Hej.
Jag måste komma till beslut på hur jag skall göra med laddningen till ackumulatortanken ifrån värmeväxlaren.
Jag vill ladda in i två nivåer i min 750 liters ackumulatortank, då behövs det en växelventil som bestämmer på vilken nivå som laddningen kommer in i tanken.

Jag har sett att det finns både termiska växelventiler och elektriska. Termovar gör bla en serie med termiska växelventiler med olika växlingstemperaturer. Detta verkar ju rätt så smidigt då det borde sköta sig självt och dessutom inte drar någon ström.
Vid en plattvärmeväxlarinstallation borde detta funka bra om man har en bra skiktning i tanken.

Är det någon som kör med något liknande?

Systemet kommer bestå av:
Ca 10m2 plana paneler
750l tank
Dubbelpumpgrupp
Överdimensionerad plattvärmeväxlare
Strypt liten cirkulationspump till tankladdningen

Mvh Gordon
 
1.Det uppstår förluster beroende på hur du släpper in vattnet i tanken..dvs strömningshastigheten in i tanken ger blandningsförluster...
2.Att ladda på två eller fler nivåer gör man ju för att kunna utnyttja olika temperaturer i vattnet tex på den lägre nivån att ladda med solvärmt vatten och på den högre med vedeldat
Så beroende på vattnets temperatur i tanken så vill man ladda så nära den temperatur som tillvattnet befinner sig på..dvs om tillvattnet är 40 grader så gäller det att ladda på den nivå i tanken där Delta T är optimalt men utan att orsaka onödiga blandningsförluster.
Om du eldar ved och ligger på 90 Grader så vill du ladda toppen av tanken..

Om du ska ha en ren solinstallation så skulle jag ta elektriska ventiler och el via solceller med batteri
 
Tack för bra svar.
Det får bli en elektrisk ventil. Då kan man ju skifta mellan utgångarna enkelt.

En till fråga.
Jag har sett lite olika inkopplingsalternativ när det gäller detta.
En variant jag sett växlar pumpens sugsida från den låga nivån till en mittre. Varma sidan av värmeväxlaren är i detta fall kopplat till toppen på tanken.

Aquasol har denna lösning(med termisk ventil): aquasol.se/docs/produktblad/vvx_produktblad.pdf

Det mer vanliga är att pumpen suger ur den nedersta porten, för att växla mellan den mittre och högre ut ifrån värmeväxlaren.

Vad skall man köra för variant?
 
Redigerat:
Jag tycker att alternativet där växelventilen sitter på tilloppet och växlar mellan toppen och mitten är bättre, fast jag skulle välja dubbla växelventiler, blir allra bäst på det viset.


Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.