Fick för några år sedan tag på en bättre beg Atmos DC32 från senare delen av 90-talet som jag ersatte ett ändå äldre herke med. När jag skulle raka ner askan häromkvällen så var askan blöt som lera. :x Kan även se ett par vattendroppar på golvet under lådan där fläkten sitter monterad och trycket har ju givetvis sjunkit:( Kan det det verkligen vara möjligt att den redan är slut? Någon som vet några kända problem med den pannan?
/Croft
 
Det finns många parametrar som påverkar en pannas livslängd. Är bränslet fuktigt? Har du laddomat eller liknande? Låt säga att din panna är 15 år samt mot bakgrunden att du inte är första ägaren, vilket innebär att du nog inte heller kan garantera hur den förra ägaren använde pannan, så skulle jag tippa på att den nog har sett sina bästa dagar :(

Jag kan givetvis ha fel, men du kanske kan undersöka den närmare själv eller be någon om hjälp?
 
du får ju kolla om du hittar någon läcka.är alltså på insidan av pannan?
hadde det varit på utsidan så är det ju lätt att komma åt att svetsa.
 
Min morbror pissade i vedspisen när han var full, så tänk efter vad du gjorde i går kväll,:) sen får du nog inse att har inget ovanligt hänt så har den nog gett upp.
 
En liten teori skulle kanske vara att koppla bort panna från system och köra litet system? i med kylartätning och se om det funkar, vad vet jag nåt medel finns det säkert. Kunde kanske vara värt att testa alternativ 2 plocka isär hela pannan och lokalisera -svetsa, känner en som gjort detta med framgång. Hans läckte om jag inte missminner mig fel, bakpå innanför ytterplåt högt upp. Eller strunta i pann h-etet å köpa nytt.
 
Hitta läckaget och svetsa. Du behöver visserligen tömma pannan men sen kan den gå 10 år till om du har tur.
 
barajag skrev:
Min morbror pissade i vedspisen när han var full, så tänk efter vad du gjorde i går kväll,:) sen får du nog inse att har inget ovanligt hänt så har den nog gett upp.
d^_^b
 
Vad jag vet så har jag inte pissat fel :p men man kan ju inte komma ihåg allt....
Har i alla fall nu hittat vilken ända av pannan som läcker. Direkt till vänster innanför vedluckan där kommer vattnet ur en av luftkanalerna, ingen mysigt och lättåtkomligt ställe att svetsa precis. Nä det får nog bli något nytt till sommaren. Nytt är ju i alla fall nytt...:cool:
/Croft
 
Ja du, det finns en del att välja på. Jag ska inte rekommendera dig någon panna men om jag vore du skulle jag kolla marknaden ordentligt. Prova om du inte kan hitta en ny men pressa priset lite, vissa märken är dyrare men tydligen också bättre. Satt i samma sits som du förra året, kollade runt och det blev köp av den som gav mig bästa pris. Som sagt det finns oftast inte bara en som säljer en viss panna.
 
jo börja kolla nu.det är en ångestframkallande labyrint.flera månaders tittande innan jag bestämde mig.

kan rekomende kotly.com om du vill importera.

jag köpte en viessmann i sverige.känns som det prisvärdaste alternativet för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.