Ett japanskt vattenbryne är gjorda av slipmaterial inbakade i en lera eller annat keramiskt material. När man bryner ett verktyg mot den kommer slipmaterialet att brytas loss och nya vassa delar komma fram. Det har två effekter: Dels kommer brynet att avverka snabbt eftersom det hela tiden kommer fram nya vassa slipppartiklar del kommer det att ändra form eftersom materialet lossnar och spolas bort. Det är därför viktigt att hålla brynet plant under arbetet. Det gör man tex med ett diamantbryne med grov eller extragrov stuktur. Ett annat sätt är att använda våtslippapper på ett plant underlag, tex en glasskiva.
/B
 
M.Kristensen skrev:
Om du använder en DMT-diaman sten för att plana ett vattenbryne, använd aldrig den röda sidan! DEn har en annan bindning än blå och svart (de grövre alltså) och diamanterna kommer att lossna. '

förklara för jag fattar inte de här med vattenbrynje!
Väldigt mycket är färgmärkt när det gäller slipmaterial. Detta gäller vattenstenar, och det gäller diamantbrynen och det gäller slipkuddar.

Så om du köper en 300/1200 DMT diamantbryne så får du hem något som på ena sidan har en prick med en färg, på andra sidan en prick med en annan färg. Prickens färg talar om om ytan är 100, 300, 1200, ... Det är de färgerna Bengt hänvisar till. Så när du handlar vattenstenar och slipsvampar och liknande kan det vara bra att spara webbsidan med färgerna, så du sedan inte behöver kunna färgerna utantill (jag har för mig att grön är 1200, men inte ens det är jag säker på).

--- Mats ---
 
nu blev de lite klarare. då ska ett brynje även inhandlas.
 
Gäller det alla DMT's diamantbrynen att den röda har ett annat bindemedel
Har nämligen två små för att bryna frässtålen röd och grön
Deras DMT Dia-sharp "kontokorts modell" själva brynet är stort och platt som ett kontokort.

Mvh Pär H
 
Som jag förstått det så har de grövre diamantbrynena en typ av bindemedel och de finare ett annat, Gränsen går vid det röda. Det är inget problem annat än om man använder dem till att plana vattenbrynen då endast svarta och blå rekommenderas. Å andra sidan behöver man ju inte finare än blå för att plana ett bryne.
/B
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.