Langbein
Jag orkar knappt se på Plus längre hur dumma folk kan vara, eller
också är jag härdad. Nu visade de ett nybyggt hus med en del små fel,
har någon hört talas om ett nybyggt felfritt hus?

Obs även svenskar råkar illa ut så det finns ingen rasism. Man ska helt enkelt inte betala innan allt funkar, reklamera och laga själv om man inte fått rättelse, ska det vara så svårt?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=541548&lid=puff_541556&lpos=lasMer

"Mardrömshuset
HUSBYGGE Choong-Ho Yi byggde nytt hus för flera miljoner. Trots att
det har flera allvarliga fel vägrar Sidensjöhus hjälp honom. Nu möts
de i tingsrätten.

Choong-Ho Yi i Jakobsberg utanför Stockholm har fått stora problem med
sitt nybyggda 3,5-miljoners hus (inklusive tomt). Garaget ligger så
lågt att det rinner in vatten när det regnar. Konstruktionen gör också
att bilarnas underrede tar i marken på garagenedfarten.
Enligt en byggexpert som Choong-Ho Yi anlitat så är det felbyggt.
Normen säger att garaget ska ligga 10 centmeter över gatunivå, men i
det här fallet ligger det istället 40 centimeter under gatunivå.
Detta felet upptäckte han inte på en gång eftersom han haft fullt sjå
med att bråka om en rad andra fel på huset.
* Fel på bergvärmepumpen.
* Vattensamlingar i och runt huset på grund av att man inte byggt
någon samlingsplats för vatten.
Dessutom finns det fortfarande efter två och halvt år ytterligare ett
antal saker som inte är åtgärdade:
* Entrén är omålad.
* Platonmattan är inte fastsatt.
* Badrumsgolvet lutar åt fel håll.
- Man behöver inte vara expert för att se att det är fel. Men
Sidensjöhus säger att det inte är något fel. Så jag såg ingen annan
utväg än att stämma företaget, säger Choong-Ho Yi."

Trams, vad är dyrt att fixa utom möjligen golvet och pumpen?
Ingick markberedning?

Är det något nytt att garage inte får ha nerfart längre?

 
Helt rätt att stämma dom... Vafan.. för 3,5 miljoner borde man väl slippa fel lut i duchen???
 
Langbein
ejwbegysv skrev:
Helt rätt att stämma dom... Vafan.. för 3,5 miljoner borde man väl slippa fel lut i duchen???

Man ska hålla pengar inne tills allt är kollat, reklamera och fixa själv efter en tid. Men en del tror man får mer än avtalat, markberedning ingår sällan efter.
 
Langbein skrev:
Jag orkar knappt se på Plus längre hur dumma folk kan vara, eller
också är jag härdad. Nu visade de ett nybyggt hus med en del små fel,
har någon hört talas om ett nybyggt felfritt hus?

Obs även svenskar råkar illa ut så det finns ingen rasism. Man ska helt enkelt inte betala innan allt funkar, reklamera och laga själv om man inte fått rättelse, ska det vara så svårt?

Trams, vad är dyrt att fixa utom möjligen golvet och pumpen?
Ingick markberedning?

Är det något nytt att garage inte får ha nerfart längre?
Håller till viss del med dig.
För det första så kan man inte veta vad som ingick utan att ha läst avtalet.
OK, att det som ingick skall vara fackmässigt utfört som golvlutning i badrum etc.

Sedan har man all rätt (och skall) hålla inne 10% av entreprenadsumman tills alla fel är åtgärdade. vilket i detta fallet borde vara 200.000-300.000 kr (beroende på hur mycket tomten kostat)
Dessa pengar skall ju täcka kostnaderna för att rätta till sådant som framkommit under slutbesiktningen.
Märkligt nog så nämndes inget slutbesiktningsprotokoll i inslaget. Har det inte gjorts någon eller står där inget som styrker beställarens påståenden?

Många frågor utan svar altså är det svårt att uttala sig om det är fuskbygge, eller bara kommunikationsproblem.
 
Langbein skrev:
Man ska helt enkelt inte betala innan allt funkar, reklamera och laga själv om man inte fått rättelse, ska det vara så svårt?
Men om man nu redan har betalat för en vara så skall man väl få den?
Nu såg jag inte inslaget i Plus, men jag antar att Sidensjöhus vågade bemöta kritiken. Delade Sidensjöhus representant i så fall din uppfattning att Choong-Ho, eftersom han nu varit så dum att han betalat för huset, borde låta sig nöjas med ett garage som ligger så lågt att det rinner in vatten när det regnar, och ett badrumsgolv som lutar åt fel håll.
Eller skyllde han felen på någon annan?
 
Köper man nåt för tremiljonerfemhundratusen svenska kronor så ska det tamigtusan vara perfekt, och som köpare SKA jag inte behöva hålla på att gorma med reklamationer och hålla inne pengar för sånt här fusk. Kan man inte ta ansvar för det hus man bygger så har man inget på marknaden att göra. Visst kan det bli fel ibland men då måste man som byggfirma ta sitt ansvar och rätta till problemet på en gång utan kostnad för köparen. Ett badrumsgolv som lutar åt fel håll kan ALDRIG skyllas på dålig kommunikation utan det är inget annat än fusk. Tycker det är förjävligt.
Sen fattar jag inte heller hur hustillverkaren tänker. All denna negativa publicitet kostar dom hundra gånger mer än vad det skulle kosta att fixa till felen på huset. Kanske borde dom gå en kurs i marknadsföring, det vore väl investerade pengar för deras del....
/jesper
 
Faidros skrev:
Men om man nu redan har betalat för en vara så skall man väl få den?
Jo.
Men om man har så många fel som det påstods så skulle besiktningsmannen vid slutbesiktningen påtalat dessa och rekommenderat en lämplig storlek på innehållet belopp som täckte kostnaden för att åtgärda felet. Slutbesiktningsprotokoll nämndes inte alls i inslaget.
Eftersom man inte erlägger slutlikviden förrän efter slutbesiktningen så borde det finnas en hel del pengar som man kunde hållt inne med.
Självklart skall ett badrumsgolv luta rätt och en värmepanna skall vara korrekt injusterad. Det borde de innehållna pengarna kunna täcka.
Däremot finns det inget som säger hur stor nivåskillnad det skall vara mellan väg och garage. Höjden på byggnaderna brukar kontrolleras och diskuteras dels vid samrådet och vid kommunens utsättning på plats. Att höja en byggnads läge är ofta förknippat med stora kostnader för återfyllnad. Därför diskuteras alltid läget.

Sedan kan man avtala om olika saker. Kanske ingick inte anläggning av garageinfart, markarbeten utanför grundläggningen, målning av veranda och yttre va i entreprenaden. Det vet ju endast de inblandade.

Sverker gav oss för lite kött på benen för att det skall gå att säga vem som har rätt och vem som har fel.
 
volvo skrev:
Eftersom man inte erlägger slutlikviden förrän efter slutbesiktningen så borde det finnas en hel del pengar som man kunde hållt inne med.
Jaha, är det så det brukar gå till. Jag har aldrig byggt nytt så jag känner inte till turerna.
Tråkigt om det har gått så långt att man måste ta till ekonomisk utpressning (om än i mild form) för att få det man avtalat om. Då var jag lika godtrogen som Choong-Ho Yi i Jakobsberg.
 
Langbein
Vad jag minns var det slutbesat och man hittade dessa fel efteråt på annat sätt.
Problemet är att kunna förstå avtalen, vi får väl se repriserna men jag misstänker att Sverker kan haft dålig koll i detta fall.
 
Tyckte också att det vara en svagt "case" som Sverker hittat, inget sades
om avtalsformer, besiktningar mm så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

En annan sak är ju att stora delar av byggbranschen har ett gemensamt
problem i att man hellre diskuterar juridik och avtal än fokuserar på kundnöjdhet.
En garageupp(ned)fart där bilens underrede skrapar i är dåligt gjord och
oavsett vilka avtal som funnits så borde den inte ha levererats i det skicket!
 
larsg skrev:
Tyckte också att det vara en svagt "case" som Sverker hittat, inget sades
om avtalsformer, besiktningar mm så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

En annan sak är ju att stora delar av byggbranschen har ett gemensamt
problem i att man hellre diskuterar juridik och avtal än fokuserar på kundnöjdhet.
En garageupp(ned)fart där bilens underrede skrapar i är dåligt gjord och
oavsett vilka avtal som funnits så borde den inte ha levererats i det skicket!
Ja, det hade varit önskvärt om säljaren verkligen gick igenom allt för att kontrollera att kunden uppfattat vad det är de faktiskt köpt.
Förvånansvärt många villabyggare får detta klart för sig oftast i samband med slutbesiktningen.
Säljaren har upplysningsplikt, men kunderna får ju också se till att ta till sig av den information de får. Många gånger stöter man på kunder som inte hade en aaaaning om.........som man enkelt kunnat läsa om i ett papper de fick för ett halvår sedan.
 
Hoppas någon barmhärtig granne tipsar husägaren om att köpa ett duschdraperi och hålla det innan för badkarskanten ;)
Då slipper han sopa så mycket vatten på badrummet, stackarn.

Jag tyckte nog inslaget var lite väl summariskt.
Stod det i något kontrakt osv. att garaget skulle upp 10 cm. eller ställde de garaget på ett plan yta för att det verkade bäst ?? Det fick vi inte veta. De kunde tagit dit en expert från husföretaget åtminstone.

Ska det va' så ?? uteblev liksom. Lite mer ställa-mot-väggen nästa gång, tack.
 
Langbein
En expert hade sagt att "garage måste vara 10 cm ovanför gatan", det låter klokt men är det nytt?
En bekants bil slog i, ja för låga bilar är det gott om. Ett annat pucko som körde sönder nåt utan att kolla.
Husföretaget ville inte vara med då det stämts.
 
Köper man nåt för tremiljonerfemhundratusen svenska kronor så ska det tamigtusan vara perfekt
Vet inte vilken del av landet du kommer ifrån men 3,5 miljoner för en villa inklusive tomt i Stockholmsområdet är inte mycket pengar. Skulle snarare vilja säga att det låter riktigt billigt.

Därmed inte sagt att det justifierar fel fall i badrummet.

Angående garagets placering i förhållande till gatan är det beroende av tomten i övrigt. Om tomten sluttar nedåt kraftigt sett från vägen går det inte att placera det 10 cm över vägens höjdnivå. Skulle vilja se de grannar och kommun som skulle godkänna detta. Däremot går det ändå att göra åtgärder som hindrar regnvattnet att komma fram till garaget. Någon som vet huruvida markarbeten ingick i entreprenaden?

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.