Har spacklat alla skarvar och skruvhål. Jag ska bredspackla hela ytan eftersom jag ska måla tätskiktet och vill vara säker på att det suger lika över hela ytan. Ska bli plastmatta på golvet.

Frågan är om det vettigaste är att bredspackla innan mattan läggs eller efter? JAg måste ju ändå spackla språnget mellan vägg och plastmatta. Eller så är det bara bökigt? Vad säger panelen?
 
Lägg mattan först och täck/maskera, så kan du ju spackla allt i ett svep. Spacklingen är ju bara för att det ska bli snyggt och har ju ingen funktion (så den behövs ju inte under/bakom mattan).
 
Det är inte vad jag fått till mig hos målar´n. Där menade de att enbart gipset kan suga olika mkt. Att spackla ger då bättre underlag. Hur som helst så ska det spacklas.

HAr du erfarenhet av att göra så här eller är det din kvalificerade gissning? :)
 
cederbusch skrev:
Det är inte vad jag fått till mig hos målar´n. Där menade de att enbart gipset kan suga olika mkt. Att spackla ger då bättre underlag. Hur som helst så ska det spacklas.

HAr du erfarenhet av att göra så här eller är det din kvalificerade gissning? :)
Det var en praktisk gissning (det som lät enklast att göra).

Men om det är så att spacklet ger en effekt i att suget från gipset försvinner så det underlättar för limningen av mattan, ja då är det ju så man borde göra.

Men spacklingen för att dölja språnget, går det att göra på andra sätt? Typ mjukfogning eller aluminium list?
 
Alltså, jag kan ju bredspackla först och sen när mattan är där spackla det sista vid mattkanten.

Någon målare eller mattläggare som vet vad som är bästa att göra?
 
Tätskickt under plastmatta?

Hänger inte riktigt med.

Spackla fast det är slätt?

Primer är till för sugande underlag före läggning av tätskickt före ex klinkersläggning även före spackling

Edit: verkar vara jag som inte kan läsa, missuppfattade frågan rejält.

Vad ska du ha på väggarna? Kakel? ?

Spacklingen sker när mattan ligger på plats även tätskicktet ska överlappa mattan

Behövs absolut inte bredspacklas åå hela ytan om den är slät. Primer fixar sugningen
 
T
essends skrev:
Tätskickt under plastmatta?

Hänger inte riktigt med.

Spackla fast det är slätt?

Primer är till för sugande underlag före läggning av tätskickt före ex klinkersläggning även före spackling

Edit: verkar vara jag som inte kan läsa, missuppfattade frågan rejält.

Vad ska du ha på väggarna? Kakel? ?

Spacklingen sker när mattan ligger på plats även tätskicktet ska överlappa mattan

Behövs absolut inte bredspacklas åå hela ytan om den är slät. Primer fixar sugningen
Om jag inte har helt fel för mig så ska "cederbusch" måla väggarna med våtrumsfärg! Alltså inget kakel eller våtrumsmatta.

Det ska alltså inte vara något rollat tätskikt inblandat.......
 
Ja mitt svar blev luddigt pga att ja läste helt fel, kunde inte ta bort det i mobilen..

Det ska hängas väv som ska limmas/målas med våtrumsfärg/grund?
 
essends skrev:
Ja mitt svar blev luddigt pga att ja läste helt fel, kunde inte ta bort det i mobilen..

Det ska hängas väv som ska limmas/målas med våtrumsfärg/grund?
Japp så är det. Ska alltså inte blandas in någon primer. Så plastmatta först, sen bredspackla? Att jag frågar är för arbetsgångens skull. Om matt först så är det egentligen det som står på tur och då kan jag börja med lite annat.
 
Om golvet är färdigspacklat så måste du täcka lika mycket hur du än gör, så lägg dit den, svetsa, spackla om det behövs mer än mattkanten sen på med väggmaterialet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.