Jag tänkte låna hem farsgubbens gamla sinkjigg men är inte så road över att den bara gör halvförtäckta sinkor i en storlek och delning.
Det är Classes gamla som ser likadan ut som så många andra, har inte sett att det finns andra kammar till den men det tänkte jag fräsa till själv med cnc på jobbet.
Någon som gjort ngt liknande?
Tips på hur man ska tänka? Har ju aldrig använt någon annan.
Antar att för genomgående blir det två kammar eller en kam som är vändbar?
Ingen som kan komma med lite mått att utgå ifrån, mäta av en befintlig?

Mvh
Johan
 
Titta på Leigh istället, det systemet är med helt fri delning och det som man använder, dyrt ja men bra.

/Kent
 
Använder sällan min Leigh D4R men herregud vilken trevlig maskin - När man får kläm på den.
Väntar fortfarande på det där optimala projektet där den skall få stila till det.

Håller med Snickarboden - En Leigh klara det mesta från scratch. Köpte min från UK för en bra bit under Svenska priser.

De nya som heter "Pro" är ju dessutom klara för "box joints" med lite extra tillbehör som följer med.
 
slacker skrev:
Använder sällan min Leigh D4R men herregud vilken trevlig maskin - När man får kläm på den.
Väntar fortfarande på det där optimala projektet där den skall få stila till det.

Håller med Snickarboden - En Leigh klara det mesta från scratch. Köpte min från UK för en bra bit under Svenska priser.

De nya som heter "Pro" är ju dessutom klara för "box joints" med lite extra tillbehör som följer med.
Har också en Leigh, och den är suverän för genomgående fogar. Men för de blinda tycker jag att den är lite dålig.

--- Mats ---
 
Eller förresten, om jag hade en egen cnc-fräs skulle jag kanske fräsa mina sinknigar direkt i den..
 
Det finns ett uppgraderingskit för att göra en vanlig D4R till en D4R Pro. Eller egentligen två kit. Köper man det billigare måste man modifiera fingrarna själv. I det dyrare kitet får man nya fingrar. Skillnaden mellan den vanliga D4R och Pro är just att den senare har en förbättrad funktion för halvblinda fogar. Med pro:n fräser man allt i ett tempo. Mats, det är bara att ta fram plastkortet! ;)
 
Har man "rätt" serienummer så får man sakerna gratis - Eller om det var ett datum för inköp som gällde!?

Jag fick mitt "Pro" kit skickat ngn månad efter köp helt utan extra kostnad från UK efter kontakt med Leigh direkt - Värt att kolla. Deras support och lösning i frågan var verkligen något utöver det vanliga.
 
mattiasp skrev:
Det finns ett uppgraderingskit för att göra en vanlig D4R till en D4R Pro. Eller egentligen två kit. Köper man det billigare måste man modifiera fingrarna själv. I det dyrare kitet får man nya fingrar. Skillnaden mellan den vanliga D4R och Pro är just att den senare har en förbättrad funktion för halvblinda fogar. Med pro:n fräser man allt i ett tempo. Mats, det är bara att ta fram plastkortet! ;)
Jaminsann. Nu har jag suttit och läst hur man gör, och mycket riktigt, halvblind ser ut att ha tagit bort de jobbiga momenten. Det är nog dumt att ha jiggen utan tillägget, tack för tipset.

--- Mats ---
 
Har snubblat över det där tidigare men fattar inte om man kan beställa gamla nummer?
Har du den på papper, man kan inte få köpa en kopia på artikeln?
 
Superjohan71 du har ett PM
 
Är det en sådan som du tänkt låna?
http://www.byggahus.se/vbimage.php?id=45316

Jag köpte nya "kammar" från Amerikatt, så nu har jag 3 stycken. 1/2, 7/16, Å vad nu 6mm blir i tum 3/16?
Enda probset där var att styrlagren åxå måste vara i tum.
Sen tror jag (om jag fattat rätt) att det går att göra "hela" sinkar i den åxå, har dock inte testat ännu. Men tror man ska lägga bägge brälapparna på framsidan..

Sen har jag läst mej till att man klistrar ett grovt sandpapper i framkant, samt baksida. Då hålls virket lättare av klämmfunktionen. Det syns lite på bild 2.

/Thomas
 
Nu var det ju ett tag sedan jag såg den men en sån är det nog.
Är alla dina kammar raka eller har du vinklade också?
Jag fräste en kam för sockerlåds sinkning för ett tag sedan och den funkar bra, skruvad på en träbit men det vore kul att prova utveckla det lite och utgå ifrån en befintlig jig.

/Johan
 
Mina kammar är helt raka, rundade i framkant förståss. Har inte riktigt förstått hur det funkar med Leigh's kammar som är spetsiga?
Vill du låna mina kammar å malla av dom så löser vi det på ngt sätt. Än så länge har vi väl ngn slags post kvar....? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.