Hej!

Är det någon som har planer på att bygga hus och bosätta sig i Dalarna?
Eller är det någon i Dalarna som ska bygga nytt hus? Jag och min man
bor i Stockholm men har planer på att flytta till Dalarna. Till Siljansområdet
eller Falun. Skulle vara kul att få kontakt med någon, det känns lite läskigt
att det ska bli mer än bara planer och tankar. :O Än så länge är det på det statidet.

Vi är 38 år och har två barn.:)

//Toven
 
Har själv drömt hur det skulle vara att flytta iväg ut in i landet, vad fick er att ta beslutet hur löser ni jobb etc?
 
Det är säkert många här som bytt stad förutom jag och jag bytte småstad till storstad och sen tillbaka till småstad igen. Man måste veta vad man vill ha och vilken puls man har. Mitt eget tips är att man ska känna på staden och området så bra det går innan man flyttar pick & pack. Visst, inget behöver vara för evigt men det är svårare än man kan tro att flytta boendet i detta land fyllt av rutiner. Man rotar sig snabbt och hårt vilket kan bli jobbigt värre senare.. Talar av egen erfarenhet. Och kan tänka mig det är än värre med barn beroende på ålder.

Träffade en tjej från Gällivare i Stockholm nyligen som flyttat dit för att ta ett tillfälligt jobb. Sen blev det barn, hus och hennes kille ville omöjligt flytta. Så hon kände sig fången i en stad hon avskydde :(

Men vill ändå avsluta med att i slutändan vinner man nog alltid på att våga bryta lättaste vägen rakt fram. Men man bör ändå tänka liiite innan :)
 
Andy78 skrev:
Har själv drömt hur det skulle vara att flytta iväg ut in i landet, vad fick er att ta beslutet hur löser ni jobb etc?
Hej!

Min man har fått erbjudande att jobba med samma sak som han gör i Sthlm fast med Dalarna som region (han är säljare). En kille går i pension som har det jobbet idag...
Det blir aktuellt inom 1 år. Själv skulle jag nog kunna få jobb men kanske inte drömjobbet
direkt. Men jag drömmer om att öppna butik och det känns betydligt lättare i en mindre
stad än i Stockholm.
Vi har även rätt bra ekonomi eftersom vi har gjort endel bostadsklipp i Sthlm.
Bara rädslan och alla hinder man sätter upp för sig själv som hindrar oss egentligen.
Och "vad alla ska säga...". Familjen osv. :O
 
Toven skrev:
Hej!

Min man har fått erbjudande att jobba med samma sak som han gör i Sthlm fast med Dalarna som region (han är säljare). En kille går i pension som har det jobbet idag...
Det blir aktuellt inom 1 år. Själv skulle jag nog kunna få jobb men kanske inte drömjobbet
direkt. Men jag drömmer om att öppna butik och det känns betydligt lättare i en mindre
stad än i Stockholm.
Vi har även rätt bra ekonomi eftersom vi har gjort endel bostadsklipp i Sthlm.
Bara rädslan och alla hinder man sätter upp för sig själv som hindrar oss egentligen.
Och "vad alla ska säga...". Familjen osv. :O
Vad folk tycker och säger ska man skita fullständigt i är min lärdom. Jag har sett så många människor offra sina egna liv för andra i rädslan av vad de ska tycka. Var egoistisk. Min erfarenhet är också att man får mer kvalitetstid med sina nära när man flytta längre ifrån. När man bor nära blir det lätt "bekvämt" och man ses faktiskt mindre oftast.
 
Toven skrev:
Hej!

Är det någon som har planer på att bygga hus och bosätta sig i Dalarna?
Eller är det någon i Dalarna som ska bygga nytt hus? Jag och min man
bor i Stockholm men har planer på att flytta till Dalarna. Till Siljansområdet
eller Falun. Skulle vara kul att få kontakt med någon, det känns lite läskigt
att det ska bli mer än bara planer och tankar. :O Än så länge är det på det statidet.

Vi är 38 år och har två barn.:)

//Toven
Välkommna till Dalarna.

Jag/vi har precis flyttat till siljanstrakten själva och bor för tillfället provisoriskt men ska börja bygga till våren/sommaren. För våran del gick det fort att bestämma sig, en dag faktiskt. Vi pratade om vart vi ville att våra barn skulle växa upp och hur VI kunde påverka detta.

Att bo på landet har både för och nackdelar men i min värd uppväger fördelarna åde grövsta nackdelarna.
 
Vi är en familj som kommer lämna Stockholm om ca 1 månad till förmån för Leksand. Vi flyttar upp bland annat pga att vi fått barn nyligen och inte tycker att Stockholm är ett ultimat ställe att växa upp i längre. Men det är inte den enda faktorn som gör att vi flyttar. Vi är även ute efter
att få bygga vårat drömhus samtidigt som vi vill kunna utnyttja fritiden på ett bättre sett, med skidåkning, fiske, vandring, skoter m.m och så klart slippa "STRESSA"

Vi flyttar trots att ingen har något nytt jobb klart, jag har själv dock eget företag och sambon får ju mammapeng, detta gör ju saken lite lättare.
Våran uppfattning är att man aldrig kommer komma iväg om man vill att båda ska ha jobb ordnat m.m
Man måste helt enkelt våga för att vinna !
 
Varför anser ni att leksand är en bättre plats att växa upp i än stockholm, bara nyfiken.

Hur gjorde ni när ni sökte bostad åkte ni runt i samhället och tittade på objekt eller hur , elelr var det tips eller hemnet?
 
Är i ungefär samma sits som "08påväg". Vi har bott och jobbat i Stockholm ett antal år men har nu fått barn och är på väg hem till Falun igen. Vi har tittat på en hel del hus men är nu mer inne på att bygga nytt.

Vi upplever också att det är mycket mer livskvalitet i en mindre stad och ser verkligen fram emot en flytt.
 
Andy78 skrev:
Varför anser ni att leksand är en bättre plats att växa upp i än stockholm, bara nyfiken.

Hur gjorde ni när ni sökte bostad åkte ni runt i samhället och tittade på objekt eller hur , elelr var det tips eller hemnet?[/QUOT

Det är många saker men Stockholm är inte på något sätt och vis dåligt ! Men jag kan väl ge några exempel, man slipper stressen, bilköerna,tuffa klimatet m.m.

Boende lösde sig genom att vi ringde runt till alla möjliga sorters fastighetsägare.

Vi har även hunnit med att köpa en tomt nära Siljan :)

Sedan får jag lov att säga att folk här är otroligt öppna/vänliga !:)
 
08Påväg skrev:
Andy78 skrev:
Varför anser ni att leksand är en bättre plats att växa upp i än stockholm, bara nyfiken.

Hur gjorde ni när ni sökte bostad åkte ni runt i samhället och tittade på objekt eller hur , elelr var det tips eller hemnet?[/QUOT

Det är många saker men Stockholm är inte på något sätt och vis dåligt ! Men jag kan väl ge några exempel, man slipper stressen, bilköerna,tuffa klimatet m.m.

Boende lösde sig genom att vi ringde runt till alla möjliga sorters fastighetsägare.

Vi har även hunnit med att köpa en tomt nära Siljan :)

Sedan får jag lov att säga att folk här är otroligt öppna/vänliga !:)

Kul att det är så "många" stockholmare som vill flytta just till Leksand! Har nyligen lärt känna en annan familj som flyttade upp från stockholm i höstas.

Jag blev lite nyfiken på att höra vart ni har köpt tomt? Själv bor jag i en villa i centrala leksand.

Hoppas ni trivs i leksand och lycka till med erat husprojekt!
 
Hej på er.

Bra val.:D

Jag flyttade från Dalarna för tolv år sedan, pga av att det var så dåligt med jobb, men skulle inte tveka en sekund att flytta "hem" om det fanns levebröd.
Blir väl till pensionen om 23 år.

Lycka till.
 
barajag skrev:
Hej på er.

Bra val.:D

Jag flyttade från Dalarna för tolv år sedan, pga av att det var så dåligt med jobb, men skulle inte tveka en sekund att flytta "hem" om det fanns levebröd.
Blir väl till pensionen om 23 år.

Lycka till.
Antar att min inglasade uteplats inte räknas som jobb :p

För tekniker så finns det mycket jobb i Ludvika för tillfället, ABB "tok rekryterar" och då är det 2,5 timme
till stan med bil...

Mvh
Jante
 
Jante skrev:
Antar att min inglasade uteplats inte räknas som jobb :p

För tekniker så finns det mycket jobb i Ludvika för tillfället, ABB "tok rekryterar" och då är det 2,5 timme
till stan med bil...

Mvh
Jante
Hehe, jo ett litet jobb.:rolleyes:
Men det var min fru som inte fick tag på något, jag arbetad då i Norge när hon fick jobb i Borås, så för mig var det fyrtio mil till jobbet oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.