Har köpt en induktionsghäll med denna
anslutningspropp.
Är den tillåtemn i sverige?
Hur kopplas den in?
 
  • anslutningsdon_hll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kiki skrev:
Har köpt en induktionsghäll med denna
anslutningspropp.
Är den tillåtemn i sverige?
Hur kopplas den in?
Stickproppen är godkänd,ansluts lättast om du har kopplingsdosan överst i bild som kan ,som det står ,sättas utanpåliggande eller täcka en befintlig dosa.
 
Dock är jag tveksam att du kan koppla in den på 230V~ (en fas), byt ut kontakten till en annan, man kan öppna spisen på baksidan och sätta in en femledare 5G2,5 och koppla in den på 3 fas +nolla+jord.

MVH
Mocke
 
mocke skrev:
Dock är jag tveksam att du kan koppla in den på 230V~ (en fas), byt ut kontakten till en annan, man kan öppna spisen på baksidan och sätta in en femledare 5G2,5 och koppla in den på 3 fas +nolla+jord.

MVH
Mocke

-om möjligheten finns, ja. Då är det bästa alternativet att använda ett Perilex-uttag med tillhörande stickpropp.
Men det förekommer 1-fas apparater på marknaden. Icke omkopplingsbara. Och det är ganska vanligt i äldre lägenheter att endast 1 fas finns framdragen till lägenhetscentralen. I de fall används Norwesco-uttaget ovan, 1-fas, neutral och jord. Kopplas enligt anvisning. Kabel bör vara 3G6 och uttaget säkras med 25 A. Ledningar till uttaget ska givetvis också vara 6 mm2-
 
-ah skrev:
[quote author=mocke link=1142494571/0#2 date=1144155386]Dock är jag tveksam att du kan koppla in den på 230V~ (en fas), byt ut kontakten till en annan, man kan öppna spisen på baksidan och sätta in en femledare 5G2,5 och koppla in den på 3 fas +nolla+jord.

MVH
Mocke

-om möjligheten finns, ja. Då är det bästa alternativet att använda ett Perilex-uttag med tillhörande stickpropp.
Men det förekommer 1-fas apparater på marknaden. Icke omkopplingsbara. Och det är ganska vanligt i äldre lägenheter att endast 1 fas finns framdragen till lägenhetscentralen. I de fall används Norwesco-uttaget ovan, 1-fas, neutral och jord. Kopplas enligt anvisning. Kabel bör vara 3G6 och uttaget säkras med 25 A. Ledningar till uttaget ska givetvis också vara 6 mm2-[/quote]

Dimensionerar man enligt SS 4241424 Utgåva 6 räcker det med 4kvmm på anslutningskabeln
 
Absolut. Men försök få tag i den du! På beställning går det ju alltid. Sannolikt blir det en 4G6 i handen när man lämnar grossisten ;)
 
Undrar om någon mer än jag inser att diskussionen här inte är det minsta svar på frågan. Norwesco, perilex osv är inte riktigt svar direkt *s*

Angående inkoppling... Jag gissar och anar att det med långt stift är gulgrön dvs jord, och sen lär fas/nolla vara mellan de andra dvs brun (eller svart) och blå Har jag fel så får himlen öppna sig då.

Att diskutera om att byta kontakter lär kanske inte funka nej för det finns en viss risk att ursprungsförfattaren inte har riktigt bra koll på hur man gör det. Då hade man nog inte frågat.

Menar inget illa men nej, våra diskusar ibland om hur man kan göra ditten och datten kanske inte alltid är så jädra upplysande alltid. Denna var rätt typisk *s*

/Kent
 
-ah skrev:
Absolut. Men försök få tag i den du! På beställning går det ju alltid. Sannolikt blir det en 4G6 i handen när man lämnar grossisten ;)
Jag beställer allt mitt material, har över 5mil enkel resa till närmsta grossistfilial :surprised:
 
Snickarboden skrev:
Undrar om någon mer än jag inser att diskussionen här inte är det minsta svar på frågan. Norwesco, perilex osv är inte riktigt svar direkt *s*

Angående inkoppling... Jag gissar och anar att det med långt stift är gulgrön dvs jord, och sen lär fas/nolla vara mellan de andra dvs brun (eller svart) och blå Har jag fel så får himlen öppna sig då.

Att diskutera om att byta kontakter lär kanske inte funka nej för det finns en viss risk att ursprungsförfattaren inte har riktigt bra koll på hur man gör det. Då hade man nog inte frågat.

Menar inget illa men nej, våra diskusar ibland om hur man kan göra ditten och datten kanske inte alltid är så jädra upplysande alltid. Denna var rätt typisk *s*

/Kent
Nå ja, på Norwesco-uttaget hade ju frågeställaren bifogat bild, som det hänvises till i svarstexten ;)

Stiften i stickproppen är märkta med någon form av text och symboler. Känner man inte igen polbeteckningar och i synnerhet jordsymbolen ska man banne mig överhuvudtaget inte ens försöka sig på att koppla någonting själv, ens med handledning i ett forum!

Det finns risk för plötslig och mycket obehaglig död om man arbetar med elektricitet utan att veta vad man sysslar med. Och det är en anledning till att en behörig installatör har just behörighet och lång yrkeserfarenhet.
 
Självfallet men hjälpen blir inte bättre av att man inte förklarar utan drar iväg med diskussioner om för frågeställaren helt irrelevanta saker.
Forumet blir inte mer levande och fler och fler drar sig då för att ställa frågor.
Givetvis håller jag med om att man kanske inte skall ge sig på saker man inte kan, får och bör göra men det har dryftats så mycket så det lämnar jag.
Många här hade bara öppnat och sett direkt hur det skall kopplas in, en del frågar först och det tycker jag skall uppmuntras, hellre det än att de kopplar fel och har en dödsfälla i huset.

Om nån t ex ställer en fråga om en kontakt och sen får svar byt och sätt 5G2,5 eller 3G6 *ler skevt* Det är inte ens svar, det är troligen så att frågeställaren inte fattar ett barr och det gör inte saken bättre. Vi är några som fattar det men inte alla och kan vi inte bara anpassa vårt språk till frågeställarens troliga kunskaper? Jag tror att alla hade tjänat på det.

Sen så kan diskussioner glida iväg men man kan kanske försöka hålla dem lite till ämnet? Även detta inlägget är egentligen offtopic men tja, jag förstår om en del inte vill ställa frågor för att bli nersablade eller inte förstår ett dugg av svaren för de är på en nivå som de inte kan ta till sig av.

Snälla, kan vi inte försöka förmedla kunskap istället?

/Kent
 
Låter mycket vettigt!
 
Hej
Tack för en livlig  :) och trevlig diskussion.
Jag vidlägger ytterliga en bild för att ni som är experter kan
få hela bilden klar för er.
Jag tänker inte göra jobbet själv men är nyfiken på att veta
om jag skall förbereda för ny kabel dragning och andra säkringar
Jag har 16A på varje fas och 25 som huvedsäkring.
 
  • el-hll_01_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken kabeldragning har du idag?
Vet du om den gamla spisen var inkopplad på enfas eller trefas?
Hur var den inkopplad, dosa eller någon typ av uttag?
Var det också en häll?

Som det ser ut på bilden så är det troligt att din nya häll går att koppla in på endera enfas eller trefas (eg två faser), vilket helst ska bekräftas av både leverantören och den som ska koppla in den. Det kan då vara enklast att göra på samma sätt som förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.