Jo här nere på kontinenten frodas det mesta :cool:

Man riktigt längtar att se den nysatta häcken ta fart men just nu är det snöyra så dröjer väl ett tag till.
 
Vicken teur jao beåor ej Skeoune deå! ;D
Tack för svar och för att jag fick låna tråden (fast det kanske jag inte fick egentligen!)!
 
Vilken superintressant tråd! Vi ska bara ha en liten trädgård, MEN den ligger ut mot en cykelbana. Tråkigt att sätta ett högt staket som insynsskydd, men en fin och redan hög ligusterhäck skulle vara perfekt. :D

Tack för tipsen!

/Lena
 
Hej robban44!

Hur har det nu gått med häcken så här lite senare? Blev den fin i somras och hur grön är den nu på vintern? Du råkar inte ha foton?

Mvh
Pagge
 
Jag var i våras nere hos Wallströms på Söderslätt och köpte tre stora liguster dvs 1,5 m höga för 150 kr/st som test. De planterades i var sin 80liters plastbytta och växte helt ok den första sommaren. Jag har satt 100 sticklingar från dessa buskar ... :D

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att såna här färdigköpta storhäckar på sikt blir lika snygga som när man kör på gammalt konventionellt sätt ... Men jag är också nyfiken på robbans häck.
 
Måste säga att jag hade för stora förväntningar på att vi skulle ha en häck färdig så snabbt, under våren växte den snabbt på höjden men ganska gles, sen till midsommar klippte jag ner den till 1 meter för att den skulle tätna mer. Pratade med Wallströms om att jag trodde den skulle tätna fortare men dom sa jag gjort rätt som tog ner den till 1 meter + att det kan ta mycket lång tid innan rotklumparna etablerat sig. Sen kom den extrema sommaren med torka och då växte den inget speciellt alls. Så nu Feb-Mars skall jag trimma den lite och göda den så får vi hoppas den börjat trivas och växer och frodas.
80% av alla blad har ramlat av så vidare grön är den inte men vi får se nu säsong 2 hur det artar sig.
 
Ok, tack för svaret, hoppas häcken blir fin.

Någon som vet om det finns någon annan busktyp som lämpar sig till denna typ av häck som är mer vintergrön? Alltså buskar minst 150cm höga ej barrtyp. Sedan tyckte jag 150kr/st (ex moms) och en åtgång på 2/meter gav ett attraktivt pris som kanske inte går att matcha med något annat?

Mvh
Pagge
 
Jag kan inte nog rekommendera bok och avenbok även om en sådana häckar inte är gröna på vintern. Du får upp höjden på 180 inom ett par år - därefter tätnar häcken successivt. Med ålder blir den i princip oigenomsiktlig med sina vinterlöv. Jag själv löser problemet med dubbla häckar - ytterst avenbok och en meter inanför rödbok.

Jag vet att vi alla vill ha vårt insynsskydd snabbt - men en trädgård planerar man faktiskt långsiktigt och även om vi idag kan köpa storvuxenhet vinner man kanske inte så mycket om man slår ut kostnaden på ett antal år.

Det var intressant med robbans erfarenhet. Mina stora ligusterplantor förlorade också samtliga blad denna vinter - jag inbillade mig att det berodde på att jag krukade dem (och vattnade rejält hela sommaren). Kan det vara så att just den genen som Wallströms har inte är så vintergrön? Eller så behöver den en längre etableringstid.
 
Intressant. Hur vet man om det är en ligustersort som ska vara vintergrön eller inte?

Vi bor också i Skeoune och har en etablerad ligusterhäck. Den har tappat alla löv i vinter. Nu vet jag iochförsig inte om den brukar göra det varje år för det är första vintern vi bor här, men i år är den i varje fall inte vintergrön. En del löv satt kvar länge, men skakades till sist av i stormarna
 
husis - simma lugnt! Det kan bero på den torra sommaren. Om det blir en torr sommar igen bör du vattna den (helst med en rotvattnare - det blir billigare) eller lägga en slang som droppar någon timme vid varje planta. Klipp din häck två gånger denna säsong och pyssla om den - komplettera gärna med 10 cm kompost längs häcken. Då har den bättre förutsättningar att hålla sig under vintern. Men blir det en riktigt kall vinter deppar även den vintergröna sorten.

Men det är sant att även den bladfällande sorten smyger sig in i våra plantskolor - idiotiskt egentligen här i Skåne eftersom den bladfällande inte har, mig veterligen, några fördelar i jämförelse med den "vintergröna"...

Jag satte en 20 m lång häck mot gatan för många år sedan. Det tog faktiskt många år innan jag blev absolut säker på att jag, mitt i häcken, hade av misstag fått ett antal felaktiga och bladfällande. Först trodde jag det var fel på jorden, därefter grävde jag efter möjliga rör under häcken (!). För att inte få differens i häcken fick jag gro egna plantor och komplettera de jag tog bort. Det tog väl 8 år innan häcken blev någotsånär jämn och färdig.
 
Du är en klippa Yonna, tack för svaren!
I sommar ska häcken pysslas om! Det senaste året har väl inte varit helt optimalt, med tanke på att det först var torrt, torrt och sen blev vått, vått och milt, milt. På sina håll är häcken grön, men inte av löv, utan det är stammarnasom har blivit gröna, av alger eller vad det nu kan vara. Är det något man ska behandla (hur i så fall) eller klarar det sig?
 
Nä, jag skulle inte bry mig om detta än. Men när värmen satt igång på allvar kan du kanske hårdspruta bort algerna? Liguster är en mycket tålig häck i denna landsända men den behöver ett antal år för att etablera sig och bli riktigt snygg. Sedan står den där i många många år och är praktfull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.