Hej.
VI ska bygga om badrummet och tänkte passa på att dra in golvvärme samt sänka taket lite för att kunna tilläggsisolera lite, då det annars är tomt rakt upp på vinden mot oisolerat yttertak.

1) Hur mycket behöver vi oroa oss för fukten? ska det läggas en plast närmast taket och sedan isolering? plast är något vi annars undvikit under renoveringarna av huset, då det är så gammalt.

2) vi vill också gärna ha led-spots i taket och har av två olika elektriker fått två olika svar på huruvida vi behöver ha "värmehattar" på ovansidan mot isoleringen, en säger nej en säger ja, inte för att som blir särskilt varma men nån som har tips?

3) så passar jag på att fråga om det är någon som har nått att invända mot att vi tar bort allt spån i golvet och isolerar med gullfiber istället. sedan ska det på golvvärme och klinkers.
 
Halloj.

Ni har en spännande resa framför er. Är själv halvt igenom densamma.

1) Det jag kommit fram till efter många sökningar och frågor under ganska lång tid är att skippa plasten. Se bara till att täta i skivskarvarna mellan tak och vägg samt ev genomförningar tillsammans med bra ventilation så ska det vara lugnt. Ni målar väl alltsammans sedan med våtrumsfärg, då blir det ju också tätare.

2) Har också hört olika, själv tar jag hellre det säkraste alternativet dvs vi kommer montera pottor. Med sågspån på vinden och ett hus med massor av tretex och snustorrt virke tar jag helst inte den risken. Hade jag fått bestämma, vilket alla män vet att man inte får om det finns en kvinna i samma hus, så hade jag valt utanpåliggande belysning. Men nu är det spottar som är beställt så då blir det så.

3) Jag antar att golvet är mellan två våningar? I det fallet skulle jag inte tro att det gör särskilt mkt då fuktvandringen borde bli minimal. Själv vägrar jag lägga in mineral alls i huset. Det som fanns på vinden åkte ut. I bjälklagen låter jag spånet vara kvar, kostar ju gratis, och där isoleringen byts ut lägger jag cellulosa. Hade en intressant diskussion igår med min frisör om man inte borde ta vara på håret och isolera med. Det gjor väl de däringa nassarna?! :)

Lycka till med bygget. Du kan ju kika på de bilder jag lagt upp om du vill.
 
Tack så jättemycket!

1) Japp det är en mellanvåning vi bor på men taket upp till vinden är helt oisolerat, inget spån alls, förutom några sporadiskt uppsatta skivor gullfiber för kanske femti år sen... men vi tänkte väl lägga på några skivor isolering när vi ändå är igång så inte all värme smiter av uppåt.

3) Är inte heller så sugen på gullfiber i golvet men vi måste ändå ta upp allt det gamla spånet som är superfint, nästan som kalkaktigt hårt på sina ställen, men ska ändå ta diskussionen om att lägga i nytt, riktigt, spån igen ;)



Ska allt kolla in din sida nu:D tack
 
Finns lite bättre och fler bilder i min tråd om vårt badrumsprojekt här på forumet annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.