Ja sant.. Jag tror iallafall på din ide.. Ska kunna bli riktigt snygg och riktigt trevligt.
 
AnneFi
Nu kom min sambo och hans far på att de tyckte att vi ska ha plast eller en matta på husväggen för att skydda mot fukt.
Hur tusan gör alla andra, för jag tänker knappast ha det så.
Annars får jag skita i allt och bygga ett friliggande med förråd anslutet som är planerat för framtiden men det finns det knappast pengar till.

Nu blidde jag lite ledsen på min sambo. Hur kan man komma på det nu?
 
Tänker du inte ventilera på något sätt? Jag har aldrig sett att man behöver sätta något mot väggen.
 
AnneFi
Jo, så menar jag med. Fönsterna måste ju ändå vara öppna i princip alltid i ett sånt litet växthus.
Väggarna är grovt sprutat med puts så där kommer ju knappast vara tätt.
Men ändå vill min sambo sätta upp en Matta. Käns som att hela iden med fint dog ut :(
 
Han kan inte sätta upp en matta, det blir ju förskräckligt fult. Jag har en släkting som har byggt ett växthus av gamla fönster mot en husvägg av trä, och där finns inget på väggen och den har klarat sig hur bra som helst. Ska se om jag kan fixa fram en bild på det till dig.
 
AnneFi
Gör gärna det!! Uppskattad verkligen. Vet du hur stort deras är?
 
Marlénes släkting är min mamma och pappa. :) Och där finns en platta mot väggen, tror bara Marléne inte har tänkt på den eftersom den är målad. Deras växthus är större än vårt tror jag. Jag uppskattar att det är 4,5x2,5 meter men jag är inte säker.
 
Kanske kan räcka att måla den befintliga väggen i växthuset 2 ggr till så får man ju lite ökat skydd.
Att sätta en matta eller platta mot väggen kan ju inte vara optimalt för en trävägg heller. Fukt och dyligt som kommer in mellan blir liksom instängt och ventileras inte bort som det ska??

Ingen aning asså, bara en tanke som slog mig.
 
Här hittade jag bilder på växthus som sitter direkt mot fasaden (från Classicum). Lägger upp bilden på växthuset av gamla fönster när jag fått den.

Serralux-v%C3%A4gg%20225x450.jpg

Serralux-v%C3%A4gg%201500x2250%20mm.jpg

Serralux-v%C3%A4gg-300-4.jpg
 
Per Eskilsson skrev:
Marlénes släkting är min mamma och pappa. :) Och där finns en platta mot väggen, tror bara Marléne inte har tänkt på den eftersom den är målad. Deras växthus är större än vårt tror jag. Jag uppskattar att det är 4,5x2,5 meter men jag är inte säker.
Ja, där har jag blivit lurad! Om man ska sätta något så kan man väl göra det snyggt genom att måla det i fasadens färg, men jag tror inte att det behövs med tanke på att ingen verkar göra det. Jag tror snarare att det är ventilationen som är det viktiga. Växthuset får inte vara tätt. På vårt är det luftspringor hela vägen.

Det där om att det är dina föräldrar som byggt det är inte sant. De kan njuta av det visserligen, men det är din systers före detta man som byggde det. Visst var det enklare att skriva släkting? ;)
 
AnneFi
Hur tusan gör man med vattnet på taket om man använder fönster?
 
Hur menar du? Menar du att regnvattnet blir liggandes stilla mot fönsterkarmarna om man har hela fönster som tak? Jag är inte säker på att man har fönster på taken utan låter taket bestå av något annat istället. Jag ska hem till mina föräldrar nu i helgen och inspektera deras växthus lite närmare. Återkommer när jag vet mer.
 
AnneFi
Jag har sett flera bilder där man har fönster liggande och öppningsbara men jag förstår att det inte verkar vara det bästa för avrinningen.
Vad ska man annars ha?
 
AnneFi
Såja. Åtta meter fönster hämtat(egentligen fyra men vi ska dela dom).
Hmm. Undra vad vi ska göra med dom. :)
Per, skulle du vilja ta en bild på dina föräldrars växthus?
 
hmm, låter intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.