panelen direkt mot husets stomme kan du ju göra som du tänkt dig. Bäst slutresultat får du självklart om du river den panelen med, det tar inte så lång tid att riva som man kanske tror.
 
hahalj
Jo jag har en luftspalt bakom den befintliga panelen. Det är ju inget större arbete att riva den, desto tråkigare att forsla bort den bara... men men, det blir väl bäst att göra så ändå.
 
Takutsprång och takfötter blir ju drabbade av att lägga på nytt utanpå. Vilket i sin tur kan innebära att fönster och/eller dörrar exponeras mer för nederbörd. Sen tycker vissa att det ser konstigt ut med små takutsprång medans andra skiter i vilket, men det är ju en smakfråga.

Att riva går fort, men man kan ju åka på att rikta väggarna och det kan ju sno en del tid.
 
hahalj
Ursäkta en amatör, hur menar du med att man kan åka på att rikta väggarna?
 
hahalj skrev:
Ursäkta en amatör, hur menar du med att man kan åka på att rikta väggarna?
Kan svara på 1337:s fråga.:)

Den som reglat upp för den gamla panelen kanske riktat väggen med kilar,masonitbitar eller dylikt för att stommen inte var/är rak så åker du på att genomföra samma procedur för att få det i våg/lod och liv.
 
hahalj skrev:
Jo jag har en luftspalt bakom den befintliga panelen. Det är ju inget större arbete att riva den, desto tråkigare att forsla bort den bara... men men, det blir väl bäst att göra så ändå.
Det är ju snart säsong för majbrasor! ;)
 
hahalj
barajag skrev:
Kan svara på 1337:s fråga.:)

Den som reglat upp för den gamla panelen kanske riktat väggen med kilar,masonitbitar eller dylikt för att stommen inte var/är rak så åker du på att genomföra samma procedur för att få det i våg/lod och liv.
Aha, ja det visar sig ju. Tack.

cederbusch skrev:
Det är ju snart säsong för majbrasor! ;)
Tja, jobbet blir lika stort oavsett om det blir soptippen eller dumpplatsen för årets majbrasa. En egen majbrasa på tomten skulle bränna ner mer än sig själv.:O
 
Om det funkar med takutsprång etc ..Varför inte västkustskivan på panelen distanser reglar ny panel klart?...
 
För att luftspalten där luften rör sig bakom den gamla panelen gör att isolering på utsidan är i det närmaste helt ogjort jobb, det kommer inte att isolera något helt enkelt.
Bara isolering på "insidan" luftspalten som räknas.
 
Går det inte att isolera igen den gamla luftspalten underifrån?
 
Man kanske kan gå bananas och ha en riktig bonanza med fogskummet, men man får ju täta i botten och toppen om det finns möjlighet till ventilation där.
sitter och funderar på om man bygger fram ett nytt problem men det bör man väl inte göra.

Men är det största problemet vid en tilläggsisolering att man inte kan transportera bort den gamla panelen så tycker jag nog att man kan lägga det på hög och ringa närmsta lastbilschaffis med kran, har man lagt virket vettigt är det ju ett 10min jobb att slänga på det. ett par papperspengar i näven så är ju problemet ur värden.
 
hahalj
Nä, jag river ner den gamla, reglar upp, fyller på med isolering och sätter upp ny panel. Och kör bort det gamla, inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.