AnneFi
Jaha, jag får väl göra en liten projekttråd då. :)
Vi får se om det ens finns tid att bygga något iår.. i värsta fall får jag göra det själv.

Mina föräldrar har ett fönsterparti stående som ser ut såhär. Gissar att de två yttre är 100 höga och 50 breda och det i mitten kanske är 70 i bredd.
det är inte kopplade fönster fast ändå dubbla.
fnster.png

Tanken är att utgå ifrån den här ritningen http://www.viivilla.se/tradgard/bil...enu=3184&area=&noarea=0&category=35&std=false och använda de breda fönsterna som gavlar och de smalare på framsidan.
ett smalt liggande för att få mer höjd. måtten blir då 100*70

verkar det vara genomförbart?

vxhus1.png


annars kan man köra den enkla och tråkiga vägen och köpa det här http://www.jula.se/vaxthus-uv-skyddat-131097
och sätta på en teglad grund.

Några tankar?
 
Två tomatplantor - that´s it! Jag hade nog försökt att göra det bredare, iom att du behöver reglar så borde det ju bli liiite bredare än 100 men inte mycket.
Bygga för små växthus har jag erfarenhet av själv så jag besparar dig gärna det. :)
 
AnneFi
den som man köper är ju 1,30..

där är inte så mycket plats på huset heller och fönsterna är inte fler...

får tänka lite på det.
 
Visst är det genomförbart..
Okej att storleken kanske spelar in men det beror ju helt på vad och hur mycket man vill odla i det.

Fortsätt gärna spåna på din ide och håll oss uppdaterade här.. Riktigt kul att läsa sånna här projekt trådar.
 
AnneFi
Ett alternativ är ju om man sätter in de små fönsterna som fasta på hela framsida och tak(4st). Då blir det 150cm brett.

Nog sugen sambon är på att mura :D synd att tegel inte är gratis.
 
Självklart är det förutsättningarna som får styra, det är bara så tråkigt när man lagt ner tid och pengar på någonting och så blev det inte alls så bra som man hoppats. Ett växthus har ju en förmåga att bli överfullt bums.
150 låter bättre. Jag har alltid en tumstock liggandes överallt och måttade givetvis upp ditt tilltänkta växthus och det första såg ruskigt litet ut, du har ju tidigare skrivit om allt du vill odla så...

Lusläs blocket! Ibland så vill folk bli av med gamla tegelstenar som de har liggandes. Hittar du några i mina trakter få du hojta. ;)
 
AnneFi skrev:
Ett alternativ är ju om man sätter in de små fönsterna som fasta på hela framsida och tak(4st). Då blir det 150cm brett.

Nog sugen sambon är på att mura :D synd att tegel inte är gratis.
Det tycker jag du ska göra.. Då blir det bättre plats.
Nu e de bara att börja mura..
 
AnneFi
Hur gick det med tegel då?
Sambons föräldrar rev precis en vägg i huset av röd tegel :)
Vi får köpa lecablock till dom i utbyte mot teglet.
Det blir lite att rengöra men bra förhoppningsvis. :)
 
Såja, då börjar de.. Bara jobba på..
Gammalt tegel man rensat för hand är snyggt, det ska inte vara för perfekt. Då blir det bara stelt.
 
AnneFi
Jaha. fönstret som jag fick av föräldrarna var i så dåligt skick att det fick kastas.
tittade på andra fönster idag och då var alternativet mellan 2 stycken fönster med karm 120cm bredd = 240cm och ett 150cm.

de två fönsterna stod ute och var i ganska så dåligt skick medan de andra stod inne och var i jättebra skick. så det faller nog på endast 150 som det var tänkt från början.

Några tankar.. någon?
 
Kollade precis på www.blocket.se, det finns 46 beg. växthus i Skåne. Det måste bli enklare, det är ju odla du vill, inte bygga.
 
AnneFi
fast jag vill ha växthus som är gjort av gamla fönster ;)
 
AnneFi
Har tänkt lite. antagligen kommer fönsterna som ska vara på sidorna att vara 60 breda.
om man lägger en extra regel baktill så kanske man kan komma upp i en 80 - 90 djupt växthus vilket gör att jag kan odla i två rader.
växthuset kommer att ligga i väst tror jag det blir :D
jag har satt en del ampeltomater också som jag hade tänkt att hänga antingen där eller vid husväggen på altanen.


trdgrd-1.png
 
Ja just det.. Nån extra regel löser det ganska enkelt.. Allt utrymme är ju bara ett +
 
AnneFi
Benny_o_Lina skrev:
Ja just det.. Nån extra regel löser det ganska enkelt.. Allt utrymme är ju bara ett +

Känns som att det blir bättre. jag vill inte bli så desperat med utrymmet att jag tummar på kvaliteten.
det är jäkligt svårt att få tag på gamla fönster med intakt karm och den på 150 behövs nästan bara oljas upp och bättras lite med färgen och de andra behöver nog lite nya delar och en totalrenovering.
men jag har till i morgon att tänka... Två karmar dubblar ju även priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.