Glufsglufs skrev:
Farsan var förbi här nyligen när jag glanade igenom forumet och han såg dessa bilder (han jobbar på NCC anläggning men inte i åt ditt håll och han har kört pålmaskin under en jädra massa år) och han sa precis som Matti_75, inget ovanligt alls det där. Pålningen görs till den slår tvärstopp så i princip skulle det kunna bli hål ner till berggrunden och huset står där det står iaf. Lite fundersam blev han över att det verkar ha "försvunnit" så mycket ner i "hålet" men som han sa, han vet ju inte hur förutsättningarna på det bygget varit.
Tvärstopp? Inte alltid, många byggnader står och hänger på pålarna i "gegga".
 
Pålen slås alltid till stopp, men det innebär inte alltid att den slås ned till berg. Den kan lika väl hållas uppe av friktionen mot den inntill liggande jorden.
 
  • Gilla
Svammlet
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Pålen slås alltid till stopp, men det innebär inte alltid att den slås ned till berg. Den kan lika väl hållas uppe av friktionen mot den intill liggande jorden.
Jag har varit med om pålning där man får stoppa pålen från att sjunka ner för djupt av egentyngden... Övrig pålning förskjuter sedan massorna så de kläms. CFA-pålar "står" ju också bara klämd av omgivande massor, där har inget marktryck skapats runt pålen.

Alltså, många byggnader står utan att pålar är slagna mot stopp...
 
Med avseende på verkningssätt talar man om tre typer av pålar:
1 Stödpålar. De vilar mot ett fast underlag, oftast berg. För denna typ talar man om att slå till stopp. Det föreskrivs oftast i pålplanen hur mycket/länge man ska fortsätta att slå sedan man kommit ner till berg.
2 Friktionspålar. Dessa hänger i en friktionsjord, men når inte ner till ngn fast botten. Krafterna som ska tas upp överförs via friktionen mellan pålens mantelyta och friktionsjorden.
3 Kohesionspålar. Dessa hänger i lerjord. Når ej ner till fast botten. Kraftöverföring via mantelyta och lerjord, kohesionskrafter.
 
Stålpålar som ditt hus vilar på slås alltid ner mot berg, det sitter en spets på pålen som hammras ner i berg
 
Kallas f.ö. "fribärande" platta och är ganska normalt nu för tiden eftersom vi bygger på platser man inte hade byggt på för 30-50 år sen...

Ser man på dina bilder syns svepen i rostfritt stål som gjuts in och hängslar upp avloppet. Ser bra ut helt enkelt.

Dock har det skett en REJÄL sättning, kanske har man dränerat för mycket vatten? Hur som helst så borde det fyllas igen rejält så att du slipper luft under plattan, risk att grejer fryser.
 
Tänkte bara berätta lite om huset vi bor i. Det är byggt 1972 i ett grupphusområde med ca 100 hus, var från början en stödpålad krypgrund men är nu en öppen stödpålad plintgrund. Marken häromkring har sedan 1972 sjunkit mellan 100cm till dryga 200cm.

Vi har en geoteknisk undersökning från 1982 som gjordes efter en gruppstämmning mot Skanska, den säger att marken kommer sjunka ytterligare 80-110cm fram till 2010, 2010-2050 ytterligare upp till 10cm därefter försumbara sättningar. Den undersökningen verkar ha stämt mycket bra att döma av många olika saker, bland annat vad grannar har berättat (vi har bara bott här i 2 år).

Det finns flera negativa saker med detta naturligtvis, bland annat så blåser kylan rätt under huset och det är endast isolerat 8cm i bjälklaget, den positiva sidan av samma mynt är att jag nu i sommar kommmer tilläggsisolera underifrån (220mm stenull + 50mm cellplast), detta kan jag göra gåendes upprätt med golvet på ca 190cm höjd. Hade jag fått för mig göra det 1972 (ja, jag levde ju iofs inte då) så hade jag fått kräla i ett utrymme endast 50cm högt.

En annan positiv sak är att vi inte har några mögelproblem eller fuktproblem alls i "krypgrunden".

Andra negativa saker är ju att huset ser ut att stå lite på styltor, inte så snyggt. De gamla stuprören hade ett antal förlängningar (vi har precis bytt till helt nya). Det är över 1 meter till entredörren och någon rejäl trappa är svår att bygga (på grund av markförhållandena), den vi har nu är bultad i betongbalken så den hänger i luften så att säga. Telefonkabeln är skarvad under huset, har troligen gått av någon gång. Avloppet ser lappat ut under huset, inkommande vatten går över en meter i kylan (men har faktiskt aldrig frusit, trots de senare årens rejält kalla vintrar).
 
harry73
Vectrex: kan du skicka bilder?
 
Jag misstänker Du har ett problem med avloppet, stupröret som går ned, eller dräneringen, m a o , en läcka här. Det är inte mycket som skall till får att några droppar på sikt gröper ur marken.. Dräneringsrören med plastmuffar hamnar lätt ur vinkel, och man får en läcka där.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Kallas f.ö. "fribärande" platta och är ganska normalt nu för tiden eftersom vi bygger på platser man inte hade byggt på för 30-50 år sen...

Ser man på dina bilder syns svepen i rostfritt stål som gjuts in och hängslar upp avloppet. Ser bra ut helt enkelt.

Dock har det skett en REJÄL sättning, kanske har man dränerat för mycket vatten? Hur som helst så borde det fyllas igen rejält så att du slipper luft under plattan, risk att grejer fryser.
------------------------
Följer tråden då vi har samma problem. Vad ska man fylla med?
 
P Princesstårtan skrev:
------------------------
Följer tråden då vi har samma problem. Vad ska man fylla med?
Menar du runt huset eller under huset?

Enkla svaret är "vad du vill, det enklaste du hittar". Men var beredd på att det fortsätter sätta sig.

Jobbiga svaret är att du inte kan tillföra vikt om du ligger på lera, du kommer bara öka vikten på leran och den kommer sätta sig ännu mer.
Finns två riktiga sätt att lösa problemet, antingen stabilisering av marken med ex KC-pelare, vilket är en dyr och komplicerad metod eller så ska man först ta bort vikt, sen ersätta med lättfyll (ex leca).
 
Jag har också frilaggd bottenplatta. Vore ju intressant att veta om man kan fylla utrymmet med isolering.

I dagsläget har jag lagt igen närmast husväggen med singel, men under plattan är det frilaggt ca 20-30 cm.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Menar du runt huset eller under huset?

Enkla svaret är "vad du vill, det enklaste du hittar". Men var beredd på att det fortsätter sätta sig.

Jobbiga svaret är att du inte kan tillföra vikt om du ligger på lera, du kommer bara öka vikten på leran och den kommer sätta sig ännu mer.
Finns två riktiga sätt att lösa problemet, antingen stabilisering av marken med ex KC-pelare, vilket är en dyr och komplicerad metod eller så ska man först ta bort vikt, sen ersätta med lättfyll (ex leca).
Plattan är pålad på berggrund men marken invid / runt plattan har sjunkit och de har bildats hål . Har inte tittat under plattan.
 
harry73
H human highlight film skrev:
har också frilaggd bottenplatta. Vore ju intressant att veta om man kan fylla utrymmet med isolering
Visst, kolla om du kan fylla utrymmet med skumbetong
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Menar du runt huset eller under huset?

Enkla svaret är "vad du vill, det enklaste du hittar". Men var beredd på att det fortsätter sätta sig.

Jobbiga svaret är att du inte kan tillföra vikt om du ligger på lera, du kommer bara öka vikten på leran och den kommer sätta sig ännu mer.
Finns två riktiga sätt att lösa problemet, antingen stabilisering av marken med ex KC-pelare, vilket är en dyr och komplicerad metod eller så ska man först ta bort vikt, sen ersätta med lättfyll (ex leca).
Jag har funderingar på att fylla med Lecakulor under. Det bör ju även tillföra extraisolering, eller lurar jag mig själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.