Tänkte ge mig i kast med att pigga upp en gammal sektionsradiator i vårt sovrum. När allt annat blir nymålat så ser den ganska förskräcklig ut i jämförelse:)

Något man bör tänka på, eller är det bara att tvätta och "klafsa" på lite linoljefärg efter bästa förmåga? Och hur kommer man egentligen åt överallt?
Man behöver väl inte ge sig på att ta bort gammal färg som sitter fast?
 
  • Gilla
Lena Björkbacka
  • Laddar…
Börja med att stänga av radiatorn i god tid så att inte färgen torkar för snabbt.
Jag brukar slipa bort gamla ojämnheter såsom rinningar och dropp med ett lite grövre papper.
Matta ner så mycket som möjligt med finare sandpapper för att få färgen att fästa bättre.
En "hårig" miniroller gör att man kommer in bra med färgen som man sedan stryker ut med pensel.
Många sektionsradiatorer var silverfärgsmålade fråm början så om du vill vara orginalare så är de ett tips också.
Måla två till tre ggr.
 
Och med elementfärg som tål värmen lite bättre.
Alternativt lämna in på lackfirma som kan blästra och lacka elementet men det är nog kanske överkurs.
 
Den bästa elementfärgen jag har testat är faktiskt ett lågprismärke...Landora finns att köpa på Jula bl.a,
 
  • Gilla
Vårbruksvägen
  • Laddar…
Jag har testat elementfärg på sprayburk men de var inget å ha..
Det blev dyrt, tunt och färg i hela rummet.
 
Det brukar räcka gott med det du skrivit. Tvätta av, skrapa om nåt är löst och slipa lite lätt sen. Jag har målat med både elementfärg och linoljefärg på element. Linoljefärgen fungerar utmärkt om man bara ser till att inte ha ett varmt element att måla på.

I vårt matrum målade jag ett element med elementfärg och ett med linoljefärg och det första höll sig kritvitt, det andra gulnade något. Det som målades med elemenetfärg lös väldigt mycket hela tiden eftersom det var så vitt medans det med linoljefärg mer stämde in med snickerierna som var målade med linoljefärg de också.
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Den bästa elementfärgen jag har testat är faktiskt ett lågprismärke...Landora finns att köpa på Jula bl.a,
Landora finns inte kvar på Jula men på Cheapy finns de och på Maxi i Örebro iaf.
Jula verkar inte ens sälja elementfärg längre.
 
Jag började måla elementet idag, men VILKEN tid det tar! Jag hann bara halva. Det blir nog tyvärr bara en strykning eftersom vi har en snäv tidsram att hålla oss till.

Hur som helst så målar jag med samma linoljefärg som jag använt till snickerierna i samma rum. Elementet ser på den delen som är nymålad betydligt fräschare ut än innan. Att färgen gulnar lire gör mig inget eftersom resten av rummet är målat med linoljefärg det med. Förhoppningsvis gulnar det i harmoni med varandra.

Blästra och lacka elementet är definitivt överkurs. Däremot hade jag planer på att byta ut det till ett mindre och sätta ett likadant under det andra fönstret i samma rum. Men tydligen var det inte helt enkelt att fixa med rördragning så det fick vara. Hade annars varit bra med element under båda fönstren för att slippa kallras på vintern.

Tack för svaren!!
 
Du kanske skulle ta och investera i en "knackspruta" som det så fint heter på målarsnack. Tar 1 minut att spruta och 5 min att täcka vägg och golv.
Smidigt som attan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.