Hej,
En familj i vår Brf. skall göra ett duschrum och tvättstuga i källaren(radhus). Det skall kaklas på väggar o golv, huruvida det är ok eller ej att klä källarväggar är en annan fråga vi inte ska prata om här. Min fråga är om det är lämpligt att dra den nya duschbrunnens avlopp till handfatets avlopp?(som finns i ett litet toalettrum en bit bort) Man skall alltså bila upp o lägga nytt rör, men inte bila upp till toasittsens avlopp utan till handfatets. Vad jag känner till så sammanförs alltid handfatets avlopp på det större avloppet från toaletten - inte helt separata rör.

-Räcker dimensionen på att handfatsrör för att få undan duschvattnet?
-Är det krav på fall på ett liggande avloppsrör? Hur mkt? Kan tänka mig det är ca 200-250cm rör.
-Är det inte lämpligt att byta även toalettavloppsstammen en bit? Eftersom kåken ändå är 65år och hög tid att byta alla stammar.
-Är de något annat jag missat som kan vara bra att tänka på?
 
Att ansluta en ny brunn till ett gammalt handfat låter inte bra.

Brunnarnas standard- dimensioner idag är 75mm på avloppet (även om det fortfarande tillverkas brunnar i 50), detta för att forsla undan vattnet bättre. Handfatets avloppsdimension är med all sannolikhet 50mm, om det är 65år gammalt, och dessutom finns det säkert en hel del avlagringar i det. Att ansluta till toan's avlopp är det man normalt gör, och till detta är även tvättfatet anslutet som du så riktigt påpekar. Sedan, är det väl som du säger, lämpligt att byta även toans rör när man ändå håller på och bilar, och utrymmet dessutom är litet.

Det är krav på fall på röret, hur mycket kommer jag däremot inte ihåg just nu.

Om föreningen ändå är på väg att byta stammar kan man ju tänka sig att föreningen går in och hjälper till lite i detta ärende, och ser till att toastammen och den gamla handfatsavloppet byts, samt att de får en ny anslutning på huvudstammen. Det är ju onödigt att föreningen åker på att bekosta ytterligare en uppbilning av golven när det stora stambytet skall ske. Gör man på detta viset behöver man i framtiden bara byta stammen ovanför den nya anslutningen. Men vad som är lämpligt att byta just nu beror ju förstås på hur rörritningarna ser ut totalt.
 
tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.