Det Polygam råkat ut för är faktiskt onödigt idag. Jag tror inte det är bara Bosch som i sina bättre modeller har inbyggt stopp när maskinen börjar hoppa.
Sedan jag skrev förra inlägget har vi flyttat, och det blev en Bosch tvättmaskin igen. Med vibrationsskydd. Skyddet är så känsligt att om det finns för lite tvätt i trumman som gärna klumpar sig, kommer centrifugen aldrig riktigt igång. Då blir det till att lägga in en stor frottéhanduk, sedan brukar centrifugen komma igång.
 
JA! Det var transportsäkringen som våra hantverkare hade glömt montera bort när de installerade maskinen! Man betalar folk för att transportera, leverera och montera. Men det verkar som man måste betala extra för att de ska tänka själva, eller bara följa bruksanvisningen…
Nu är transportsäkringarna bortskruvade (5 bultar med röd bricka bakom) och ett skydd föll med en dunns ner i maskinen, sedan hörde man en ny dunns när vi drog igång maskinen. Nu går den lugnt och kontrollerat utan att hoppa runt och slå sönder inredningen i badrummet.
 
har ochså problem me min maskin den hoppar runt
har kollat transportbulltarna
men tror problemet är det att den står vid fallet i gollvet i tvättstugan,eller om golvet e för dåligt reglat
min gammla maskin stod still o tyst,men den här e omöjlig att tygla
 
Göran.W
Det stora problemet med maskinerna i dag är att dom helt enkelt väger för lite iom mycket har ersatts med plast.
För så där en 15 år sen vägde maskinerna 15-20kg mer och då stod dom still med även med en stor kudde i den.
Många maskiner har dessutom hård plast fötter som glider för minsta lila på klinkers så den kommer ur våg och börjar hoppa.
 
ja får köpa såna o testa
de va bättre förr
 
Det var inte bättre förr... men då fanns det bara bra kvalitet, köp miele ! inga vibrationer här inte
 
W
Har en LG tvättmaskin med direktdrift som vi har ägt i 1 år snart å fungerar klockrent. :)
 
blev lite bättre me gummifötter under,men inte 100a
 
Tråkigt. Har du kontaktat tillverkaren för att se vad de säger?
 
hugodog skrev:
Har en LG tvättmaskin med direktdrift som vi har ägt i 1 år snart å fungerar klockrent. :)
Å jag har en som inte helt vill stå still om inte tumlaren står ovanpå. :(

Whirlpoolen vi hade innan stod hur stabilt som helst men den rackarn slog eld under en centrifugering å då åkte den ut.


Tips om transportsäkringarna är borttagna ska trumman i maskinen gå att flytta på i alla ledder (lite) med handkraft. Är den stum är sannolikheten stor att någon transportsäkring sitter kvar.
 
Var bör man hitta transportsäkringarna? Vi har en gammal maskin som följde med i husköpet-och den gillar promenader.
Kan man anta att säkringarna sitter runt trumman och/eller även vid fötterna? Vi har en Siemens (men antar att många är lika trots fabrikat).

Ska också kolla med vattenpass samt med centrifug igång-känns som man först vill kolla att ingen glömt säkringarna bara... (mycket annat har dom missat i detta hus)


Tapatalk via iPhone
 
På en av dom maskiner jag köpt satt det en stålprofil bultad på baksidan som skulle bort.
På en annan var det bara bultar med brickor som satt genom hål på baksidan. Varje bult hade ett distansrör på sig som man fick vara försiktig med så det inte trillade av bulten inne i maskinen.

Har ni manualen till maskinen kvar så bör det stå där. manualer brukar annars gå att hitta på nätet om maskinen inte är antik.
 
Som Göran W skriver så kan det ibland ha med tyngden på maskinen att göra. orparn nämner vikten av "motvikt".

Vår E-lux vibrerar som sagt rejält vid centrifugering men av en tillfällighet satte dottern upp en kasse med tidningar/kataloger som skulle till ÅVC på maskinen. Den fick stå kvar nästa tvätt och då var det väldigt tyst! Funderar nu på att ersätta eller iaf komplettera torkskåpet med en tumlare ovanpå tvättmaskinen.

Kjell G
 
Våran Elvita WA 1300 har levt rövare en längre tid men efter jag ögnat igenom denna tråd tog jag tag i problemet.

Gummifötter införskaffades, lodade upp att maskin stog ivåg, blev klart mycket bättre men inte helt bra.

Har även tyckt att trumman rört sig väldigt lätt vid ilägg/urplockning, beslutade mig för att kolla upp detta-
och skruvade bort bakstycket. Upptäckte då att den ena stötdämparens sprint lossnat, satte tillbaka sprinten och voila maskinen håller sig på sin plats :).

Så det kan ju vara värt att kolla upp att upphängingar/stötdämpare sitter på sin plats om maskinerna lever runt.
 
  • Gilla
caliSWE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.