Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Om företaget har säg X% låneränta på sin checkkredit så är det X% på både elelementen för 700 kr såväl som på klamman för 49 öre som du ligger ute med när du leker bank. Så varför tar du mer påslag för 1429 st klammer för 700 kr än för ett elelement för 700 kr?

Ja, jag har hört talas om bakbonus. Ett sätt att visa upp ett pris för kunderna men betala ett annat.
Det är inget speciellt med byggbranchen att man har olika påslag beroende på vara

Hemelelektronik hos jättarna t.ex kanske 5-10% påslag på tv men 100% på väggstativ o kablage med mera

bilhandlarna 10-15% på bilen men 60-70% på tillbehör
 
A
tomlan skrev:
Det är inget speciellt med byggbranchen att man har olika påslag beroende på vara

Hemelelektronik hos jättarna t.ex kanske 5-10% påslag på tv men 100% på väggstativ o kablage med mera

bilhandlarna 10-15% på bilen men 60-70% på tillbehör
Men i detta fallet så var argumentet att tille1 "leker bank" och är tvingad att ligga ute med pengar den tid det tar från att h*n betalat grossistens faktura till dess att slutkunden betalat för materialet. Kostnaden för att ligga ute med pengar borde inte vara beroende av vilken vara det rör sig om eftersom kapitalkostnaden är densamma oavsett om det är elelement eller klammer som har inhandlats.
 
Du har rätt vi hantverkare är nåt specielt
Elisar är nummer ett i vårat gäng
Det tar ca ett år att lära sig rabattsystemet 2 år att tillämpa det
fundera på det i morgon på ditt kontor när du dricker kaffe o läser mail
Dan Brown kommer att ta upp det i nästa bok
God Natt Tille
 
alla branscher har väl högre vinstmarginaler på lågpriserna medan mindre på högpriserna -inget ovanlig med de

på tv så var det uppståndelse över att kommuen förhandlade om timpris som var för låga för att kunna vara "riktiga" och alla visste om att en del av timpriset togs ut i överpriser på material - det speglar inte verkligheten av de kostnader som skapas i företag och borde verkligen utrotas säger jag - en ekonom som vill att ett företags balans som resultat ska spegla verkligheten på bästa möjliga sätt som lagen faktiskt uttryckligen säger sitt att det är meningen att ska eftersträvas

självkostnadspris är endast riktigt svårt att fastställa i tillverkningsindustrin - inte i konsultbranschen och banker ja där är handelsbanken en riktig diamant för att kunna sin verksamhet som ingen annan - inget tjafs om budget utan fokus hela tiden på utfall...i love!
 
Du snurrar till det nåt alldeles hopplöst
Vad är det så konstigt med att jag lägger på mer % på billiga grejor än dyra ?
Jag har alltid samma timpeng oavsett jag säljer matrial eller ej
Räknar jag på jobb har jag samma pris som grund naturligtvis räknar jag på för oförutsedda händelser
vad är det som du blir förbannad på ? Har du haft nån svår upplevelse med hantverkare ?
Jag är stolt för mitt hantverk o känner att jag kan stå för det jag gör Kan Du ?
Mvh Tille
 
Glufsglufs skrev:
Jaja, glida undan med en massa fina ord, referenser till totala ovesentliga saker och personer utan att kunna krypa till korset och förklara vad sin egen personliga erfarenhet är i branchen är något vi sett många göra på detta forum och som vanligt så blir det inte mer än att dessa personer gråter ut hos någon moderator för att få de som kräver relevans i inläggen kickade eller få inlägg borttagna. Kastar man ur sig en massa kvalificerat skitprat så får man väl räkna med att få mothugg där man kräver att någon typ av relevans i diskutionen ska komma fram men än har du ju inte visat något sådant själv. Jag har inget stort intresse i ditt yrke utan påvisar bara att du genom ditt yrke och din yrkeserfarenhet inte vet ett dugg vad du pratar om gällande just det här ämnet och det bevisas ju genom att du inte vill/vågar nämna det, vilket inte borde vara något problem att göra. Jag är elektriker och inte sjutton fast jag har idéer och hypoteser om vården så sitter jag och försöker lära läkare hur saker funkar i deras verklighet. Blir mest patetiskt att försöka få något vettigt ur personer som diskuterar med grund av hypoteser grundade i en verklighet som inte finns.

Och till slut, det som är fel i dina inlägg står klart och tydligt i samtliga mina, du vet helt enkelt inte vad du snackar om.

Angående personliga påhopp....jösses!!! Tar du så illa vid dig efter att du själv skriver som du gör så sluta för sjutton att diskutera i forum då, speciellt när du är ute och snurrar långt bort utanför dina kompetensramar.
Jo det var väl just det Glufs. Du är ELEKTRIKER. Inte säljare eller affärsutvecklare, någon som förhandlar avtal, skriver avtal, lägger säljstrategier, prisstrategier och analyserar hur kunder reagerar på olika erbjudanden. Det är många här inne som har just det som YRKE. Vad får dig att tro att du är något annat än en glad amatör på dessa områden?

På samma sätt som du vill att hemmafixaren lyssnar på dig i frågor kring hur man utför ditt yrke kanske du skulle göra detsamma för dessa områden?

Det är många många här inne som har avsevärt större erfarenhet av kundhantering och prissättning av produkter och tjänster än vad du har (ja, några har nog mer erfarenhet än alla hantisar tillsammans här inne). Prismodeller och sätt att ta betalt utvecklas hela tiden med mål att i högre grad tilltala kunden och samtidigt hantera företagets intresse - byggbranschen har garanterat mycket att lära.

Att detta skulle vara en helt branschspecifik kunskap är fel och det vet alla som jobbat med dessa frågor i mer än en bransch. Detta drar förstås ett löjets skimmer över dina uttalanden kring att andras yrkeskunskap inte är något värt. Det är DU som klampar in på andras yrkesområden, inte tvärtom.

För att undvika en lång och meningslös diskussion avslutar jag med att påpeka att det i kombination med ovanstående yrkesgrupps kunskaper förstås krävs kunskap om ämnesområdet, tex hur lång tid tar en viss uppgift, hur mycket material behövs och vilken sort etc. Det är ju dock något helt annat än vad som diskuteras i tråden ovan....

Glufs, du gav ett svar i klartex i inlägg #2 i denna tråd, efterföljande meningslösa raljerande om hantverkarens vardag blir bara tråkigt när du envisas med att fylla ALLA trådar med samma information.
 
K
Alltså, helt allvarligt, vad håller ni på med i denna tråd?

Hantverkaren lämnar ett FAST pris på ett jobb, det är det antal kronor han vill ha för att utföra arbetet inkl material, bil verktyg osv.

Det har inget med påslag osv att göra.

Är priset för högt, gå till någon annan! Så enkelt är det. Påslag och annat är oviktigt i ett fast pris.

Gäller det löpande är det samma sak, vill hantverkaren ha ett påslag på 1% är det upp till kunden att acceptera eller inte, vill hantverkaren ha ett påslag på 100000% är det upp till kunden att acceptera eller inte.

Precis som om du går till Siba och vill köpa tv X den kostar Siba 10 000:- i inköp, dom vill ha 12 000:- av dig. Onoff köper in samma tv för 8000:- och vill också ha 12 000:- vem gör fel? vem vill blåsa sina kunder?

I mina ögon ingen av dom, vi har fri prissättning i det här landet och så länge vi har det är det upp till säljaren att sätta sitt pris.
Kunden har att acceptera detta eller förhandla, inte anse att någon blåser någon.

Blåsningen äger rum först när hantverkaren/kunden kommit överens om 10% påslag men skickar faktura med 20% påslag!
 
A
kirderf83 skrev:
Alltså, helt allvarligt, vad håller ni på med i denna tråd?

Hantverkaren lämnar ett FAST pris på ett jobb, det är det antal kronor han vill ha för att utföra arbetet inkl material, bil verktyg osv.

Det har inget med påslag osv att göra.

Är priset för högt, gå till någon annan! Så enkelt är det. Påslag och annat är oviktigt i ett fast pris.
men
Gäller det löpande är det samma sak, vill hantverkaren ha ett påslag på 1% är det upp till kunden att acceptera eller inte, vill hantverkaren ha ett påslag på 100000% är det upp till kunden att acceptera eller inte.

Precis som om du går till Siba och vill köpa tv X den kostar Siba 10 000:- i inköp, dom vill ha 12 000:- av dig. Onoff köper in samma tv för 8000:- och vill också ha 12 000:- vem gör fel? vem vill blåsa sina kunder?

I mina ögon ingen av dom, vi har fri prissättning i det här landet och så länge vi har det är det upp till säljaren att sätta sitt pris.
Kunden har att acceptera detta eller förhandla, inte anse att någon blåser någon.

Blåsningen äger rum först när hantverkaren/kunden kommit överens om 10% påslag men skickar faktura med 20% påslag!
Men då undrar man väl ännu mer varför företagaren hoppar av projektet och känner sig ifrågasatt såsom TS beskriver. Han hade t.o.m. accepterat priset.
 
K
bra-byggare skrev:
Men då undrar man väl ännu mer varför företagaren hoppar av projektet och känner sig ifrågasatt såsom TS beskriver. Han hade t.o.m. accepterat priset.

Det är ju iofs en gåta jag inte har svaret på, kan vara så att han trodde att om kunden fick reda på hans påslag så skulle kunden börja ifrågasätta, eller så kan det vara så att han trodde kunden skulle bli besvärlig, det kan också vara så att det är något helt annat, då jag inte är nämnda hantverkare kan jag omöjligt svara på frågan. MEN konstigt är det. Jag svarar alltid på mina kunders frågor ärligt och om dom inte accepterar min förklaring så fine. Ibland kanske man går ner i pris, ibland inte, beror på många faktorer.
 
Henri skrev:
Men, i ditt fall kan det möjligen bero på faktorn att uppfattas som "besvärlig kund". Du vill diskutera materialkostnaden när den frågan egentligen är överspelad. I det läget har du ju redan accepterat slutsumman. Så varför diskutera det?
Som jag skrev ovan i #16.
 
Vilken diskussion det blev...

Det som förvånade mig var att byggaren hoppade av, trots att jag tydligt markerat att jag accepterade slutsumman. Jag hade haft större förståelse för ett avhopp om jag ifrågasatt materialkostnaden före ett accepterande av totalsumman. Nu var ju frågan bara om det gick att fördela om något av kostnaden från material till arbete.

När en kund vill utnyttja ROT så känns det som ganska naturligt att han inte vill att byggaren har påslag på materialet. Jag tycker inte riktigt man kan säga att kunden inte ska lägga sig i iom att det ju är kunden som i högre grad påverkas av påslaget än byggaren. Om byggaren har rent mjöl i påsen så tjänar han exakt lika mycket utan materialpåslag genom att ta betalt för materialhantering som arbete istället. Tror att större firmor har bättre koll på detta och att det därför mest är ett "småföretagsproblem".

Henri, varför vill jag diskutera frågan? Det är väl självklart, genom att förflytta kostnaden till arbete så blir det ju billigare för mig i slutändan, trots att totalpriset är detsamma. Hade en stor byggfirma som utförde ett stort jobb på ca 270kkr, långt in i det projektet när arbete redan var utfört så förde vi diskussioner om ROT och materialkostnad. Den firman kunde då justera något men var ju noga med att den redovisade materialkostnaden inte hamnade under den verkliga.

Sen känner jag att snacket om timpriser är lite felaktigt, det finns säkert kunder som tittar på lägsta timpris men jag tror att de flesta baserar sitt val på helheten, många uppfattar också ett lågt timpris som lite av en varningsklocka.
 
qiz

Det var alltså fråga om ett ROT-arbete, det förklarar ditt intresse för kostnadens fördelning på arbete respektive material. Men det framgick väl inte här tidigare att det gällde ROT.
Jag förde ju själv ett resonemang här om önskemål från kunder att om möjligt få material klassat som arbete för större ROT-avdrag.
 
Här var det många trådar i en.

Det går mycket bra att debitera för enbart timtid och nettopris på material, vid löpande räkning. Inget påslag på materialet. Inga extra kostnader för mil eller bil (inom x antal mil). Allt inkluderat i timpriset.

Jag har gjort så redan innan ROT-avdraget infördes.

OBS! För att kunna jämföra anbud på löpande räkning skall timpris, materialpåslag, bilkostnad, reskostnad och andra eventuella extrakostnader redovisas.

Vid fast pris skall arbetskostnad, materialkostnad och andra extrakostnader separeras om det är ett ROT-jobb. Vill man inte ha problem med skattemyndigheten så skall materialpåslaget vara detsamma som man brukar ta.
 
Henri skrev:
qiz

Det var alltså fråga om ett ROT-arbete, det förklarar ditt intresse för kostnadens fördelning på arbete respektive material. Men det framgick väl inte här tidigare att det gällde ROT.
Jag förde ju själv ett resonemang här om önskemål från kunder att om möjligt få material klassat som arbete för större ROT-avdrag.
TS talade faktiskt om att det var ett ROT-jobb direkt i början på tråden

qrz skrev:
Jo det är ett rotjobb... Just därför var jag lite extra intresserad av vad som var material.

Altan på ca 90 m2
Offerten var på 97,9 kkr, varav arbete 47,1kkr och material 50,8kkr.

Så långt var allt frid och fröjd men när jag själv försökte beräkna materialet så fick jag det till ca 30kkr, ganska stor diff... Kan ju ha räknat fel eller missat något men det är ju svårt att veta när jag inte får veta var siffran 50,8 kom ifrån...
Sen svarade du dessutom på inlägget och ni diskuterade ROT i några inlägg så ett tydligt tecken på att tråden spårat ut och blivit för lång är att man knappt minns hur det började;)
 
Snickar-Urban skrev:
Det går mycket bra att debitera för enbart timtid och nettopris på material, vid löpande räkning. Inget påslag på materialet. Inga extra kostnader för mil eller bil (inom x antal mil). Allt inkluderat i timpriset.

Jag har gjort så redan innan ROT-avdraget infördes.
Kul att höra exempel på att det upplägget förekommer och också fungerar bra i praktikend^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.