Varför inte utgå från en bättre panna om du ändå ska bygga den själv???
 
Varför bygga i rostfritt ? Pannorna håller ju länge har en baxi som jag efter 12 års eldning har bytt keramik i ser inga fel på den pannan kommer troligtvis hålla många år till framförallt efter som jag i stort sett slutat elda:)
 
Anledningen till att bygga med rostfritt skrev jag längre upp. Kunna gå ner i materialtjocklek utan att vara orolg att den ska rosta hål. Få ner massan för att få snabbare uppvärmningstid...

Varför har dagens pannor så tjockt gods. Anleding?

Varför jag ska utgå från den... Tycker konstruktionen verkar bra, den har bra verkningsgrad, keramiken är förhållandevis billig samt att jag har en kompis som har just denna panna, så man kan studera den ingående och ta mått etc.

Vilken panna håller du högre Matss?
 
A.Holm skrev:
Anledningen till att bygga med rostfritt skrev jag längre upp. Kunna gå ner i materialtjocklek utan att vara orolg att den ska rosta hål. Få ner massan för att få snabbare uppvärmningstid...
Plåtens värmemagasinerande förmåga är mycket liten i förhållande till vattnets. Däremot är rostfritt en bättre värmeisolator än stål så värmen får svårare att överföras till vattnet.
 
Har du sökt på forumet på v33. Verkar vara nått vajsing med primärluften som gör att den övertänder och har sig.
Kanske är fixat på nyare modeller? Det kan ju inte vara meningen att man skall använda fuktig ved
 
Pannor jag håller högre: Gaselle, Inova, Fröhling mfl
 
Om du vill gå ner i godstjocklek tror jag det finns bättre material än rostfritt finns ju plåt som är gjord för den typen av miljön tex nån typ av corten det är väl egentligen bara eldstaden och tuberna som behöver vara kraftigt byggd yttermanteln kan vara tunn bara den håller för vattentrycket. Tror hur som helst att materialtjockleken har liten betydelse på vedförbrukningen för när jag tänder min panna brukar den ligga på drygt 60 grader när jag eldar varje dygn. Nu när jag kör med vp och eldar nån gång ibland så ligger tempen på 15 grader då tar det lite längre tid att komma upp i temp kanske ca 45 min om man inte är så noga med hur man gör eld.
 
Men du skrev ju att du skulle ha 4mm rostfritt och andra svartstålspannor har ju inte tjockare gods
 
A
Finns aluminium sorter som borde klara av det som du vill göra och som är billigare och mera lättjobbade.
 
Har inte sett nån panna med så tunt som 4mm.
Frölings FHG 3000 har genomgående 6mm och i eldstadsdelen en extra 3mm plåt just för korrosion...
Solo innova har 7mm plåt, 5mm i tuberna...¨
Mycket järnskrot är det...

45 min innan man är uppe i temp är åt skogen för lång tid. Det är ju 45min eldning i onödan, eftersom pannvattnet kommer att kallna av efter eldning till ingen nytta...

I min nuvarande är jag nog uppe i temp (20->80) på ca15 min när pannan är nysotad...
 
Tror inte du ska stirra dig blind på vikten. Om du lyckas banta pannan 200 kg stål så motsvarar det ungefär 20 liter vatten i värmekapacitet.
 
A.Holm skrev:
Har inte sett nån panna med så tunt som 4mm.
Frölings FHG 3000 har genomgående 6mm och i eldstadsdelen en extra 3mm plåt just för korrosion...
Solo innova har 7mm plåt, 5mm i tuberna...¨
Mycket järnskrot är det...

45 min innan man är uppe i temp är åt skogen för lång tid. Det är ju 45min eldning i onödan, eftersom pannvattnet kommer att kallna av efter eldning till ingen nytta...

I min nuvarande är jag nog uppe i temp (20->80) på ca15 min när pannan är nysotad...
Kan säkert elda upp tempen på 15 min om jag tände mera seriöst. men tycker inte det gör nått att pannan kallnar den värmer källaren fast den kallnar bara till ca 60 grader under värmesäsong. Bygg ingen panna med extremt lite vatten blir lätt problem med lokal kokning.
 
smurfen72 skrev:
Kan säkert elda upp tempen på 15 min om jag tände mera seriöst. men tycker inte det gör nått att pannan kallnar den värmer källaren fast den kallnar bara till ca 60 grader under värmesäsong. Bygg ingen panna med extremt lite vatten blir lätt problem med lokal kokning.
Varöfr är panna fortfarande 60 grader när du börjar elda igen? Tycker det kallnar av fort som tusan så fort laddomaten slår ifrån...

Har googlat lite ang. värmekapacitet stål/vatten. Man lär sig nåt nytt varje dag om man säger som så...
Lutar åt att det blir vanligt svartstål, 5 mm kanske...

Sikta in sig på att få ner vattenvolymen istället.
 
Min brukar oxå ligga runt 60 grader vid dygns eldning på vintern
 
  • panntemp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det kallnar fort i pannan är nog laddomaten otät. skulle inte bygga med lite vatten lir svårt med lokal kokning vet att bla atmos hade några med lite vatten och dom pannerna kunde man höra att det kokade i tror det var dom som brukade spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.