Liten update..
1 vecka + 2 dagar sedan sådd.

Gurkorna växer som ogräs :)
Har planterat om dom idag till större krukor.
Sådde 16 stycken, två i varje kruka för att ta den som växer bäst från varje. Det blev bara 6 stycken jag sparade för nu är ju katten intresserad av allt som står i fönstret så han hade haft slagsmål med 2 av dom största plantorna :)

gurka4.jpg
 
Redigerat:
AnneFi
Underbart :)


Sådde mina tomatfrön i helgen, längtar efter grönt. Håller efter 100(känns det som) jordgubbsrevor som ska delas ut till alla vänner.

Har även tänkt att hänga balkonglådor för örter och kryddor på altanen.
Vad tror ni blir bäst. så frön eller köpa plantor?
 
AnneFi
Måste tillägga att jag verkligen älskar golvet och singeln runt odlingslådorna.
 
Jag hade gjort det enkelt för mig om man skulle ha kryddor i balkonglådor.. Köpt plantor.
Har bara 3 lådor själv och det är två på garagefönstren och en på friggeboden men där brukar det bara bli blommor i dom..

Tack tack.. ja, är ju ganska nöjd både med golvet och singeln.. Golvet är härligt att gå barfota på under sommaren.. Singeln runt lådorna vara bara en ide som ploppa upp när man höll på att snickra golvet.
 
Fantastiskt så fort det växer! Det ser väldigt ambitiöst ut att förplantera i olika krukor som du gör.

Jag känner att jag måste läsa in mig på hur man odlar egentligen. Lånade 6 böcker om växthus på biblioteket i måndags!
 
Marlene Eskilsson skrev:
Fantastiskt så fort det växer! Det ser väldigt ambitiöst ut att förplantera i olika krukor som du gör.

Jag känner att jag måste läsa in mig på hur man odlar egentligen. Lånade 6 böcker om växthus på biblioteket i måndags!
Anledningen till att jag inte sådde i den större krukan från början är nog igentligen för att när det utvecklats två ordentliga kronblad så är plantan runt 10 cm hög (mina var det) och väldigt klen.
När man planterar om så ska man plantera dom med "stjälken" under jord så att jordytan nästan når upp till bladen.
Plantan utvecklar rötter på längst med den delen av "stjälken" som är under jord så plantan kommer bli stabilare.
 
AnneFi
Har en liten hemlig tanke... hmm. Vad är det för mått på ert växthus.
 
Vårt är ca 2,60*2,60..

Hmm, vad är det nu för hemlig tanke?? Fast om du berättar så e den ju inte hemlig.. men du kan ju *viska* :)
 
AnneFi
Haha. Måste först se om det är genomförbart innan jag berättar.
 
Ahh, ja då får vi lugnt vänta :)
 
Bara en liten kort updatering..

Gurkplantorna och tomatplantorna har faktiskt fått flytta ut i växthuset dygnet runt sen nästan en vecka tillbaka. Verkar trivas riktigt bra där.. Växer gör dom..

Ska försöka komma ihåg att plåta lite imorgon och slänga in lite bilder..
 
Lovade ett par bilder...

Gurkan:
gurka.jpg

Tomater:
tomat5.jpg

Lite bonusbild på rädisorna:
rodbeta.jpg

Glömde faktiskt ta på morötterna som börjat o titta upp också.

Som jämförelse så lägger jag in en bild igen på gurkorna från den 5/4:
gurka4.jpg
 
Redigerat:
Det syns att du är proffs! Fina raka rader där på rädisorna. En liten fråga om gurkorna, måste man stödja upp dem med blompinnar? Mina gurkor har precis tittat upp från jorden, ska lägga upp en bild på dem här under dagen. Jag har aldrig odlat förut, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig ...
 
Naj naj, superamatör.. hehe..

Jag stödjer dom mest för att dom inte ska vika sig.
Dom drar sig mot solen och ligger nästan ner och stjälken är inte så kraftig än och amatör som man är så är man lite rädd för att dom kanske ska brytas.
 
Aha, du är bara ambitiösare än jag :p

Jag tänkte att de kanske ska ligga ner eftersom gurkorna kommer att bli supertunga. Ska nog leta upp en bild på gurkplantor, för det har jag aldrig sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.