En liten fråga,

Min ventilations fläkt i IVT 495:an går på maxhastighet (230v matning till fläkten, ca200kvm yta på huset) och systemet är injusterat av en ventilationsfirma. Är det helt galet att sänka hastigheten lite (=minskad ventilation det är jag medveten om)och därmed spara lite energi eller skall man låta systemet vara?

Jag har för mej att det enligt normerna skall vara så att luften byts två gånger per timma och jag tycker att det låter mycket.Hade en tanke på att sänka hastigheten lite och behålla den varma luften i huset en längre stund.Tycker att det borde räcka med ett luftombyte per timma (även om normen säger annat).Är jag helt ute på galna vägar eller vad tycker ni?

Kalsipper
 
Låter skumt att det är max matning på fläkten vid 200 m2 boyta, antagligen har ventkillarna strypt frånluftsdonen kraftigt, får du inte ett vinande oljud i donen ?

1/2 luftombyte / timme gäller enligt normerna.
 
Jo visst är det ett saligt vinande.Går det att göra något åt?
 
Vi har 184m2 o en IVT 480 iofs, men den står i fläktläge 2, injusterat till 65-66 liter/s.
 
Verkar vara en "klåpare" som injusterat ditt system.
Först skall man sänka farten på fläkten sedan strypa på frånluftsdon.
Detta förfarande medför lägst ljud samt lägst driftkostnad på fläktar (lägre spänning = lägre hastighet = mindre energi) :)
 
Ja det verkar så..

Jag har iaf. sänkt hastigheten ett steg nu för att testa, men det verkar vina ganska mycket ändå....

Kalsipper
 
ring upp ivt och säg till att de skall skicka ut kompetenta ventinjusterare. Hade du bott i markaryd, kunde jag hjälpt dig att justera ;)
 
FrittDrag skrev:
Verkar vara en "klåpare" som injusterat ditt system.
Först skall man sänka farten på fläkten sedan strypa på frånluftsdon.
Detta förfarande medför lägst ljud samt lägst driftkostnad på fläktar (lägre spänning = lägre hastighet = mindre energi) :)
Förvisso, men däremot så tar pannan hand om luften och den värmen och återvinner det till energi också .. så enbart negativt är det inte. Det finns värden på din ritning som beskriver hur mkt dina ventiler skall ta in.

Min injusterare gick efter ritningen och dom värdena som IVT specifierat över hur mkt luft ventilerna skall ta in.
 
Min injusterare gick efter ritningen och dom värdena som IVT specifierat över hur mkt luft ventilerna skall ta in
Det som retar mej lite är att grannen som har ett likadant hus (byggt ett år tidigare) har fler frånluftsdon i sitt hus =lägre hastighet på luften per don=lägre sus. :-/

Kalsipper

M@ze: Hur gick det med din pump då (495:an)
 
har också fällt in extra frånluftsdon i huset, tex i alla sovrum, bl.a för att sänka hastigheten/ljudet i donen, men även för att tillgodose rekommendationen (allergiförbundet tror jag) om 4 l/s/sovplats.
 
Kalsipper : Jorå .. det var nått mysko med cirkulationspumpen påstod han, han bytte den och nu ser det bra ut när det gäller framledningstempen. Känns sådär när pumpen är helt ny att behöva byta ut den :-/

 
Angående luftflöde anser jag två saker (gäller FVP då):
  • Inte för lågt flöde: Risk för påfrysnig på batteri i FVP med på följande risk för skador på kompressor. (Står lite info om lägsta flöde för din FVP i tillhörande manual)
  • Inte för högt flöde: Kan vara problem med att värmesystemmet inte orkar värma upp huset kalla dagar.
Förstår inte tanken med frånluftsdon i sovrummet, där skall du ha friskluftsventil.
Sprider man ut frånluften på för många don finns risken att man för lågt flöde i bad/wc etc.
 
Har själv en IVT 490, med en injustering från ventilations grabbarna på sexan dvs full fart,
-De skyllde på mycket volym i huset, något skumt är det.... ???
, sedan  har jag själv flyttat strappen till fyran, håller koll på kompessortempen, för man vill inte på bo på landingsbanan på Arlanda ;D

Bor i ett Götenehus på 175 kvm med högt tak, men man borde kunna köra pannans fläkt på lägre varvtal en fullt.
Vilka värden har ni? Vad är normalt?
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
FrittDrag skrev:
Angående luftflöde anser jag två saker (gäller FVP då):
  • Inte för lågt flöde: Risk för påfrysnig på batteri i FVP  med på följande risk för skador på kompressor. (Står lite info om lägsta flöde för din FVP i tillhörande manual)
  • Inte för högt flöde: Kan vara problem med att värmesystemmet inte orkar värma upp huset kalla dagar.
Förstår inte tanken med frånluftsdon i sovrummet, där skall du ha friskluftsventil.
Sprider man ut frånluften på för många don finns risken att man för lågt flöde i bad/wc etc.
Varkens för högt eller för lågt flöde, utan korrekt flöde, men givetvis med lägtsa möjliga fläkthastighet.

frånluftsdon i sovrum, för att säkerställa tilluftflödet 4 /l/s och sovplats, även när fönster i övriga rum står öppna (annars minsta motståndets lag).

frånluftflödet justeras givetvis så att samtliga rum har korrekt frånluftsflöde.
 
man vill inte på bo på landingsbanan på Arlanda  
Ja ibland undrar man vad det är man har i förrådet,är det en värmepump eller är det en mekanisk pryl som gör allt för att väsnas så myket det bara går... ;)

Innan vi fick in "mjukstarten" i vår 495:a så var det ett evigt klonkande vid varje pumpstart. Och susandet i ventilationssystemet kankse man vänjer sej vid men det känns lite som att sitta på toaletten på en flygplats det håller jag med om... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.