Har funderingar på att mura en kombinerad grill/rök. Plats för vanlig grillning samt en lösning för eldning och rök.
Skissar på att göra det hela i leca block med eldfast tegel i eld utrymmet.

Låter det sig göras utan att vara alltför komplicerat tro.

Bifogar en skiss jag gjort.
Tar gärna emot råd och dåd.

Ha en skön vår. :)

//Henke
 
  • utegrill_A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utegrill_B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade du tänkt lösa rökningen?
 
...och grillningen? :S
 
Intressant!!!!

Försök att fixa galler och andra tillbehör du behöver för grillningen innan, jag gjorde inte det och killarna på plåtfirman tittade konstigt på mig när jag ville ha ett galler som var dryga 2 m långt!
Inte helt lätt att få tag på...........

Ogalvaniserad sträckmetall ( rombformad som man brukar göra trappsteg av) funkar alldeles utmärkt.

Fick tipset av en kille på bygghandel att istället för att armera vågrätt så kunde man borra ner armeringsjärn lodrätt i ett par skift av blocken.
Jag tyckte det funkade jättebra.
 
@Totem: Nere till höger kommer eldstaden att vara med en lucka. Röken leds upp i rökkammaren i mitten även där skall en lucka finnas. Röken leds därefter ut på nåt sätt.

@Immobil: Grillningen skall ske där det står grill yta. Nån slags kolbox samt justerbart galler.

@Wikla: Tack för tipset om gallret. Nu blir det inte 2 meter men den kan anpassas till standard mått om sådant finns.
 
Jag vet att Landmann säljer lösa grillgaller i div storlekar, finns bla på Bauhaus.......
 
Hej
Jag har liknande planer som du :) Vad tror du om att leda upp röken i samma del som du tänkte använda som grilldel? Sätter man luckor för den och har grillglöd borde den kunna funka som barbequegril också.
 
@Hembert

Hej, kul :)

Menar du att endast ha grillbädden, inte separat "rök/eld" kammare?
I så fal är jag inte säker på att det funkar så bra. För mycket värmeförlust om man behöver fylla på kol.
 
Hej igen. Nej min tanke var att ha en separat eldkammare men att istället för ett separat rökutrymme använda grillutrymmet även för att röka i. Har man lite längre bitar som man vill hänga så är det inte fel :)
Om man sätter luckor på grillutrymmet så borde man kunna även kunna använda det för indirekt grillning som i en klotgrill :)
 
Tjoo,

Bidde de nått bygga klart o finns de bilder ?? :)
 
ChrisD skrev:
Tjoo,

Bidde de nått bygga klart o finns de bilder ?? :)

Hej

Nej inget bygge ännu. Fick bli lite annat underhåll istället. Men planen för bygge finns fortfarande. När det blir gjort kommer det bilder.
 
Fin fint, släng upp dem i denna tråd då så man får de per mail dirr :)
 
hur gick det? *bump* :)
 
@SpiderTheSwede Blev det någon rök..? Isf, hur löste du fireboxens tak? 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.