Hej!

Har en borrad brunn som har självtryck upp till ett betongkärl. Detta betongkärl har nu i vintras spruckit så att vatten rinner ut.

Vad ska jag använda för att laga sprickan?

Antar att: Man tömmer den på vatten, lagar innefrån.
Gräver utifrån, och slammar upp den där sprickan är.

Men vad ska jag använda för att slamma på insidan? Bruk går ju inte för det släpper ju igenom vatten.

Pappa har pratat om att han "glasade" brunnar när han var liten, men han kommer inte ihåg vad som gjordes.

Tacksam för hjälp!

PS. Sprickan är 20-30cm lång och några mm bred
 
Betongkärl vill du verkligen fortsätta med det? Är det brunnsringar så borde det ju gå att byta för vilken lagning du än gör så kommer det spricka igen.
Du ska dessutom ta hänsyn till vattenkvalliten så inne i brunnen måste det vara godkänt.
Eftersom du pratar om självtryck så prata med Upnoor om du inte kan sätta någon typ av godkänd brunn i den gamla?


Det kanske är dax att modernisera anläggningen?
 
byggarätt skrev:
Betongkärl vill du verkligen fortsätta med det? Är det brunnsringar så borde det ju gå att byta för vilken lagning du än gör så kommer det spricka igen.
Du ska dessutom ta hänsyn till vattenkvalliten så inne i brunnen måste det vara godkänt.
Eftersom du pratar om självtryck så prata med Upnoor om du inte kan sätta någon typ av godkänd brunn i den gamla?


Det kanske är dax att modernisera anläggningen?
Har idag pumpat ur allt vatten ur tanken och inspekterat. Det visade sig att det inte var någon spricka alls.

Det är nog bara som självtrycket är dåligt just nu. Kanske kan ha att göra med kälen?

Modernisering kommer jag nog inte göra. Kommunalt vatten finns 1km bort. Jag hoppas bara att dom bygger hitåt snart! :)
 
marcusjj skrev:
Pappa har pratat om att han "glasade" brunnar när han var liten, men han kommer inte ihåg vad som gjordes.
Skulle kunna ha varit behandling med vattenglas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.