Ett kärt ämne, att handla byggmaterial från Polen.

Jag var nere för ett par veckor sedan i Stettin och kikade och fick en bra kontakt på Leroy Merlin. Tyvärr så lämnade han över jobbet med offerten till en annan person som bara lämnat styckepriser och ingen kostnad för transport. Och det spelar ingen roll hur mycket jag försöker så får jag inte riktigt det jag vill ha (kan bero på att den personen inte pratar ett ord engelska också...).

Då kikade jag runt lite mer och hittade www.byggmaterial.pl Jag skickade fråga till dom och svaret med preliminär offert kom 4 timmar senare!!

Så min fråga är om någon handlat via detta företag?

Ser seriösa ut och offerten stämmer överens med de priser jag fått, priserna är något högre än de jag fått från Leroy Merlin, vilket jag inte är så förvånad över men resten ser bra ut. Problemet är att jag inte hittar någon info om dom.

/Mikael S
 
Jag vet inte riktigt om jag skulle våga köpa från detta företag. Känns lite skumt. Kollade upp den svenska killen på allabolag.se
Han står registrerad som
Emaljskylten Warberg
Org.nummer: 510719-XXXX Bolagsform: Enskild firma
Juridik, Ekonomi & Konsulttjänster
Konsultverksamhet Avseende Företags Org.

Inget om byggvaror eller liknande. Kanske är registrerat på något annat namn.

Såg priserna på transporterna och tycker att det låter väldigt dyrt.
Bor i Hallsberg / Örebro och beställde fönster från en fabrik i Gdansk, fick betala 1000 euro för transporten, men då hade visserligen firman en transport tillbaka till polen.

På deras prislista på fönster står det olika priser på samma storlek av fönster.

Hoppas du hittar någon här som kan rekommendera detta företag bättre än vad jag gör.
 
Hej.
Nu kan jag rapportera att allt funkade kanonbra. Så nu har jag 29 pallar lättbetong och 30m3 cellplast hemma att "fördela" ut på lämpliga ställen. Dessutom så kommer mina innerväggar (mer lättbetong), lite balkar och lite mer l-btg till ytterväggarna, tillsammans med puts (till innerväggarna) i nästa vecka.

Så jag kan rekommendera det ftg. om man vill köpa byggmtrl. från Polen.

M.v.h.
/Mikael S
 
Vad fick du betala för cellplasten?
 
Cellplast, EPS100, 50mm => lite drygt 10 000 för 61 paket (=366m2, =18,3 m3)
Cellplast, EPS100, 100mm => ~ 10 500 för 66 paket (=198m2, =19,8 m3)
Cellplast, EPS70, 50mm => ~ 4 700 för 41 paket (=246m2, =12,3 m3)

Och all cellplast var från Isover...
/Mikael S
 
Halva priset jämfört med Byggmax. Det är bra. Som fan :)
 
Ja, jag är nöjd ;-)
Och att fylla upp trailern, ovanpå lättbetongen, passade ganska bra.
Man får ju ta transportkostnaden in i kalkylen men om man kan samla ihop lite mer (så man fyller en bil) eller köpa tillsammans med andra eller liknande så kan man tjäna ihop transportkostnaden.
 
Lönar dig sig att åka ner till ett byggföretag om jag ska handla för mellan 50-100 000:- i Polen?

KOmmer handla Takpannor, kakel, klinkers, braskamin, golv och möjligtvis kök. Tror att Castorama levererar till hamnen i Sverige!?
 
Ja, enligt min uppfattning så gör det det. Problemet är att ett stort byggvaruhus normalt inte lämnar en offert utan åker man dit så får man plocka ihop själv. Då är det bättre att hitta en bygghandel där man pratar lite engelska.

Kakel och klinker är MYCKET billigare i Polen än i Sverige men det är ju lite svårare för då måste man verkligen titta på och bestämma sig för vad man skall ha (har själv tänkt åka ner och kolla på kakel/klinker + badrumsinredning när det blir dags, de har en del tyska märken - Grohe / Hans Grohe o.d.).
 
Men Castorama är att rekommendera eller? Ska kolla runt lite mer innan jag åker ner.

Vad är lönt att köpa?

Braskamin
Takpannor (för tungt möjligtvis)
Fönster
Kakel/klinker
Dushblandare?
Badkar/ångbastu/jaccuzi?
Kök från IKEA där nere?

Tar gärna imot alla tips ni har, och från vilka firmor man ska köpa, Har iaf hört att Castorama levererar till Karlskrona vilket underlättar enormt.
 
@AnnaAnka: Har du ngt tips förutom Castorama? Jag har själv precis börjat leta i polen och än så länge är det just Castorama som jag hittat men man vill ju ha ngt att jämföra med.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Flygarante skrev:
@AnnaAnka: Har du ngt tips förutom Castorama? Jag har själv precis börjat leta i polen och än så länge är det just Castorama som jag hittat men man vill ju ha ngt att jämföra med.
Castorama är väl det som är störst vad jag förstår, jag åker inom 6v så ska fortsätta kolla runt. Vad har du själv tänkt handla? Jag ska totalrenovera mitt hus så kommer handla för en relativt stor summa, så jag hoppas det lönar sig. Samtidigt får man ju en weekend att se sig omkring, ska bli väldigt spännande.

Fönster, Kakel/klinkers, kaminer vet jag iaf är runt halva priset jämfört med i Sverige. Kollar nu på resterande, kök tex från IKEA, blandare (tror dimensioner skiljer sig). vitvaror, dörrar, takpannor (vet ej om det lönar sig att frakta hem viktmässigt) men det tror jag.

Försöker få tips på flertalet forum, när man har lite mer info så drar jag ner =)
 
Castorama och Leroy Merlin är som Bauhaus ungefär. Det mesta finns men ingen har ett riktigt omfattande sortiment. När det gäller Kakel/klinker så leta efter specifika kakelbutiker.

Men söker ni på detta forum så finns det mycket matnyttigt även om det är mycket gammal info.
 
Har kollat tråden angående att köpa byggmaterial utomlands, men trådar som är 3-6 år gamla känns orelevanta då priser och annat ändras mycket under den perioden.

Ska dra Torsdag-Söndag och bara åka runt och handla. Försöka åka till fabriker och kolla lite också. Men framförallt byggkedjorna som jag hört mycket om. Frakten till Sverige är viktig för mig.
 
AnnaAnka skrev:
Men Castorama är att rekommendera eller? Ska kolla runt lite mer innan jag åker ner.

Vad är lönt att köpa?
Det har skrivits mycket här på forumet om Castorama, men Castorama är lite som fd Konsum med sitt Blåvitt-sortiment. Där finns varor för Folket. Det är inget fel på deras byggmaterial, byggkemi och mycket annat, men är du ute efter finare kakel och klinker, braskamin eller vattenblandare, gör du klokast i att leta dig till lite dyrare butiker.

Det lönar sig att handla det mesta, förutom vitvaror/elektronik, träfönster, stenull, klickgolv och säkert några andra kategorier som jag inte kommer på just nu.

Transport fixar du via ett polskt åkeri. Fraktpriser kan skilja sig avsevärt mellan olika åkerier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.