Tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av vad olika husleverantörer kör med för transportskydd alt. grundfärg vid leverans. Vårt hus kommer tydligen som standard linoljegrundat. Detta har dömts ut som att gå tillbaka 100 år i utvecklingen av samtliga färgleverantörer och målare som jag pratat med.

Någon som kan hjälpa till??
 
Hej på dig Brodén!

Jag blev lite misstänksam när du nämnde att erat hus skulle vara 'linoljegrundat'.
Och jag är än mer förvånad över att ingen annan verkar ha blivit det då du verkar ha pratat med endel 'kunniga'.
Ett steg hundra år tillbaka i tiden? Jag tror aldrig att man gjort så här...

Jag snokade runt lite här på forumet och fick reda på att det är ett Vallsjöhus du ska ha.
Och att säga att dessa hus är grundade med linolja är inte helt korrekt.

Många av dagens färdiggrundade hus grundas med vattenbaserde produkter som
i sin tur kan övermålas med nästan vad som helst.
Dessa vattenburna oljefärger är vanligtvis emulsioner baserade på linoljemodifierad alkyd som det så vackert heter..

Den du kommer att ha på ditt hus kommer emellertid från en svensk tillverkare som heter ColorPoint. Och produkten i fråga heter Preo Träolja Industri.

Och detta är en "linoljealkyd i kombination med andra vegetabiliska oljor utan aromtiska kolväten. Preo Träolja Industri är inte någon emulsion men ändå vattenburen".

Den sägs vara övermålningsbar med i princip alla marknades produkter.
Undtagen är förstås slamfärg och järnvitrol.

Och vem du än pratar med kommer dom att rekommendera deras grundfärg som det optimala.
Det bästa. Det som ger längt hållbarhet. Hur det eg. är med det vet jag inte.
Men jag vet att Vallsjöhus INTE skulle grunda med något som dom anser är undermåligt.
Det handlar om ganska stora summor pengar. Så jag utgår ifrån att deras val är korrekt.

Så vad det nu är för färg du vill ha så är det bara att köra.
En ev. reklamtion får husleveratören el. ColorPoint stå för.
INTE den som lev. slutfärgen åt dig.

/Fredrik
 
Tack så mycket för ditt svar Fredrik!

Man blir ju lite orolig när man hör från två stycken konkurrerande färghandlar att man ska sky linolja som pesten. Fick dock reda på att det finns fler husleverantörer som använder samma grund. Bland dessa återfinns bland annat Trivselhus. Jag är inte det minsta orolig för att Vallsjöhus medvetet skulle använda dåliga produkter, snarare tvärtom som jag erfarit hittils. Är man chef för kvalitetskontrollen på sen strörre industri så har man dock en viss yrkesskada (kontrollerar alla detaljer för att se att allt stämmer). ;D ;D ;D

 
Brodén skrev:
Är man chef för kvalitetskontrollen på sen strörre industri så har man dock en viss yrkesskada (kontrollerar alla detaljer för att se att allt stämmer).  ;D ;D ;D
Då skulle jag föreslå att du nästa gång ser till att ha bättre stövlar och tjockare sockar innan du börjar gräva. Annars kommer du aldrig hitta svar på det du söker..

För det första så nämner du inte ens leveratör.
Och för det andra så hävdar du att det är grundat med något som det inte är.

Och nu kommer det fram att du egentligen inte är det minsta orolig..

Lycka till!

/Fredrik
 
Vilken tur att du är så bevandrad att du letade reda på leverantör och husleverantör själv då. Hoppas att du själv kommer att uppleva samma osäkerhet inför ett husköp på ett par miljoner kronor! >:(

Angående stövlar, sockar och grävning så har de varit på sen första dagen som jag började leta hus. Sen får jag väl tacka för ditt första inlägg och ta det andra med en nypa salt.

Trevligt att ha kontakt med dig!?
 
Hej

Jag hade hoppats på att du inte skulle hinna svara på det där inlägget.
Därför att jag hade tänkt ta bort det. Dels för att det absolut inte tillför något i tråden.
Men allra främst för att det va otrevligt och väldigt onödigt.
Nu va du tydligen mer morgon pigg än mig. Vilket iof dom allra flesta är..
Hursom helst så hann jag inte.

Jag va trött igår och jag borde ha gått och lagt mig.
Det försvara inte mitt beteende. Knappt förklarar.
Och att förklara allt kring och skapa förståelse för det hinns inte.
Jag kan bara dra slutsatsen att jag ibland göra saker som jag ångrar.
Kanske går inte skadan att reparera. Men jag försöker.
Förlåt Brodén. Det va ett intollerant, korkat och oförstående inlägg av mig.

/Fredrik

 
Hej!

För att spräcka myten om linolja (hundratals modeller) så rekommenderar jag en ordentlig titt på http://www.windowcraft.se/sv/startsida.html. Det är den enda linoljefärgen som är helt avslemmad/steriliserad och därmed överlägsen alla andra färger.

De hade ett långt ark av tunn matt brunpapp där man målat med mängder av ledande fasadfärger som skulle vara oerhört genomträngande. Behöverjag säga att ingen färg utom www.linoljeprodukter.se penetrerade pappret. Säger allt tycker jag.

Behöver jag även nämna att Alcros impreg.olja 90 innehåller 12% fiskolja och resten lacknafta. Flüggers olja 8% fiskolja resten lacknafta.. Och detta kletar folk in i sina byggen för över 150:-/liter.Någon som vet vad lacknafta kostar?


Återkom gärna om ni har fler frågor. >:(


Magnus
 
Hörrö.. surgubbe. (Lagavulin)

Först kan du skrapa fram fakta som styrker dina påstående kring Alcros och Flüggers produkter.
Och när du ändå är i farten kan du passa på att ta fram prisuppgifter på dessa.
Och ta då dom produkter som är lösta i lacknafta.

Allbäcks produkter kan jag inte ett smack om.
Så jag jag kan inte kommentera deras ev. egenskaper.

Men visst kan jag hålla med om att det är viktigt att en färg tränger in.
Men om färgen tränger igenom ett papper eller ej och att det isf. skulle mäta eller fälla ett avgörande för om färgen är duglig eller inte är faktiskt rent skrattretande.

Eg. orkar jag inte grotta så mycket i det här.
Men jag ber dig Lagavulin att vara mer kritisk i ditt bedömande av fakta.
Och då främst innebörden och vikten av den fakta som presenteras.

Och detta gäller generellt.
Tillverkaren kommer aldrig att sätta större fokus på sånt som produkten ev. är sämre på än andras.
Vad som lyfts fram är självklart något som är bra.

Slutligen så hittar jag ett skojigt citat innan bildarkivet på Allbäcks hemsida.

"Vår dokumentation i ord och bild ligger som grund för vår utbildning och vidare utveckling."

Fint... Lysande! Ord och bild. Hur vore det med mer vetenskaplig fakta...?
Kanske inte behövs? Måla på brunpapper kan man ju! Vad mer kan man begära?

Detta följs av bilder av hus el. objekt från en vinkel... Förmodligen den som är sämst?
Nej.. den som ser bäst ut...

/Fredrik
 
Nja en surgubbe är nog att ta i.

Om ni någonsin har funderat på att bläddra er fram till varans miljödeklaration så hittar man alla fakta som det enligt lag SKALL finnas. Att det sedan flertalet år bedrivits forskning på Lunds tekniska högskola och Chalmers i Gtbrg, vet jag eftersom jag läst rapporterna. Tror tom att de finns upplagda på Allbäcks sida.

VARFÖR ALLBÄCK LINOLJEFÄRG?

• Färgen innehåller inga lösningsmedel och skall ej
spädas med lösningsmedel i något skede.
• Färgen är emissionstestad och godkänd av Arbetsmiljöverket och Riksantikvarieämbetet.
• Enburkssystem - Samma färg ute som inne till samtliga strykningar.
• Färgen har en volymtorrhalt på 100 % och täcker ca
15-20 kvm per liter.
• Färgen torkar på 24 timmar vid rumstemperatur och
god ventilation.
• Färgen är tillverkad av lokalt odlad linolja som är avslemmad, filtrerad och steriliserad.
• Färgen är väl dokumenterad i egna restaurerings- projekt sedan 1982.

Fredrik! Du som målar tittar du inte på torrhalten?

Bidrager med en miljödeklaration från ALCRO Bestå Täckfärg.

Hinner inte skriva mer nu. Höres senare?

Lagavulin (inte sur bara rökig utan eld :))
 
Vad svamlar du om nu....?

Först och främst får du förklara vad och hur du eg. menar i dina påståenden om Alcro och Flüggers grundolja/impregneringsolja men främst vart du får fiskoljan ifrån?

Sen förstår jag inte varför du Lagavulin lägger upp en miljödeklaration på Alcros täckfärg Bestå!?
Jag trodde att vi främst diskuterade förmågan att penetrera brunt papper, eller?
Och hur väll den tränger in saknar HELT relevans så länge man målar med den som det är rekommenderat.
Täckfärg Bestå är inget 'Enburkssystem' som Allbäcks linoljefärg.
Det är ett sk. 'Treburkssystem'...

Läste igenom emissionstest 1 och 2 på Allbäcks sida. Och nu är jag lite förbryllad.
Vad vill dom ha sagt med det? Att det inte är farligt att måla fönster inomhus med linoljefärg?

Om man läser igenom testerna ORDENTLIGT och är en gnutta kritisk.. så..

Dom har målat 2 fönster + karm i en etta.
Därefter har dom konstaterar att..

"Under dessa förhållanden har vi kunnat konstatera att exponeringen
ligger betydligt under de hygieniska gränsvärden för samtliga av de ämnen som hantverkaren/målaren
exponeras för vilket minimerar risken för både akuta och kroniska hälsobesvär."


Uppmätt VOC (~terpener. Cancerframkallande) var direkt efter impregnering 774 µg/m3 .

Det är att jämföra med SVEFF:s emissonstest som gjordes för några år sedan.

I en trerumslägenhet målades väggar och tak i ett vardagsrum och ett sovrum med lågemitterade färg.
Detta ger en 'lite' större målade yta.

Strax efter målning uppmättes Total VOC (Varav 85% Propylenglykol. Vanligt lösningsmedel i deodoranter) Till 800 µg/m3...

Så visst är Allbäcks färg emissions testad... Men komigen..

Har inte Allbäck dessutom väggfärger? Varför målade man inte även väggarna?
Det är inte bara vad färgen avger som är det avgörande utan även vad den tar...
Speciellt med oxiderande färger.. som torkar långsamt och slukar syre...


Avslutningsvis så kommer ett lite intressant stycke.

http://www.chem.umu.se/dep/envichem/forskning/barbro/inomhus_och_arbetsmiljo.htm

"Allmänhetens intresse för kretsloppstänkande i spåren av Agenda 21 har resulterat i att användningen av s. k. ekologiska färger ökar snabbt. Detta oroar yrkesmålarna som tidigare exponerats för organiska lösningsmedel i sin arbetsmiljö vilket orsakat medicinska problem. Vid målning med linoljefärger upplever målarna också problem. Samtidigt har utsatta grupper (bl. a. allergiker) farhågor för att deras situation som brukare av byggnaderna skulle kunna förvärras av de ekologiska färgerna. Kunskaper om färgerna är låg och dokumentationen mycket bristfällig vad gäller sammansättning av färg och emission av ämnen då färgen torkar."

För mig summerar det hur den lilla del av tok nischade och vridna linoljefärgs tillverkare/förespråkare ser ut och agerar idag.
Så besatta av hur linoljan framställs, torrhalt och penetrering.
Utför rent löjeväckande 'tester' på linoljans villkor på brunt papper inför en skara djupa linoljeberundrare som är 'ytters kritiska och granskande'... *suck*
Med dessa knapphändiga fakta, tester och undersökningar som finns i form av?
Goda minnen? 'Spektakulära' mellanstadie laborationer?

Fiskolja? Nej, jag tror det är 'ormolja'..!?

Hörs vi?

/Fredrik
 
Lagavulin skrev:
Fredrik! Du som målar tittar du inte på torrhalten?
Jag värderar och sätter vikt på saker som arbetsegenskaper dvs lukt, viskositet, täckförmåga, torktid, utflytningsförmåga osv osv.
Hur färgen känns och hur väll den fyller dom krav jag ställer för ett visst ändamål.
Detta är för mig högst RELEVANT och dom första och primära kriterier som ska uppfyllas.
Och för mig dom ända som behöver uppfyllas.

Om sen färgen sen har en volym el. vikt torrhalt på 10% el. 90% är sekundärt.
Om den uppfyller mina krav så har jag ingen anledning att döma ut den för att den är 'dålig på pappret'.

Visst skulle det vara skönt och enkelt om man kunde göra alla val man gör bara genom att läsa på innhållsförteckningar och specifikationer.
Jämföra siffror och därefter göra sitt val.

Men för det första så blir man inskränkt och blind i sina val.
Man sållar bort alternativ innan man ens provat.

Den har inte det, får långt sånt och den är sämre på det..
Det står här! Det måste vara så! För siffror ljuger inte..
Nej, det gör dom inte. Men dom berättar bara en bråkdel av sannigen.
Och ofta bara väl valda delar av sanningen...

Det som jag främst värderar är svårt att mäta.
Och om det skulle mätas så skulle det med stor sannolikhet bli mycket svårt att tyda.
Därför lyssnar och läser jag så lite som möjligt på div. 'tekniska specifikationer'.

Jo en sak till. Du Lagavulin som läser innhållsförteckningar.
Du har säkert upptäckt att din whiskey har tillsatt färgämne. Vad tycker du om det?
Borde inte detta justeras på naturlig väg?

/Fredrik
 
Orkar bara svara på dryckesgrejen!

Vet att nästan alla wiskysorter är färgade. Men i detta fallet skulle jag dricka om de var lila eller neongröna.

Återkommer i fallet om färger/oljor.

Lagavulin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.