Hej,

Jag håller på att renovera ett gammalt hus (byggt 1901).
I hallen har jag plockat fram en gammal pärlspontsvägg som var dold under papp poch masonitskivor. Vid taket finns en gammal hålkärlslist kvar. Men i hörnen den list (ganska bred) som en gång funnits rivits bort när man satte upp masoniten. Vad tror ni har suttit här.
Hålkärl eller ngt annat?

- Mikkelin
 
  • DSC00207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den omålade ytan är lika bred på båda sidor är det säkert en hålkärl som suttit där.
Ytterhörn brukar sakna list.
 
Bild ifrån Skillingaryd Östra lägret.
 
  • pärl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vårt hus från samma tid sitter det en ganska smal hålkälslist (inte hålkärl:)) i rummen med pärlspontsväggar. Fräcka färger det var på din vägg förresten, de var inte så fega med sånt förr!
 
Redigerat:
Tack - har hittat lite fler exempel på hur det ser ut med hålkälslist i hörn - skall försöka få till det - lite trixigt kan det bli vid anslutningen mot listen vid taket...

Visst är det kul färger :)
Fusk-ådrad senapskulör på hela "nedre" delen av väggen. I trappan mot övervåningen är motsvarande bit ilsket grön och marmorerad.
Som sagt - de var modiga förr....
 
Det blir säkert bra! Här slutar bara hörnlisten vid nederdelen av taklisten. Om det kan vara till någon nytta kan jag ta en bild.

Hehe, fusk-ådrad senapskulör har vi också, men på dörrfoder. Passar iofs fint bredvid en ådrad dörr.
 
I vårt hus, byggt 1910, har vi med spår av innerhörnslister samt även kvar på någon plats i skafferiet och städskrubben. Lik hålkälslist men med profiler i kanterna. Hittade liknande från ett finskt företag men vid närmare granskning är de av plast... (hittar tyvärr inte länken nu)

Ska försöka fixa en bild.
 
Är det denna du menar?
 
  • list.jpg
Kvartsstav är ytterligare ett alternativ - satt i vårt 20 tals-hus.
 
Trekantslist sitter det i hörnen på vårt 20-talshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.