Usch ja, det blir visst lätt infekterat när man jmf hustillverkare. Det har nog mer med pengar än smak att göra. Känsligt.

Jag tycker det är helt ok (kanske tom vettigt?) att bygga hus för 3,5 milj. om man har råd och verkligen vill ha "hela paketet" på en gång. Jag skäms dock inte för att ja själv inte hör dit utan byggt Älvsbyhus och är nöjd. För oss som kan vänta och inte har så mycket att lägga emellan eller superhöga inkomster är ÄH ett bra val. Utgångsstandard på många andra volymhus på torpargrund är ju konstruktionsmässigt likvärdiga. Då tänker jag på isolering, väggar, bjälklag, grundutrustning, värmesystem och sådant.

Apropå värderingar och kostnader kan jag ta ett ex: Vår granne och vi köpte tomt för samma summa och byggde samma år. Deras hus är av samma stl. som vårt men de har även: *Dubbelgarage. *55 kvm inredd boyta inklusive mindre badrum med bubbelbad (vi har motsvarande ytrymmen oinredda). *Dyrare köksutrustning (design) men med samma finesser som vi har *några större fönster *mer av parkett *snyggare trappa *kakel och klinker i bad *inbyggda belysningar i vissa rum *mer utvändig snickarglädje. Det är ett jättefint hus de har! De har betalat mer än de kalkylerade 2450kkr och har lagt ned mycket tid på upphandlingar, eget arbete mm.

OM vi skulle utrusta vårt hus likvärdigt med dem skulle vi förrutom det vi betalat för vårt hus punga ut med ca 470000 till! Mycket pengar! MEN då hamnar vi på en totalsumma på 2090kkr. Vi tjänar alltså 360 lax på att vänta.

Och värderingen då? Jo deras blev värderat till 2,5 milj och de har alltså bara fått för det de lagt ut. Vår värdering blev 240kkr över det vi hittills lagt ut! Om detta säger något om det allmäna förhållandet vet jag inte, men jag tycker nog inte man ska oroa sig för att det skulle vara något värderingsmässigt ofördelaktigt att bo i ÄH. Personligen: inte standardmässigt heller. Det finns mycket man själv kan göra med sitt ÄH (och de andra billiga volymhus oxå).
 
Värderingar hit och dit, det är marknaden som styr priset även värderingen. Läget och intrycket har ofta stor betydelse, i många fall spelar nog inte fabrikatet så stor roll..... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.