Jag tänkte byta ut mitt staket och då bygga det i tryckt virke. Sedan funderar jag på att måla det med falu rödfärg (året efter).

Finns det något problem med kombinationen tryckt-slamfärg eller är det bara att köra?
 
Ingen bra kombination då slamfärger behöver ett sugande underlag.
 
Det där är lite lurigt - Jag byggde ett staket i min förra brf, dvs i sommaren som var.
Ritningarna fick jag av arkitekten som ritade ett staket åt vår BRF.
Ett par snickarna gjorde staketet och målare kom dagen efter och målade med en typ av lasyr som var samma nyans som faluröd. (Mer färg än lasyr-aktig)
Föreningen bad mig måla mitt staket i samma färg för att matcha resten av gården (Fick ett par års tidsfrist då jag verkligen inte ville måla det alls, nu är lyan såld och jag vet inte om det någonsin kommer att bli målat)

Pratade med målarna som tyckte det var ett slöseri att måla tryckat men gjorde som de var tillsagda och använde en specialfärg som visst hette "RR-20".
Mer än så vet jag inte - Men dom målade direkt på det nya tryckade virket.

Jag har nu mailat min tidigare BRF för att få reda på vad det är för färg och hoppas att de återkommer i frågan. Så fort jag vet mer kan jag posta upp det här i tråden..
 
nimhed skrev:
Finns det något problem med kombinationen tryckt-slamfärg eller är det bara att köra?
Inte för att det är tryckt, men du får problem eftersom det är hyvlat. Slamfärg ska målas på ohyvlade ytor.
 
  • Gilla
Veija77
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså helt utan att ha någon speciellt bra koll, för det har jag inte på färger ... :blushing:

Jag tror det blir lite halvkasst resultat, för vad jag har hört om slamfärg så:
1. Gillar det inte hyvlade ytor, sågade och lite småriviga ytor är bra.
2. Slamfärg "tvättas" bort av regn, så den är öht olämplig på ett staket.
3. Tryckt virke är ganska mättat, särskilt från början, så alla färger fäster dåligt, men slamfärg antagligen ännu sämre.

Men du pratar om att måla efter ett år, det tror jag är bra.

Vänta ett år eller mer, sen rugga ytan lite med kraftig stålborste, sandpapper eller något, tja då funkar det kanske halvbra i alla fall ...?
Slamfärg på en regnskyddad fasad ska väl målas om var 6-10 år ungefär, på ett staket får du nog räkna med halva tiden typ, gissar jag, oavsett om de är tryckt virke eller inte.

Obs obs obs, ett riktigt amatörinlägg, ta det för vad det är.
Jag målar huset med slamfärg själv, men blir ju ingen expert för det. ;)
 
En tillbyggnad är målad med falu rödfärg. Det är ju det som är anledningen till undran.

@slacker: Det vore ju fantastiskt om du ville göra dig besväret. Det är ju ett alternativ att måla med en annan rödfärg.

@Mikael: Vi tänker likt här. Jag förstår också att man inte kan måla direkt på tryckt, men då man väntat ett år? Å andra sidan, tryckt virke ska ju hålla på grund av att träet är mättat och förhoppningsvis är det ju mättat även efter ett år.

Hmm, ska man alls bygga sitt staket i tryckt? (Inte rätt forumsdel för den följdfrågan)
 
nimhed skrev:
@slacker: Det vore ju fantastiskt om du ville göra dig besväret. Det är ju ett alternativ att måla med en annan rödfärg.
Fått besked att dom kollar upp och återkommer i frågan! d^_^b
 
Jag upprepar mitt svar: du kan inte måla hyvlat trä med slamfärg.
 
håller med flera av ovanstående.
DU KAN INTE MÅLA MED SLAMFÄRG PÅ TRYCKT
t,e,x falu röd fräg måste ha ogrundat virlke för att ens fastna.
målar du på tryckt så får du ett virke där färgen aldrig torkar in riktigt.
möljigen kan färgen bita om det tryckta virket är helt snustorrt från impregnirering.
 
Ok, jag är övertygad!
Då är frågan om man ska bygga staketet med otryckt virke och måla med falu rödfärg, eller bygga i tryckt och måla med en "vanlig" rödfärg.

Tips?
 
Hur ser det ut i övrigt runt där du bor?
En klassisk variant är ett staket med faluröda spjälor medan översta decimetern på varje spjäla är vit (och spetsig).
 
Här kommer jag och är motvalls kärring.
Vi och våra grannar på båda håll har alla staket som är målade i Falu rödfärg.
Vårt är ohyvlat på utsidan men hyvlat på insidan, och visst får man gnugga lite extra för att få färgen att fästa, men efter två strykningar var det inga problem att få det att täcka, och nu har det stått i två år och färgen har inte släppt mer på in- än utsidan.
Ett staket i rödfärg får man nog räkna med att måla om ca var 3-4:e år, vi konstaterade nu att det inte behöver göras i år i alla fall. Däremot grinden, som är vit, behöver omsorg varje år, oftast en rejäl tvätt. Ändå är den aldrig perfekt, för vitt är ju inte vitt länge.
Vi har använt otryckt virke till vårt staket, men jag vet andra som rödfärgat tryckta staket och inte fått några problem. De väntade mer än en säsong innan de målade, så jag vet inte hur det funkar efter 1 år.
Om du vill ha ett rött staket (eller svart, eller annan slamfärg) så kör! Det är BÄST på ohyvlat, men inte odugligt på hyvlat.
 
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
Redigerat av moderator:
Det lutar åt att bygga i tryckt virke. Då kan jag ju skjuta upp beslutet om färg med ett år.
 
Mikael_L
Och det är ju som sagt ingen nackdel, tvärtom, att skjuta upp målningen 2 år. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.