Hej !
Vilken tur detta forum finns, är en "tjuv-läsare" av stora mått, men nu hittar jag inte vad jag behöver....har aldrig hänt förr på 3år d^_^b

Jag har en fundering.
Min lilla stuga köpte jag för ett antal år sedan, det var då en sommarstuge-tomt = dvs det fanns 5 st perenna växter , 1st rabatt på 1,5*1,5 m, en "moss "matta och 50% av trädgården var så överväxt av sly och kaprifol att jag inte kunde ta mig runt hela tomten vid försäljningen.( det tog mig flera veckor röjande innan det gick att ta sig runt hela tomten).

Nu till min fråga:
När det gäller förbättringsavdrag vid en försäljning -står det alltid .....bla bla bla byggnad....ex: Ändring av byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion...

Betyder det att all jag plöjer ( handgripligen :p) ned i trädgården är utgifter som jag inte kommer få göra avdrag för.....?!

För info skull: det som jag vill yrka avdrag för är dammar, automatisk bevattning, nya uteplatser, perenner och fruktträdgården...det är ju iaf värdehöjande för fastigheten

Börjar röra mig runt 150 000 strecket nu
Någon som vet/ har erfarenhet?
 
Hej igen...Bry er inte om inlägget. Har hittat vad jag söker men jag lägger ut det här för andra hugade intressenter

Från Skatteverket"Förbättringsarbetena kan vara utförda på såväl byggnaden som marken."
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
pepparmintzebra, ta det vackert med avdragen bara!

Att tex röja en igenväxt trädgård är nog mera att se som underhåll än förbättringar.
Ungefär som att måla om huset när färgen börjar flaga...
 
knockonwood, tack för "headsup"

jag håller med dig, de avdrag jag nu noterar in i min uppfljningsfil är mer
- anläggning damm och vattenfall
- anläggning naturstenstrappor
- anläggning uteplatser
- anläggning fruktträdgård
- anläggning rosenträdgård
- automatisk bevattning av hela trädgård på eget vatten
- och liknande

Arbetet blir det inga avdrag för - det är det som ger ett leende i mitt ansikte
 
pepparmintzebra, låter vettigt.

Och eget arbete kan man nog aldrig dra av för.
Varför säljer du? Låter som en underbar trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.