Jag ska bygga en friggebod vid fritidshuset. Tanken är att isolera lite (70mm vägg, 95mm golv, 120mm tak) och sätta vindpapp/vindduk men inte fuktspärr eftersom det mestadels kommer att stå kallt. Tanken är att kunna använda boden för övernattningar på sommaren. P.g.a. den begränsade bygghöjden vill jag helst ha parallelltak för att maximera rymden. Takbeklädnaden måste vara papp för att matcha omkringliggande byggnader.

Hur gör jag med ventilationen av taket? Naturligtvis lägger jag en luftspalt från takfoten och upp mot nocken, men hur gör jag sedan? Jag hade hoppats att det skulle räcka med att jag lämnar 5-6 cm glipa nära nocken i den läkt jag lägger på takstolarna/vindpappen för att bilda luftspalten. Så att luften kan strömma från takfoten, upp mot nocken och utåt över takstolarna mot gavlarna. På så vis slipper jag ha någon form av öppning i nocken och sätta t.ex. en nockplåt med distanser så att det är öppet ned mot takfallet. En sådan lösning känns känslig för att regn/snö ska blåsa in eftersom takets lutning är ganska liten.

Eller att jag lägger ett lager längsgående läkt tvärs över takstolarna och sedan ett lager i takfallets riktning ovanpå dessa för att luft ska kunna strömma både på längden och tvären under taket.

Andra idéer?
 
Du ska ju ha huset både varmt ock kallt och då skulle jag ta cellulosaisolering och strunta i luftspalten eftersom en cellulosa isolering är diffusionsöppen ändå.
Då slipper du snö som yr in etc..
 
Kan jag lägga cellulosa bara i taket för att slippa luftspalt där, och lägga stenull i väggar (med luftspalt) och golv? Jag har letat runt lite och cellulosa (ekofiber) i skivor verkar vara nästan fyrdubbelt dyrt...
 
Det finns många åskter om luftspalt och min är att det räcker med en 1" läkt som luftspalt och ingen öppning i nock. Jag tror på detta då jag anser en luftspalt skall hålla isär materialen och kunna ta upp ändringar i luftfuktighet och lite lagom cirkulera detta. Med en för stor luftspalt så kan det bli problem med ev kondens då luften omsätts för fort även om det i ditt fall med papptak borde minska risken med att råsponten är kallare än uteluften.

Att köra ekofiber i tak och stenull i vägg är inget problem, men jag hade kört luftspalt och stenull i tak ändå, normalt sprutas ekofiber (tror inte den finns som skivor) och det låter lite väl häftigt för en friggebod.
 
Det kanske inte var ekofiber jag såg utan någon konkurrerande produkt. Men det finns i skivor/plattor men som sagt är priset lite väl tilltaget för min smak.

Intressant vinkel att luftspalten kanske kan bli för stor, jag hade inte tänkt på detta men det blir nog ca 1".

Hur bör man förresten göra med väggens luftspalt? Lite beroende på hur man gör kan man ju få den att möta/övergå i takets luftspalt, men det är ju knappast en bra idé om man inte har luftning i nocken (då blir det ju samma kanal från ena väggens nederkant till andra väggens nederkant). Ska man avsluta panelen innan man når upp i taket (jag kommer att ha stående läkt på reglarna för luftspalten och liggande panel utanpå)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.