Har tittat på en massa hus framför allt 60-, 70-talshus och det har alltid varit en massa anmärkningar på besiktningen. Sen är de ju inte så kända för vara fuktsäkra.

Har nu tittat på ett hus från -96 och vi fastnade för det, visserligen är det såklart lite dyrare men känns som att det kan vara värt de pengarna.

Huset är enplans med bergvärme och vattenburen golvärme i hela huset.
Eget avlopp och vatten, vilket besiktigades i höstas utan anmärkning.

Vad ska man kolla extra noga på när det gäller 90-talshus och vad behöver man kontrollera när det gäller bergvärme, eget avlopp och vatten osv?
 
Just bergvärmen finns väl inte så mycket att kontrollera, men pumpen är ju 15 år och du bör nog budgetera för ett byte inom en 5 års period. Den kan hålla i 10 år till, eller 1 dag...

Vad gäller eget vatten så är det ju bra om det finns ett vattenprov men kika annars efter avlagringar i toalettstolar etc. Ta med en ph-sticka från apoteket för att kolla så det inte är surt tex. Vad gäller avloppet så kan ett samtal till kommunens miljökontor vara en idé och höra vad som är på gång.

Vad just 90-tals husen är kända för överlåter jag till någon annan att besvara....
 
Okej, tack för tipset om bergvärmepumpen, ungefär vad kostar en ny?
 
Runt 70 tkr monterad och klar skulle jag tro.
 
En ny pump tror jag ligger på 50 - 80 000 beroende på effekt och märke. Dvs den kostnaden förutsätter att du kan återanvända borrhålet. Till det priset kommer installation.
 
Du bör titta närmare på våtrummen. På 90- talet hade det börjat komma branschregler med ungefär samma nivå som idag, men det hade inte slagit igenom i branschen lika mycket som idag, det fuskades mer med fuktspärr då än nu (hur nu det är möjligt).
 
O
-96 var tydligen ett mellan år.... mellan massa nya regler.
De vitvaror som är från -96 bör väl bytas ut ganska snart. Men det kan lika gärna förekomma i ett hus från 60-talet.
kolla med kommunen om avloppet.
Tycker att eget avlopp är en nackdel. Dock så kanske det är vanligt med eget avlopp där de hus som TS kollar på. Annars så hade jag personligen gått vidare till ett med kommunalt VA.
Kolla även själv avlopp och vatten kvalitet.
Sen så är det inte säkert att ett hus från -96 är så mycket bättre än det från 60-talet...
 
Huset ligger en bit utanför stan och just i det området har de inte kommunalt VA.
Är iaf. 3-kammarbrunn med filterbädd, och vattnet är testat och godkänt i höstas.

Vitvarorna är inte bytta så det är nog snart i behov utav det, hade tänkt renovera köket ändå.

Våtutrymmet känns ju inte så lätt att kontrollera fuktspärren, kan väl bara kontrollera så klämring osv sitter som den ska?

Vad är det som är så dåligt med eget vatten och avlopp?
 
Fredrik-G skrev:
Vad är det som är så dåligt med eget vatten och avlopp?
Du får ju fixa allt strul själv.
 
O
Nackdelen med eget VA är just det att du står för allt strul som Nyfniken skrev. Du får även bekosta tömningarna. När det gäller avloppet kolla med kommunen innan köp.
Kan vara svårt att kolla om allt är okej på ett badrum. Eftersom tätskiktet inte syns
 
Jag tycker inte det är befogat att "varna" för hus utan kommunalt VA. Vattnet är ju uppenbarligen OK och det är väldigt lite som kan strula med en trekammarbrunn och bädd. Kostnaderna är normalt lägre för en egen anläggning än då fastigheten är ansluten till kommunalt VA. Tömningarna kostar kanske någon tusenlapp om året och vattnet är näst intill gratis om man jämför. Visst efter 30 år ska infiltrationen grävas om och det kostar en slant, men utlsaget så är det ändå fördelaktigt.
 
Nu är ju inte allt kronor och ören. Jag tänkte väl mest på sinande brunn, otjänligt vatten, konstig lukt, tömningar, vad som händer om man glömmer tömma etc.
 
Jo det är klart att det blir mer jobb och bekymmer om det skulle uppstå något problem med eget VA.

Ska iaf. försöka prata med kommunen så man vet lite bättre vad som gäller och om möjligheten finns att koppla in sig om det skulle uppstå problem i framtiden.
 
O
För min del har det alltid varit ett krav att det ska vara kommunalt VA. Men för den delen innebär det inte att det behöver vara dåligt med eget VA. Men man måste kolla upp brunnen ordentligt innan köp och även kolla med kommunen att den är godkänd. Det är mer jobb med eget VA men kanske inte jättemycket. Oavsett så är det mer att tänka på när man köper ett hus med eget VA.
Det är lite mer jobb med eget VA, pumpen kan lägga av brunnen kan sina det finns helt klart nackdelar. Men kan faktiskt tänka mig att man ibland kan få godare vatten.
 
Okej, huset är väldigt intressant annars och i väldigt bra skick. Kommunen hade dock inte några planer på kommunalt vatten i området som det såg ut inom de närmaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.