Har efter 40 års grillande ännu inte hittat något bra sätt att rengöra grillgallret. har provat allt ifrån lägga ut på gräsmattan så att daggen gör rent till lite mer avancerade kemiska experiment.
Finns det någon på :)forumet som har ett bra tips:)
 
Jag använder enbart en styv stålborste i likhet med den här
Drar av gallret efter middagen när det är kallt igen, blir oftast ett par drag innan man tänder upp grillen nästa gång med. Funkar utmärkt!
 
Själv låter jag gallret ligga kvar på grillen till nästa gång det är dags och grilla. Tänder grillen och låter gallret bli varmt och sedan tar jag stålborsten och borstar när allt har blivit så varmt så det liksom bara är förkolnat. Blir rent varje gång, men det gäller att ha en handske på sig då det blir förbannat varmt.
 
Jag gör som dsub, men min far slänger alltid sitt i en balja med vatten.
Vet inte om han har något mer än vatten i baljan eller om han skrubbar det, men skinande blankt blir det.
Annars borde det fungera att köra det i diskmaskinen.
 
Man ska inte använda stålborstar på grillgaller då det sliter bort ytan och gallret blir värre och värre med tiden. Man ska köpa de speciella borstarna som har mjukare metall. Sen kan man ju om man kör tex Weber köpa nytt galler var 3e år eller så för några 100kr. Det kan en grillsommar vara värd :)
 
Tror min borste är av koppar eller mässing eller liknande. Kan man inte köra den i en sådan där självrengörande ugn kanske. Eller pajar gallret då?
 
Galler i rostfritt och blästra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.