Vi bor i en sutterängvilla, med torpargrund under en del av huset och källare under en del av huset. För en tid sedan drabbades vi av en vattenskada då ett vattenrör brast och väggarna i ett rum i källaren sög upp massa vatten. Detta revs ner för att åtgärdas och det var ju inga problem på mellanväggar in mot andra rum. Däremot på det som var "yttervägg", alltså vägg mot torpargrunden stötte vi på problem. Två st pelare som stöttar huset underifrån är fuktskadade och behöver bytas. Dessa två är bärande, vilket ställer till problem. Jag har förstått att man måste stötta upp underifrån medan man byter dom, vilket blir lite komplicerat, men ingen "raketforskning". Jag har nu fått ett kostnadsförslag på detta, och jag skulle gärna vilja veta vad panelen gissar att det kostar (enligt den byggfirman som gjorde resten av jobbet), så ska vi se hur nära ni kommer!:)
Rätt svar levereras inom kort!
 
Skulle vilja svara ca 6000 efter rot.:rolleyes:

Men jag säger 19450kr inkl material. :wow:
 
Inte ens i närheten.... Fler gissningar?
 
Tvåhundratjugotretusenetthundratolv. Inte?
 
Beppo77 skrev:
Rätt svar levereras inom kort!
Inom kort är ju en relativ tidsangivelse men i min värld har den passerat.:D
 
83 000kr
 
Svårbedömt då man inte har mer förutsättningar, hur åtkomligt är det, vilket material är de befintliga pelarna av, hur långa, övriga dimensioner, hur sitter de fast i marken, går det att göra utan att göra ingrepp på fastigheten i övrigt. osv...
Det kan gå på en förmiddag och det kan ta veckor.
Jag gissar på 146 354kr.

Jag har en bit kabel hemma i garaget, hur lång är den?
 
Hubbe2 skrev:
Jag har en bit kabel hemma i garaget, hur lång är den?
Den kan jag. Dubbelt så lång som från mitten.:D
 
Det är lätt att komma åt pelarna, dom är av trä(100x100)150 cm långa, och dom verkar nergrävda i backen. Ingen åverkan på huset behövs, då de redan är blottlagda.
 
barajag: helt korrekt, du vinner en snöboll, uthämtas snarast eller annars nästa vinter.
Beppo: Frågan är ju hur långt ner de behöver grävas för att bytas, är de pålade en bra bit ner så kan det bli hur dyrt som helst.
 
Nu kom jag äntligen in på sidan igen. Har haft liiite problem med internetuppkopplingen...
Pelarna är nergrävda ca 30 cm, och vilar på stenar under.

Svar på frågan: ca 80000:- kostar det att få dom utbytta... Undrar hur mkt notan är extrasaltad i o m att det är ett försäkringsbolag som är med i beräkningarna?
 
Ibland fungerar det att erbjuda försäkringsbolaget att "jag fixar det själv för 20% mindre" eller liknande, kan vara värt en chansning men den blir såklart bara fördelaktig om det faktiskt går att lösa billigare/enklare själv. Fördelen med försäkringsbolaget som mottagare av räkningen är ju annars att om oförutsedda saker upptäcks att även de fixas på löpande räkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.