Till helgen är det dags att dra igång aktiviteterna i kolonin. Behöver därför ett snabbt råd :)
Tänkte kalka gräsmattan. Bör man även kalka resten av trädgården, rabatter etc?
Finns det kalk man kan sprida för hand (korn)?
 
Det beror på - behöver du kalka överhuvudtaget? Har du tagit ett pH-prov och sett att du behöver kalka eller är det bara av gammal vana?
För om det inte behövs egentligen så finns det ju ingen anledning att kalka resten av trädgården heller. ;)
 
Tack för svar :)
Vet bara att det är lerjord.
Ser att t.ex. Algomin inte verkar sälja kalk längre, finns bara olika gödselvarianter, trädgårdsgödsel, gräsgödsel etc.
Är det någon ide att gödsla då istället för att kalka?
 
Gödsla gräsmattan eller rabatten? De mesta som växer älskar gödsel så de lär inte klaga.
Det kan ju vara så att du har för sur jord för det som du vill odla men det beror ju vad du vill odla också. Vissa växter vill ha sur jord, andra trivs med högre pH.
Om du säkert vill veta så finns det billiga tester i trädgårdsbutiker.
Om du inte vill veta så strunta i att kalka ;-)
 
Jag köper ett test, nyfiken nu på vilket värde vi har ;)
Vid vilket ph-värde bör man kalka?
 
Beror på vad du vill odla. ;)
 
Dalbotös skrev:
Om du inte vill veta så strunta i att kalka ;-)
;) ;);)

Exempel: magnolia, rododendron gillar absolut inte kalk.
De flesta rosor vill ha tung kalkrik jord liksom buxbom.
Jag odlar inga surjordsväxter så jag följer Dalbotös' exempel - vill inte veta ;)
 
Jag tror allt fler har slutat kalka eftersom få ser några fördelar med detta. Vill man däremot ha en riktig paradgräsmatta är det lagom tid för första gödslingen nu.

Jag är själv så trött på vintern att jag inte kan vänta tills allt blir grönt så jag har öst ut ett antal kilo (2 säckar) algomingödsel nästan överallt. Och jag har ett halvt tunnland trädgård. Mossan är tjock på vissa ställen och även om jag inte bryr mig så mycket om det så tror jag mer på att gödsla bort den än att kalka bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.