Börjar bli kul att elda, det funkade fint idag :) uppe i 90 grader igen!
 
ichgary skrev:
Börjar bli kul att elda, det funkade fint idag :) uppe i 90 grader igen!
att elda är livet:cool: kul att de funkar.
 
Jag väntar bara på att du ska trimma termostaterna så att du kan köra 100+
 
Matss skrev:
Jag väntar bara på att du ska trimma termostaterna så att du kan köra 100+
Haha, jadu jag tror att 100+ kan bli lite svårt nör jag har så lågt tryck i systemet men med urkokat vatten kanske jag iaf kan komma närmare 100.. Jag ska mäta upp vilket motstånd som behövs, jag vet att utan temostat inkopplad så får jag värdet 127grader, jag har inte kommit längre än så än :) men det ska bli kul att proba hur långt man an komma!
 
Inga mer problem?
Var det "bara" luftficka i pannan eller blev det mer radikala förändringar!
och vilken färgnyans blev det :D
 
Faktiskt funkat prima att elda, förrutom sista eldningen i förrgår men jag tror det har att göra med att jag ökade farten på laddpumpen igen, den måste nog stå på tvåan annars börjar det låta i pumpen när det blir för varmt..

Har trixat lite med inställningarna på pannan så nu kan jag elda över 90 grader men bara ibland, det låga trycket gör att det börjar bubbla i pannan ganska tidigt ibland.. Men nu kan jag iaf åka hemifrån utan att tänka på pannan helatiden! :)
 
Tills idag, dunkandet började igen.. Någon som vill köpa en 40kw panna och tank?? ;)

Körde iofs lite högre temp i pannan idag, kan vara därför men 84grader är ju ändå inte mycket, men pannan kokade för det..

Panna ut Pellets in? ;)

Just idag är pannan lite extra billig.. Är iofs inte pannans fel men..

Funderar på om jag kan dra in expkärlet i huset för att få lite tryck på det hela, men det blir ett långt rör in =/
 
Redigerat:
Ryck upp dig :)

Har du nån ventil på by-pass-röret så kan du strypa det och få lite mer fart genom pannan.
 
ichgary skrev:
Funderar på om jag kan dra in expkärlet i huset för att få lite tryck på det hela, men det blir ett långt rör in =/
Hur dant skulle det va om du flytta upp kärlet o byggde in med skorsten,skulle det att få till så det passar ren estetiskt,utseende mässigt? Alt la på takstolar på pannrum. Kanske enklare än börja dra fram rör in i kåken.....Har du ju semestern räddad oxå..d^_^b
 
I helgen råkade jag även att stänga av laddpumpen vid full drift, sånt kan hända när man luktat lite på whiskeyn..

Efter 2 minuter var pannan uppe i över 100 grader och vid c:a 105 grader så slog pannan ifrån och stängde av sig, och min hjärna kopplade tillslut och jag fick igång pumpen igen :) det lustiga i det hela var ju att vid detta kok så dunkade inte säkerhetsventilen, men skvallerröret fick en smärre chock och hur det såg ut på taket vet jag inte..

När man har funderat lite på det så kan man ju undra varför inte trycket ökade när det faktiskt var för hög temp i pannan??
 
Så när det dunkade sist så öppnade säkerhetsventilen?
 
Man ska inte leka med eld :rolleyes:
som vi tidigare påtalat öka genomströmningen i pannan genom att strypa by -passen
lägre gradtal på termostat hjälper också att hålla temperaturen lägre

vill man högre i tank kör man ett varv till
I helgen råkade jag även att stänga av laddpumpen vid full drift,
inte bra att ha det så, säkerhetsmässigt ska pumpen gå så länge rgt är över inställt värde
alternativt panntemperatur dessa kan man parallell koppla
går även att koppla i serie men då behövs en termostat till parallellt över dessa två
som överhettnings skydd
nåja det löser du nog om du funderar lite mera på hur
styrningen av laddkretsen ska göras säker
 
Matss skrev:
Så när det dunkade sist så öppnade säkerhetsventilen?
När det kokade vid 84 grader så öppnade säkerhetsventilen 3-4 dunk, sen sänkte jag panntempen så det lugnade ner sig efter ett tag..


Vad gäller bypassen så är ju min väldigt strypt redan med mitt 22-rör..

Och cirkpumpen stängde jag av manuellt, så det var väl jag som var den felande säkerheten i det fallet, och så fick jag se vad som händer när det blir över 100 grader :)
 
Eldning igen idag, funkade felfritt i 2 timmar, sedan började pannan sjuda lite och efter en timme till så låter det som man kokade makaroner i pannan. Jag hade lagt i lite mycket ved i pannan för nu har pannan passerat 80 grader vid första inlägget, men det började såsmåningom att dunka på ganska rejält i pannan och säkerhetsventilen hostade vatten så jag fick lov att göra en påfyllning så den lugnade ner sig..

Drygt att inte bara kunna lämna pannan och veta att det kommer att fungera.. Dethär är mycket förvirrande, och slutet system går inte för att min tank bara pallar 1bar, mätte lite och det är 0.18 bar i botten på pannan..
 
Verkar som pannan blir lokalt het i toppen, kan du inte sätta i en lägre termostat i laddpaketet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.