OBS OBS! Fel namn i rubriken, menade Optidrain.


Har köpt 100mm tjock Optidrain som jag ska slänga upp på min källarvägg nu under våren då jag ändå ska dränera om runt kåken. Frågan är nu om jag kan köpa 100/200mm cellplast och sätta utanpå detta?

Eller är det något som man inte bör göra? Tänkte försöka få så mycket isolerande effekt som möjligt och vill inte köpa mer Optidraindå det drar iväg i pris. Har nämligen ett ruskigt lågt pris på cellplast.

Men som sagt finns det något negativt att göra på det sättet? Alltså 100mm optidrän, täckväv, cellplast, (ev täckväv här mer), återfyllnadsmassor.
 
Redigerat:
Cellplasten innerst mot väggen, Optidrain utanpå, duken ytterst =Kanon!

-Se bara till att cellplasten & Optidraien tål marktrycket,
hur djupt under mark kommer dom att hamna?
 
Va, näe? Då kommer väl inte inte fukten ur källarväggen?
 
Cellplast andas.

Optidrain dränerar & andas.
Sätter du cellplasten ytterst så kommer den att (mer eller mindre)
att vara blöt & då förlorar du i isolerförmåga.
 
OK... men är det ett fullgott alternativ till 2 lager optidrän eller förlorar man något?
 
Nja, jag ser inga direkt nackdelar med Cellplast + Optidrain
Cellplasten andas inte lika bra som Optidrain kan jag tänka mig, men den andas fullt tillräckligt.
-Kör på det!

(Men kolla tryckhållfastheten, jag kan hjälpa dig om du anger hur djup du kommer att gräva)
 
Fick nu ett svar från tillverkaren och där menade dom på att jag ska köra optidrain mot väggen och sedan köra cellplast utanpå det. Skulle inte vara några som helst problem menade dom. Så kommer nog köra på det sättet iaf.

Tack för snabba svar iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.