Hej,
jag hoppas att någon klok läsare har lust att ge mig råd om hur man bäst kulverterar ett dike, så det inte blir galet.

Vår tomt är 30 meter lång mot vägen och vägen ligger ca 30 cm över tomtnivån. Själva diket löper rakt längst hela tomten mellan tomtgränsen och vägen. Bredden på hela diket är ca 3 meter(mellan punkterna där det börjar slutta från bägge hållen) och i runda slängar 120 djupt som djupast.
Det var många år sedan det grävdes ur och nu börjar den sista metern av vår tomt inklusive en häck att slutta ner i diket.
Vi har fått reda på att kommunen har ändrat ledningen av vatten för ett tiotal år sedan, vilket gör att diket egentligen är överdimensionerat idag. Dock rinner det ordentligt där då det regnat mycket, eller som nu på våren.

En sträcka inte långt från oss är det kulverterad med vad som ser ut att vara rör med ca 50-60 cm i diameter, så det borde antagligen räcka gott.

Som det är nu är det ett snigeltillhåll, uppvuxet, barnovänligt och allmänt "diktigt" så vi vill lägga rör och få en iallafall nästan plan gräsmatta ut mot vägen.

Vi har fått några offerter på jobbet, och de som vill göra det får det att låta hur enkelt som helst, "lägga rör, singla runt, massor och lite matjord" ungefär.

Det jag skulle vilja lära mig så jag kan få det specat när vi köper jobbet är hur "rätt" tillvägagångssätt är, så det inte blir fel. Vår tomt är något fuktig ner mot diket och det vet jag inte om det beror på att diket är där eller på det faktumet att tomten har lera under lagret med gräsmatta.
Kan en sådan här kulvertering göra att den naturliga avrinningen från vår tomt blir sämre t ex...

Finns det något "normalrecept" på kulvertering av dike och hur ser det ut?
Vill man gräva ur det befintlliga diket så att röret kommer lite lägre är dagens nivå?, ska man dränera, singla eller vadsomhelst under, bredvid eller ovanför ett sådant rör`, och med vad?:)

Tacksam för svar/Fred
 
F
Då tomten dränerar ner vatten direkt i diket och kanske även ytvatten från vägen går direkt i diket så är det inte fel med ett dräneringsrör som läggs parallellt med kulverteringen och som mynnar ut där kulverteringen slutar. Över dränröret kan du lägga dränerande material för att ta ytvatten. Vid så stora rör som 600mm så är det antagligen betong eller PE-rör och då kan du dränera med en ganska grov makadam tex 16/25 eller nåt liknande.

Du kan knappast gräva ner den mer än bef. dike. Du har en höjd på diket där du börjar kulvertera och en höjd där du slutar kulvertera. Lägg ett jämnt fall mellan dom två höjderna. Har ni små barn så kanske ni skall ha galler på båda sidorna.
 
Vänta lite nu..

Du kan väl inte utan vidare ge dej på kommunens / vägverkets dike?! Dessutom är det troligen krav på tillstånd från Länsstyrelsen enligt miljöbalken.
 
Hej och tack för svar bägge två!

@fsn: tack för tipset om bredvidliggande dräneringsrör, efter att jag skrev inlägget fick jag också det rådet av en av firmorna som lämnade offert, känns som att dom hade koll. Och precis, vi har barn så det får bli galler som gäller, vill inte att dom försvinner in i det där röret.

@mycke_nu: Kollade upp vems dike det var och det var vårt(vägföreningens), men kommunen har enligt någon gammal hävd lett vatten där på något vis. Kommunen känns inte vid diket så speciellt mycket, särskilt inte när vägföreningen bett dom om att finansiera rensning/utgrävning av diket då det mesta vattnet som rinner där inte är "vårt". Vägföreningen har inget emot kulverteringen sålänge det görs rätt. Jag ska kolla med länsstyrelsen också, miljöbalken vill man inte bråka med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.