Hej!

Jag skall lägga klinkers på ett flyspacklat tvättstugegolv i källare (oisolerad betongplatta). Räcker det att lägga en klinkerram liknande den nedersta bilden?

Skall den ligga lös eller eller fäster man den med en fix?

I nuläget ser det ut så här (fast golvet är nedåt ;)).
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3396_1.jpg
Ta en sån fast med uttag om du fortfarande ska ha avloppet ned i brunnen. Fäst den med fix.
 
Ok, tack för hjälpen. Ett uttag skall det naturligtvis vara i "gallret".
 
Jag hade lagt en brunnsmanschett eller tätark på ca 400*400 över golvbrunnen som leder ned ev. vatten och sedan kläms fast i brunnen. Brukar vara rekommendationen.
 
Denna manschett läggs alltså på flytspacklet? Hur fästs den i golvet? Lägger man fix dom vanligt rakt på sen?
 
Självhäftande
 
En annan fråga: finns det några "regler" kring att man skall lägga hela golvet på en gång eller kan man dela upp klinkersläggandet på tex 2-3 dagar? Anledningen till frågan är att det ofta är ganska sent på kvällen när jag har tid och jag vill inte hålla på hela natten.
 
Nej det finns det inte
 
AndersS skrev:
Jag hade lagt en brunnsmanschett eller tätark på ca 400*400 över golvbrunnen som leder ned ev. vatten och sedan kläms fast i brunnen. Brukar vara rekommendationen.
Det finns ju inget tätskikt i golvet så vad fyller egentligen manschetten för funktion mer än att agera tätskikt en väldigt liten del av golvet? Enda tillfället det bör komma vatten på golvet är om tvättmaskinen eller fjärrvärmepannan börjar läcka men då känns det inte som om den lilla ytan med tätskikt gör varken till eller från, eller?
 
Om inte brunnen sväljer allt vatten som tvättmaskinen öser i så svämmar den över lite lokalt runt brunnen. Då hjälper manschetten till att hålla betongen lite torrare. Men å-andra-sidan så klarar betongen fukten, så jag håller med, manschetten är onödig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.