Hej!

Jag har några funderingar kring att krita om ett murat spiskomplex från 1800-talet.

Det rör sig om en gammal spismur från cirka 1870, med murad kåpa och ursprungligen öppen eldhärd. På 1930-talet murades in en järnspis för att rummet skulle användas som sommarkök, men alltihop har i princip stått oanvänt sedan 1940-1950-talet. Spisen är såvitt jag kan förstå kritad, åtminstone färgar den karakteristiskt av sig när man stryker med fingret mot den.

Större delen av det nuvarande kritskiktet är i mycket gott skick, dock med en del skador uppe vid spjället där det har läckt in en del vatten genom årens lopp. Det som behövs för att få den i skick igen torde vara varken mer eller mindre än en vanlig hederlig kritning. Det gjordes ju även med jämna mellanrum längre tillbaka för att få bort sotfläckar mm.

Då jag kommer att använda spisen i mycket begränsad omfattning finns det heller inga egentliga skäl att frångå kritan för mer fettavvisande och tåliga ytbehandlingar.
Min fråga är därför hur jag ska göra för att krita om denna mur på gammalt vis.

Att krita, är det samma sak som att "blaska" på vanlig limfärg?

Och i så fall, måste den befintliga kritan tvättas bort först eller är det bara att måla på ett nytt lager ovanpå den gamla där den är i bra skick?

Tacksam för råd och tips!
 
du får borsta det som sitter löst/faller av, torka av där det är smutsigast och kalka med samma färg som det redan sitter på ....kan vara kalkfärg...
gaia
 
Som sagt, borsta först, sedan krita + vatten, troligen i flera omgångar. Det blir flammigt till att börja med, men flammigheten försvinner när det torkar.
 
Farmor blandade limfärg till sina murar, så det är nog helt korrekt det med. :)
 
Alternativ till kalk är gipsbaserat spackel i pulverform. Det kritar inte av sig och är lätt att lägga på igen om ytan har blivit ful.
Gipsbaserat spackel är avsett för lagning av puts och betong inomhus. Därför är det lämpligt att göra ren och skrapa en gammal mur noga. Laga putsbortfall och hål med gipsspacklet. Blanda sedan till en "tunn gröt" och stryk muren med pensel. Karaktären blir som kalkstruken yta. För slätare yta blandas "välling" som stryks 2 ggr med filtroller.
 
Redigerat:
Funkar det att lägga på limfärg om det sedan tidigare är kritat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.