Hej!
Jag funderar över vilken typ av altanvirke vi skall välja
Vanligt tryckimpregnerat eller tryckimpregnerat med tillsatt vax ???

Jag har fått olika bud på hur ofta altan med Vanligt tryckimpregnerat virke bör behandlas med linolja, allt från 2 ggr/år till 1 gång vart annat år :-/

 
Enligt uppgift behöver det vaxade inte behandlas mer än 1 gång var 10 år. Det skall vara dyrare men jag vet inte exakt hur mycket det skiljer.
 
Fråga kolon:
Vem fan är Martin Timell? ;)

Nä, jag vet inte men vax som impregnering är inte speciellt imponerande. 10 år? Knappast.....
 
Jag ville vara miljövänlig en gång och använde någon sorts vaxaktigt medel ( utan linolja). Det var alltså på vanligt tryckt virke utan vax. Men tyvärr höll det inte måttet..
 
Var det inte det vi diskuterade här ovanför....eller fick du inte rätt svar? ;)

I programmet sades att merkostnaden på den altanen i exemplet var 700 kr....

 
Då kanske det är är ide att använda det vaxade om inte prisskillnaden inte är större. Även om det inte håller 10 år. så är det ju ganska stor skillnad mot att behandla virket 2 ggr /år.
 
Kanske det. Det är trots allt inte så stor skillnad. (Enligt Timell. Jag tror att skillnaden kan bli BETYDLIGT större om man jagar lite priser.)
Men vem behandlar altanen två gånger om året?
Min altan kommer att bli överlycklig om den får nåt underhåll vartannat år.... :)
 
Mörknar inte virket (utan vax) om man inte behandlar det oftare än vartannat år?
 
Det är väl ingen som riktigt vet om vaxat trä mörknar...det har ju inte funnits så länge?
 
snackabo skrev:
Mörknar inte virket (utan vax)  om man inte behandlar det oftare än vartannat år?
Det är väl om man oljar som träet blir mörkare och mörkare. Om man däremot tvättar det med såpalösning (och lite blekmedel), blir det inte svart. Däremot gråaktigt.
Vad man vill, är att få träet att se "nytt" ut, dvs som när man bygger altanen, men hur gör man det!?
 
Precis. Jag tror inte att det finns något mirakelmedel som gör att trät inte ser ut att ha åldrats... :)
Är man rädd för det kanske man ska överväga en stenterass istället.
 
markis skrev:
Det är väl om man oljar som träet blir mörkare och mörkare. Om man däremot tvättar det med såpalösning (och lite blekmedel), blir det inte svart. Däremot gråaktigt.
Vad man vill, är att få träet att se "nytt" ut, dvs som när man bygger altanen, men hur gör man det!?
Det kanske fungerar att hålla altan i "nyskick" med det vaxade virket ???
Jag har även sett äldre altaner som ser "nya" ut fast de är byggd med vanligt altanvirke, men jag vet jag inte på vilket sätt de är behandlade :-/
 
Angående om altanvirket mörknar eller inte, kan jag säga att en våra grannar, som oljar altanen minst 3ggr per år är dom som har det MÖRKASTE virket, våran altan, som säkert inte var oljad på 5 år innan vi flyttade hit, hade det LJUSASTE virket.

Så virket verkar alltså mörkna av oljning.
 
Vaxat altanvirke verkar inte vara någon hit. Fick följande information från Beijer i Karlskrona:

"Vi har kollat upp detta med vaxbehabdlat trallvirke . Det vi har förstått är att vaxning av trallvirke inte håller mer än vad behandling med träolja gör. Med denna anledning har vi valt att inte lagerföra detta.
Vanligt trallvirke 28x95 mm kostar ca 10:-/lpm 28x120 mm 12:-/lpm 22x95 mm 8:-/lpm ".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.