Tänkte bara dokumentera av mig för nyfikna.

När jag beställde en CTL26 E SD d.v.s. varianten som utöver automatstyrda uttaget även har ett permanentström uttag så fick jag maskinen som en CTL26 E och ett löst uttag i kartong.

Det var mindre problem som ni kan se på bilderna då man endast lossar ett täcklock med två skruv (insex) och trycker i den nya modulen + i med skruvarna igen. Med andra ord är det inget problem att eftermontera.

Hoppas det hjälper någon vilsen själ ...
 
  • IMG_4014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra info - tackar för den! :)
 
Det går även att montera av den vita kontakthållaren och flytta stiften så att man kan välja om man vill ha ett fast uttag eller ett som styr start/stopp. Tyvärr har jag dock inte lyckats klura ut vilka signaler i den vita kontakten i dammsugaren som styr tillslag. Har laborerat lite grann utan resultat.
 
Så nu får man skruva ihop de grönsvarta maskinerna själv ?? :)
 
Nja, det beror nog på vem man köper den ifrån.
De flesta återförsäljare hjälper till med allt, till och med att skicka in blanketten för 3 års garanti
 
Såg att man kan montera tryckluftsmodul också:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...6141&name=CT-Tillbehoer-tryckluft-DL-CT-26-36

Vet dock inte vad det innebär. Blir det som en kompressor eller?
Står vidare att de är för dammsugare med LE utförande men jag blir inte klok på det.
Dels för att på samma sida står det att modulen är avsedd för CTL/CTM 26 och 36 men jag hittar ingen 26:a i LE utförande, samtidigt som 36:surprised:rna finns med LE och då ingår modulen. Så vad menar Festool egentligen?

En annan sak, vad hade ni valt som extra uttag, konstant ström eller till/från?
Varför vill man ha konstant ström när man ändå har ett vägguttag där man kan få konstant ström?
 
Nej, någon kompressor blir den inte. Tryckluftsmodulen används i kombination med en tryckluftsdriven slipmaskin. Tryckluftsmodulen kan då starta dammsugaren precis som maskinuttaget för 230 gör.

Jag har ett extra konstantströmsuttag på min CTL26:a. Tycker det är rätt praktiskt de gånger man vill köra en maskin utan att dammsugaren ska starta, alternativt om man vill ha dammsugaren igång innan man börjar köra maskinen. Det går att bygla om konstantströmsuttaget till ett andra AUTO-uttag.
 
phl skrev:
.........Jag har ett extra konstantströmsuttag på min CTL26:a. Tycker det är rätt praktiskt de gånger man vill köra en maskin utan att dammsugaren ska starta, alternativt om man vill ha dammsugaren igång innan man börjar köra maskinen. Det går att bygla om konstantströmsuttaget till ett andra AUTO-uttag.
Så det går inte att köra igång dammsugaren när man vill t.ex. dammsuga rummet eller liknande utan att ansluten maskin är påslagen?
Om jag förstått rätt måste du då flytta kontakten från till/från uttaget till konstant strömuttag för att köra dammsugaren? I det här fallet så ser jag då ingen mening med att koppla maskinen till konstant strömuttaget om man bara ska dammsuga nu när du ändå måste ta ur maskinens kabel.
Låter i och för sig som ett dyrt grenuttag, även om man skulle bygla om till till/från.
Jag måste ha missat något väsentligt?
 
Klart det går att starta dammsugaren oavsett maskinens status eller inkoppling! Men ett fast uttag nära till hands som går att använda utan att påverka sugaren är praktiskt. Vill du inte ha det så slipper du.
 
Tänkte gå förbi handlaren idag och köpa en dammsugare därav frågorna. Vet att de har CTL 26 E hemma men har svårt att bestämma mig om jag ska gå hem med en CTL 26 E eller beställa dammsugare med extra uttag och vänta.

Eller ännu värre... CTL 26 eller 36...? :D
 
Du kan alltid eftermontera extra uttag men slutkostnaden blir då någon hundralapp högre. Tänk på att du måste komplettera med 36mm-slangen om du vill utföra någon form av städning med maskinen.
 
Jo men eftersom jag får hyggligt med rabatt på tillbehören så blir en eventuell eftermontage lika dyrt som att köpa hela paketet direkt, i värsta fall några 10:surprised:r här och där. Såg nu också att en CTL 26 E ger 39 Toolpoints medan de två andra med extra uttag ger 42. Nu är toolpoints inte mycket att hänga i granen men en eventuell förlust skulle ligga där :D

Har redan en simpel grovis från Nilfisk som jag använder till allehanda städning så jag tänkte ha Festoolen bara till maskiner.
Vikten mellan 36:an och 26:an skiljer sig inte mer än 500 gram så vad gäller mobilitet är de så gott som likvärdiga. Däremot stör det mig att de tar 1400 kr extra för lite extruderat plast, allt annat är ju exakt likadan, såsom watt, sugeffekt m.m. Men en enkel överslagsräkning på påse och filterekonomin säger mig att man får dammsuga dagligen i ett halvår för att merkostnaden för maskinen+filter ska löna sig. Så kanske 26:a är trots allt mer ekonomiskt om man använder den 2-3 gånger i veckan........
 
Får du någon gång för dig att flytta på sugaren så kommer du vara glad att du inte har en 36:a :) Framför allt inte när påsen börjar bli full...
 
Tack phl, behövde en sådan knuff för att bestämma mig.
Även när påsen är tom så kommer ju viktfördelningen vara usel med en hög tyngdpunkt. Min Nilfisk vill så gärna tippa ner så fort man drar slangen, speciellt när den är tom . Nu är det nog inte så stor skillnad mellan 36:an och 26:an i höjden men kände för att knuffa mig själv vidare i samma riktning som påbörjats :D
 
26:an är stabil, det är inget man tippar över. Tror inte heller 36:an eller 46:an är det men det kanske du inte ville höra? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.