Hej alla!

Igår började vi buda på ett hus. Utgångspris 2175'.
Totalt två budgivare. Vi la utgångspris och senare 2250'.
Igår kväll la den andra budgivaren 2300'. På eftermiddagen idag hoppade vi av.
Mäklaren kontaktade oss nyss och meddelade att den vinnande budgivaren drar tillbaka sitt bud och lägger sig på 2250', samma som vi stannade på!

Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare och har ändå deltagit i 10-talet budgivningar. Är det mäklaren som dribblar, eller den andra budgivaren som inte fattar hur spelet går till? (Visst, de kan ju spela som de vill, men inte lägga sig på samma bud som oss, eftersom det är vårt bud).
 
Håller med. Den som drar tillbaka sitt bud är ute och du äger ditt bud.
Fast etik och lag kanske är olika saker...
 
Det verkar vara ngn skum taktik från den andra budgivaren, hade jag varit säljare hade jag tvekat inför att sälja till den andre. Om jag vore er skulle nog jag stå fast vid ert andra bud o säga att ni erbjuder en smärtfri o enkel affär.
 
Gå tillbaka till 2175. Jag tycker det luktar skum mäklare.
 
Har ni klart med pengar och kan skriva omg skulle jag säga 2,1 till mäklaren, och att det budet gäller 3 tim.
 
Mycket konstigt. Att den andre budgivaren försöker sig på något sådant skulle inte förvåna mig, det har man ju märkt att det kan hända nästan vad som helst i en budgivning. Vad som däremot förvånar mig är att mäklaren accepterar något sådant, han borde ju upplysa den andre budgivaren om att antingen så bjuder man över det högsta budet eller så ger man sig, att backa och lägga sig på samma bud som förre budgivaren existerar ju inte. Som säljare så skulle jag definitivt erbjuda er att få köpa i första hand.
 
Mäklaren säger att han kommer rekommendera säljaren att de väljer oss som köpare om vi står fast vid vårt bud. Får se hur det blir, det känns ju lite olustigt hela grejen nu.
 
Enk Projektet skrev:
Har ni klart med pengar och kan skriva omg skulle jag säga 2,1 till mäklaren, och att det budet gäller 3 tim.
Dito.
 
Enk Projektet skrev:
Har ni klart med pengar och kan skriva omg skulle jag säga 2,1 till mäklaren, och att det budet gäller 3 tim.
Håller med!
 
Högt spel om TS "måste" ha huset.
 
Taken skrev:
Mycket konstigt. Att den andre budgivaren försöker sig på något sådant skulle inte förvåna mig, det har man ju märkt att det kan hända nästan vad som helst i en budgivning. Vad som däremot förvånar mig är att mäklaren accepterar något sådant, han borde ju upplysa den andre budgivaren om att antingen så bjuder man över det högsta budet eller så ger man sig, att backa och lägga sig på samma bud som förre budgivaren existerar ju inte. Som säljare så skulle jag definitivt erbjuda er att få köpa i första hand.
Men har mäklaren verkligen rätt att "inte acceptera något sådant"? Mäklaren är väl skyldig att framföra alla inkomna bud till säljaren?
 
Wagner skrev:
Men har mäklaren verkligen rätt att "inte acceptera något sådant"? Mäklaren är väl skyldig att framföra alla inkomna bud till säljaren?
Visst, så är det ju egentligen, men även om det formellt är så, så tycker jag ändå det måste finnas gränser där en mäklare måste kunna säga stopp för att förhindra att det urartar helt. Till exempel så brukar det väl vanligtvis funka så att man startar om budgivningen från början om en budgivare först vinner budgivningen och sedan ångrar sig och inte längre vill köpa till det pris man sagt?

Men visst, i slutändan är det ju egentligen säljaren som bestämmer hur budgivningen ska gå till, och han har ju i alla fall all rätt att be den köpare som strular med sitt bud att dra åt skogen.
 
Enk Projektet skrev:
Har ni klart med pengar och kan skriva omg skulle jag säga 2,1 till mäklaren, och att det budet gäller 3 tim.
Men det skulle väl bara betyda att den andre köparen har lyckats med sina dumheter? Säljaren är ju knappast speciellt positivt inställd till den köpare som backat med sitt bud efter att ha vunnit budgivningen, och om jag vore i säljarens sits skulle jag ju definitivt då välja att sälja till TS. Men om TS då väljer att backa och dessutom ställa krav på tidsgränser osv. så är det klart att han som betalar 2,25 vinner över TS som bjuder 2,1, visst skulle det svida att sälja till en som strulat i budgivningen men om det står mellan det eller att förlora 150 000kr så är ju valet rätt enkelt...
 
Sååå enkelt är det ju inte. För om du bjuder 2,1 med 3 timmars giltighet, så är ju strularen ensam budgivare efter 3 timmar. Kunde han sänka från 2,3 så kan han ju sänka igen.
 
Blir hur som helst intressant att höra vad resultatet av det hela blir :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.