6 133 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
ljud isolering extremt garage
ja, absolut.
port och dörr är den svåraste bilten tror jag, samt hur jag ska få väggarna så täta som möjligt så att inget ljud kan ta sig ut.
en tanke är att då använda dubbelport till lokalen, sen kanske bygga en välisolerad sluss precis innan portingången
port och dörr är den svåraste bilten tror jag, samt hur jag ska få väggarna så täta som möjligt så att inget ljud kan ta sig ut.
en tanke är att då använda dubbelport till lokalen, sen kanske bygga en välisolerad sluss precis innan portingången
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Hög massa är bra för att dämpa buller. Sandsäckar frän golv till tak runt om skulle säkert dämpa bra, men föga praktiskt. Kanske möjligt att regla upp på väggarna, i med isolering och på med plywood, utanpå det nya reglar och nya skivor och fylla hålrummet med sand. Innerst skulle du kunna ha akustikskivor för att få lite mildare ljudnivå inuti lokalen också.
Vet inte om det är genomförbart och hur styva skivor som behövs för att hålla kvar sanden, men om det går borde det dämpa ljud bra.
Vet inte om det är genomförbart och hur styva skivor som behövs för att hålla kvar sanden, men om det går borde det dämpa ljud bra.
Bullerplank, sånt man kör med vid motorvägar etc? Stor jordvall borde också funka men kräver lite mer jobb. På min arbetsplats kör vi pappersmaskiner, men byggnaderna är inte speciellt isolerade för ljuddämpning, däremot är ju det rätt långt till ytterväggen, ljud avtar ju med kvadraten på avståndet.
jag har egen 3tons grävmaskin, så det är fullt möjligt att göra vallar osv. hade tänkt "ploga" upp lite vallar och sätta thujor för insynsskydd och ljudskydd.
men en sluss är nog rätt effektivt, + att jag kan rikta portljudet ut mot åkern
väggarna vill jag då göra effektivare, att regla, isolera har jag funderat på. och gips som innervägg, kanske då i flera lager, jag tror det blir för komplicerat med sand iom att innertaken är där nu.
det är ju 3,6m höga väggar så det blir ett jäkla projekt, men tanken är bra.
men en sluss är nog rätt effektivt, + att jag kan rikta portljudet ut mot åkern
väggarna vill jag då göra effektivare, att regla, isolera har jag funderat på. och gips som innervägg, kanske då i flera lager, jag tror det blir för komplicerat med sand iom att innertaken är där nu.
det är ju 3,6m höga väggar så det blir ett jäkla projekt, men tanken är bra.
jo, jag känner dom bra, vi blir väll konkurrenter, men ts motor är mycket hjälpsamma, jag har varit där många gånger, tittat och frågat lite oxo såklart.
men dom kör bara på dagtid. dom har ca: 4ggr minde lokal osv....dom kör oftast med helt öppna portar...
dom har ganska snälla grannar med andra ord...det har jag oxo, men jag vill inte störa någon nånsin, så därför vill jag göra detta extremt ljud tätt.
det ska gå, men jag behöver tips och trix om hur jag ska gå tillväga.
men dom kör bara på dagtid. dom har ca: 4ggr minde lokal osv....dom kör oftast med helt öppna portar...
dom har ganska snälla grannar med andra ord...det har jag oxo, men jag vill inte störa någon nånsin, så därför vill jag göra detta extremt ljud tätt.
det ska gå, men jag behöver tips och trix om hur jag ska gå tillväga.
Men har du lite pengar att lägga på det, sen lät de som du har lite yta att bygga på, så dubbla ljudväggar löser nog ditt problem.
Närmare bestämt. Gör som jag skrev först, sen gör du samma procedur en gång till innanför. Garanterat att det inte kommer ut något högt ljud från de väggarna. Kan inte siffrorna gällande decibelnivån, men kanske någon här på forumet som vet.
Lycka till.
Ps: Tala gärna om hur du löste det. D.s
Närmare bestämt. Gör som jag skrev först, sen gör du samma procedur en gång till innanför. Garanterat att det inte kommer ut något högt ljud från de väggarna. Kan inte siffrorna gällande decibelnivån, men kanske någon här på forumet som vet.
Lycka till.
Ps: Tala gärna om hur du löste det. D.s
Kul bygge!
Vad har du för huvudsäkring? Tänk på att stora fläktar drar mycket ström.
Har jobbat på lite olika firmor med dynojet bänk, det blir ett jäkla liv från radfyror vid 16000rpm. Tänk även på den egen hörsel och säkerhet. Se till att ha ett ljudisolerat kontrollrum med bra ventilation som inte sitter ihop med dynorummet. Gärna ett övertryck där så inte avgaser och bränsleångor letar sig in. Sen borde du tänka på brandskydd och släckning oxå, brukar brinna lite då och då i såna rum...
Inte att glömma bra förankringspunkter och fräscha spännband.
Om du ska köra mycket och långa pulls/mappningar så måste det till kylning för rummet..
Lägg gärna upp bilder! Kul med folk som tar sig ann utmaningar!
Mathias
Vad har du för huvudsäkring? Tänk på att stora fläktar drar mycket ström.
Har jobbat på lite olika firmor med dynojet bänk, det blir ett jäkla liv från radfyror vid 16000rpm. Tänk även på den egen hörsel och säkerhet. Se till att ha ett ljudisolerat kontrollrum med bra ventilation som inte sitter ihop med dynorummet. Gärna ett övertryck där så inte avgaser och bränsleångor letar sig in. Sen borde du tänka på brandskydd och släckning oxå, brukar brinna lite då och då i såna rum...
Inte att glömma bra förankringspunkter och fräscha spännband.
Om du ska köra mycket och långa pulls/mappningar så måste det till kylning för rummet..
Lägg gärna upp bilder! Kul med folk som tar sig ann utmaningar!
Mathias