Jag har nyligen programmerat om ett ett gammalt Teletec larm på sommarstället så det skickar Robofonkoder till Falck larmcentral istället för att ringa upp privattelefon. Överföringen görs mha en Gripo gsmuppringare från Kjell&Co. Utrustning som redan fanns på plats, och det har fungerat bra till privattelefon. Falck kändes därför som en perfekt billig lösning för att ansluta till larmcentral.

Karaktärerna kommer fram till larmcentralen men oftast misslyckas kvittensen, och felindikering visas efter varje testlarm. Det börjar bli lite irriterande att ha en knappsats som börjar pipa efter varje testlarm... Så här i efterhand har jag googlat, och kommit fram till att Robofon inte verkar vara ett bra format att överföra med GSM. Tyvärr det enda larmet klarar av.

Är det någon som vet om SIA fungerar bättre än Robofon att överföra med GSM-uppringare?

Jag har en annan Teletec central (Power 832) liggande som klarar SIA. Men jag är inte så sugen på att byta central, skicka testlarm till Falck, och sedan konstatera att det inte heller fungerar bra med GSM. Att köpa annan utrustning är jag inte heller så sugen på, och framför allt är inte frun det om det gäller larm :)
Hoppas därför att någon av alla kunniga här kan svara på om det är värt att göra ett försök med SIA istället för Robofon.

Tack på förhand!
 
Inget svar på din fråga tyvärr :(
Men blev väldigt nyfiken hur du lyckats ansluta ditt egna larm till Falk? Jag har sökt dem minst 5 ggr för att göra det samma men får aldrig tag i personen som jag blir kopplad till. Har lämnat meddelanden men blir inte uppringd. Tyckte annars de hade ett rimligt pris på sin larmtjänst... :)
 
Om Robofon inte fungerar så kan SIA vara ett bättre alternativ dock kan även va strul med SIA.
Problemet är att ligger man ute på landet så får man i vissa fall för många masthopp och för många AD/DA omvandlare på vägen.
Så för att summera ditt fall, så är det inte säkert att SIA fungerar om inte Robofon fungerar.
 
Anslutningen var enkel. Några mail fram och tillbaka med kundtjänst( kundcenterlarm@falck.com), sen kom avtal och blankett för åtgärdsinstruktion hem med posten. Väldigt snabba, hjälpsamma och trevliga mailsvar från kundtjänst. Jag försökte komma fram via telefon en gång, men lyckades aldrig komma längre än till växeln.

frohike: OK, tack för förklaringen.

Någon som framgångsrikt bytt från Robofon till SIA och fått det att fungera bättre med gsm-uppringare?
 
Hello, prova med Contact ID om din central klarar det, det brukar fungera bättre över GSM.

// Stefan
 
ompalompa skrev:
Hello, prova med Contact ID om din central klarar det, det brukar fungera bättre över GSM.

// Stefan
Contact ID går tyvärr inte att skicka från de centraler jag har att välja mellan (PC1500 och Power832)
Det är bara SIA och Robofon som är möjligt.
 
sa9705 skrev:
Anslutningen var enkel. Några mail fram och tillbaka med kundtjänst( kundcenterlarm@falck.com), sen kom avtal och blankett för åtgärdsinstruktion hem med posten. Väldigt snabba, hjälpsamma och trevliga mailsvar från kundtjänst. Jag försökte komma fram via telefon en gång, men lyckades aldrig komma längre än till växeln.
OK, tack :) Då ska jag prova den vägen istället!
 
Gammal tråd men skakar lite liv i den ändå :)

Har du fått uppringning via GSM att funka som tänkt med Power 832? Jag har exakt samma önskemål och märkligt nog samma larmcentraler som du (PC5015/Power 832 samt PC 1550) och är därför nyfiken på hur det gick för dig.

Enl installationsmanualen för PC5015 v2.2 klarar den att kommunicera via Contact ID om du vill, fast det kanske du redan upptäckt?
 
Nej, fick det aldrig att fungera. När jag kontaktade Falck för att byta format hade de ändrat sina regler och krävde att anslutningen skulle göras av en godkänd installatör. Eftersom jag hade anslutet larmet första gången innan dessa regler infördes skulle det kanske gå att göra ett undantag. Men då vi fick permanentboende grannar vid sommarstället tyckte jag inte det var värt varken tid eller pengar att försöka mer med att få fungerande anslutning till larmcentral och möjlighet till utryckning av väktare. Så nu ringer det upp min mobil istället. Eftersom larmet hittills inte löst ut förutom när jag testat är jag nöjd med beslutet. Det har besparat mig några tusen i larmcentral kostnader :)
 
OK. Jag är nu inne på att koppla PC 5015 till en Fibaro Home Center och övervaka och styra huset på distans via internet och uppkopplade mobiler istället för till LC... återstår att se vad det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.