Hej Matss Tack för förslaget, och att du ville ta dej tid att svara på min fråga, jag har studerat alla och förslag och kommit fram till att jag skall bygga efter ditt förslag som jag tror på. Har försökt att få till en ritning ,vore tacksam om du vill titta på den och göra dom ändringar som behövs.

ett par frågor till, tryckmätaren var köper man den och vilket tryck skall de vara på radioatorerna. M. V. H Åke.
 
Ser väl ok ut, anslut raditorerna så att luften inte vill stiga dit.

Vad gör backventilen?
 
Redigerat:
Tack så här länge Matss.Ha en bra dag. hej . m.v.h. Åke
 
Palte skrev:
Du frågade i ett av inläggen som försvann om det fungerade för mig. Förra sommaren svetsade jag ett platt expkärl som jag anslöt kallt och det ligger ovanför mina 500l tankar.
Jag hade problem med att bli av med luft i tanktoppen, vilket resulterade i trycklös radiatorkrets. När returen till pannan är ca 80gr så börjar min panna att småbubbla så jag kunde inte ladda tankarna till mer än 80gr utan risk för problem. Nu är det inga problem att ladda tankarna till 95gr. Kanske hade det räckt att kolla över termovarpumpen...

När det krånglade för mig hjälpte det att fylla på systemet med fullt öppen kran tills vatten kom ur expkärlet. Öppnade jag kranen lite grann åkte inte luften med ur. Fattar egentligen inte hur luften som kan komma till tanktoppen ska kunna vandra neråt i röret till kärlet.

Vad har du för exp-kärl nu och hur har du kopplat det för att få det att funka ?
Läst en massa trådar om det här och jag känner mig helsnurrig hur jag ska göra :S
 
Nu ser det ut precis som mats första ritning. Kärlet är svetsat av tjock plåt 5-6mm ca 20cm högt och 1*1m gissar jag.
 
Hej.Jag har läst en hel del om att bygga övertrycksfritt system och tänkte använda en 5m3 oljetank. Det är 2,20 cm takhöjd i källaren.Tänkte bygga efter Matss första förslag.
Så jag undrar två saker:
Ni som gjort liknande byggen, har det varit problem av något slag efter någon eldningssäsong med kavitation el dyl som för Tigger med för litet systemtryck?
Dessutom undrar jag om någon vet om det är praktisk skillnad på Laddomat21 eller 21-60?

Mvh jocke.
 
Hej Joak, Laddomat 21-60 har ett annorlunda termostat-hus som gör att den justerar hetvattnet snabbare eller exaktare. Jag tror inte det finns anledning att byta en 21.a till en 21-60 men står man i valet att köpa nytt skulle jag välja den senare.

Att välja trycksatt eller trycklöst? Jag var helt inne på trycklöst med hävert till expansionen stående på källargolvet men när jag i ctc-v40 instruktionen läste att de inte rekommenderade en tryckpelare under 2,5 meter ovan panntopp... Ja jag vacklar också och just nu ligger trycktankar närmast.

Sedan måste man förstå att problemen skrivs ner här medan de system som fungerar sällan återmatas tillbaka hit. Sen tror jag att trycklösa system funkar riktigt bra när väl luften kommit bort.
 
Man kan ju köra ett mellanting som är riskfritt, sätt expansion typ 2 m ovanför pannan.
 
Har ingen laddomat så 21-60 verkar vara bra köp.Tänkte lägga ett öppet kärl så nära taket som går.
Har en Gaselle 45 men ej hittat något specifikt tryck till den.
Utan det är mest laddomattrycket jag funderar över.
Vill helst ha allting i källaren.Men i värsta fall får man väl höja kärlet.
 
Hej har precis fått ihop mitt trycklösa system med hävert på öppen expansion.
Det är svårt att få bort all luft i övre röret så när tankarna
svalnar så sugs luften från röret ner i tanktoppen igen.
Jag har 2 tankar så slavtanken förblir het medan andra tanken
med varmvattenuttag kyls av.
Ska jag lufta med en skruvluftnippel på högsta punkt med
pluggad expansion och vattanpåfyllningen som mottryck?
 
Sitter tankarna ihop bara med toppanslutning kan det nog vara svårt att få det så luftfritt att cirkulationen funkar, men prova det du säger.
 
Jag har provat min teori ang luftning och vid första eldning märks en klar skillnad på tryckmätaren...
Tidigare hade jag 4mvp när laddomaten gick man nu får jag inget tryck alls.
Det borde ju betyda bättre cirkulation men får se vad som händer när det har svalnat lite och expansionen minskar.
Om det inte läcker ut vatten är det då möjligt att luft tränger in i systemet?
 
Luft läcker lättare än vatten, så ja. Men luft kan ju frigöras från vattnet också.

Vi väntar på bilder...
 
296564_2191224734430_1061485750_2532069_6186562_a.jpg306851_2191224574426_1061485750_2532068_6139672_a.jpg
 
293249_2191224854433_1061485750_2532070_7791590_a.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.