Hej alla byggare

Jag har ett gårdshus av typen ladugård som aldrig använts till djurhållning och som jag funderar på att inreda bottenvåningen på (övervåniingen är redan en lägenhet), det nya rummet ska bli ett hobbyrum på cirka 25kvm.

Nu är där ett betonggolv, alltså själva plattan, och jag funderar på hur jag ska gå tillväga för att gjuta på detta, isolera lite och slutligen kunna lägga typ ett klickgolv eller liknande. Jag är inte hundraprocentigt säker hur det ser ut under betongen och jag kanske bör nämna att den första delen av väggarna (nerifrån räknat förståss) består av typ en stenmur.

Hoppas på mångs väl underbyggda svar (liten ordvits).
 
Isolera först med cellplast, lägg på armeringsmattan (och ev golvvärme), gjut sedan med betong, lägg ångspärr och golv.

Klart! :)
 
mycke_nu skrev:
Isolera först med cellplast, lägg på armeringsmattan (och ev golvvärme), gjut sedan med betong, lägg ångspärr och golv.

Klart! :)
Ska inte "ångspärr" finnas innan man gjuter ny platta? Annars har man byggt sig ett ala "platta på mark igen". ;)
 
Ja, det blev lite delade meningar där, var ska ångspärren ligga under nya betongen eller under golvet.
 
Jag har själv byggt enligt http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
men det kanske inte är ett måste? Men tycker att det låter logiskt. En fuktig platta är dessutom kallare och stjäl värme.

"Rulla ut plastfolie
Nu ska du säkra grunden mot eventuell sommarfukt och radongas. Det gör du med en plastfolie
som rullas ut med 300 mm överlapp. Se till att folien
täcker hela ytan, ända ut till sockeln. Nu har du ett
fukt- och radonskyddat utförande."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.