Hej,

Har bekanta som bor i en bostadsrätt. Både förening och hus är stort (tror det är Riksbyggen som ligger bakom och denna förening har säkert ett hundratal lägenheter - åtminstone är huset så stort). Föreningen drog om ventilationskanaler och bytte teknik i oktober 2010.

Sedan dess fungerar inte ventilationen alls tillfredsställande. Mina bekanta får in matos ett par gånger per dag i sin lägenhet.

Det nya systemet ska tydligen vara betydligt billigare för föreningen. Enligt uppgift ska luften återcirkulera och "renas" mha bl.a. Ozon-gas. Jag har inte helt klara fakta så följande påstående är "spekulativt" - men jag har hört att rening med ozon inte lämpar sig för bostäder där man lagar mat utan fungerar bäst i "vanliga" lokaler såsom hotellrum, konferensanläggningar, skolor (som ej innehåller kök) etc. Någon som vet mer?

Givetvis har mina bekanta påpekat problem och föreningen har i sin tur också försökt hjälpa och rätta till problemen - som dock inte verkar ge med sig. Det har trots allt gått ungefär 6 månader sedan det nya systemet sattes i drift. Kläder, möbler och övrig inredning har nu tagit åt sig av det matos som kontinuerligt kommer in i lägenheten.

Så klart gagnar det också föreningen att ta i bruk ett system som är billigare än tidigare system. Det är också så att mina bekanta själva får lägga massor med energi och nu även tjat för att något ska hända (som tyvärr inte är ovanligt vid liknande situationer).

Det senaste man försöker göra är att installera kolfilter för att stoppa matoset - men det känns enligt mig som fullösning för att slippa klagomål än att verkligen fixa det riktiga problemet (och det är att systemet inte verkar klara av sin uppgift).

Det är fler grannar som klagat - dock inte hela huset eftersom det bara är vissa trappuppgångar som är omgjorda (=försökslägenheter).

Ytterligare saker som ställer till det lite:
- Mina bekanta funderar på att sälja lägenheten snart (från nu och inom ett år ungefär). detta var planerat sedan tidigare men ställer såklart till det. Värdet måste ju påverkas negativt av en sån här sak (i alla fall om man är ärlig och det är dom).
- Den ena personen går hemma på grund av sjukdom. Såklart är det inte roligt att gå runt i matos hela dagarna men framför allt så mår hon väldigt dåligt av den press och stress detta problem medfört vilket gör att hon mår ännu sämre.

Har någon tips på vad man kan göra?
(Tyvärr har de varken mycket pengar eller mycket mer energi att gå in med i detta problem)

- Kan man få hjälp av någon oberoende part? Dels någon med juridiskt kunnande men även någon som har teknisk kompetens rörande ventilationsproblemen? Kan kommunen hjälpta till på något sätt - det borde väl vara allvarligt när det rör ventilation och för så många boende.

- Kan/bör man bestrida förändringen på något sätt? Det var inga problem med det gamla systemet men såklart ligger det både pengar och prestige bakom...

- Något annat man kan göra? Tänker även på lägre värde på lägenhet vid försäljning, förstörda kläder osv.

- Att gå till en tidning och var en idé jag hade i början men eftersom dom vill sälja kan effekten istället bli att lägenheten inte blir såld/sämre pris :(

Trist fall och det känns som den lilla människan har svårt mot den "stora"...

Tacksam för all hjälp!
 
O
Dom får samla ihop de grannarna som klagar och skriva ett brev till styrelsen, där alla som är missnöjda har skrivit under. Tja, tidning tycker jag verkar vara dumt, eftersom man faktiskt hänger ut sig själv. Men visst är styrelsen skyldiga att fixa till problemet.
 
Flerfamiljshus skall OVK-besiktigas med jämna intervall.
Om inte föreningen tagit tag i ventilationsproblemen tidigare så lär de få göra det i samband med nästa OVK-besiktning.
 
Tack!

Ja, dom pratade ihop sig med ett par grannar redan från början och har kontinuerlig kontakt. Dock var det några som var aggressiva och inte så kreativa vilket har gjort att dom håller igen lite med en samlad kontakt (än så länge).

Bra tips med OVK-kontrollen. Har tipsat dom att kolla om någon sådan är gjord ännu. Borde inte vara det och den borde inte fått ok (uppenbarligen) men man vet aldrig. Dom borde också kunna höra av sig till kommunen dvs byggnadsnämnden...
 
volvo skrev:
Flerfamiljshus skall OVK-besiktigas med jämna intervall.
Om inte föreningen tagit tag i ventilationsproblemen tidigare så lär de få göra det i samband med nästa OVK-besiktning.
Men kontrollerar OVK-besiktningen verkligen luftens kvalitet? Jag har för mig att de förr i tiden bara mätte luftmängd/flöde. Kommunens miljökontor kan vara till hjälp.
 
P
Trist!

De är ju medlemmar i föreningen, så de kan ju faktiskt skriva en motion till ordinarie stämma och på så sätt ta upp det i föreningens högsta beslutande organ. De kan t ex föreslå att man inte går vidare med resten av föreningen innan problemen är åtgärdade och sen föreslå att man måste backa ur totalt om inte problemen är åtgärdade före ett specifikt datum. Sen får medlemmarna besluta..
 
Redigerat:
volvo skrev:
Flerfamiljshus skall OVK-besiktigas med jämna intervall.
Om inte föreningen tagit tag i ventilationsproblemen tidigare så lär de få göra det i samband med nästa OVK-besiktning.
I vår förr-förra lägenhet så kom de varje år och konstaterade att ventilationen inte fungerade i vår lägenhet.

Inte hjälpte det med en besiktning inte. q(;^;)p
 
Lite det jag menade med den "lilla människan" - det borde funka men gör inte alltid det. Tyckte jag läste att OVK-besiktningarna kom till för att alla just ska få en bättre inomhusmiljö... (sedan kan jag förstå att det i praktiken mäts genom kontroll av luftflöde etc., svårt att mäta matos/dofter/stank?!)

Tack igen för att ni kommit med lite nya infallsvinklar som jag ska föra vidare :) Det ger lite ny energi som vi kan hjälpa till med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.