Jag har en häck som synes på bilderna.
Endel av häcken kom det inga blad på förra året och i år vet jag inte vad som väntar.
Har rensat bort endel döda grenar på den.

Funderar på att ta bort den och plantera nåt som blir lite högre och funkar bättre än denna, framförallt något som är mera lättskött.

Vet någon vad denna heter och vad man skall göra ?
Typ gödning skötsel etc.
 
  • IMG_0575.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0577.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som Forsythia. Den blommar på bar gren om några veckor, den är väldigt tidig. Vackra gula blommor. Det är en väldigt "snäll" buske som inte kräver mycket. Men den skulle må gott av lite omskötsel. Gräv lite runt buskarna, dvs ta bort gräs och ogräs och lägg dit lite näring (kan du göra nu), komplettera gärna med lite ny jord. Klipp undan de äldsta grenarna till sommaren.
En hel häck med Forsythia är en maffig syn när dom blommar så ta inte bort dom!
 
Nån Forsythia är det nog inte. Har aldrig sett några gula blommor på min häck, bara gröna blad.
 
Om du tar in en kvist och sätter i vatten så kommer den förhoppningsvis belöna dig med lite gröna blad och då är det lättare att se vad det är.
 
Jag tykcer också att det ser ut att kunna vara forsythia. Ingen lämplig häckplanta isåfall enligt min åsikt, de funkar bäst som solitärer, så byt du ut dem om de inte blommar i vår, de ser rätt dålia ut neri.

Att ta in ett par kvistar och sätta i vatten som påskris är ett bra sätt att få besked snabbare. Och att sedan visa foto på kvistarna på Odla istället för här ;-)
 
woien skrev:
Nån Forsythia är det nog inte. Har aldrig sett några gula blommor på min häck, bara gröna blad.
Forsythia blommar på fjolårsveden, dina plantor ser lite "vildvuxna" ut, inga nya grenar, inga blommor.
Jag tycker oxå det ser ut som Forsythia.
Hur gick det med kvistarna?
/Peter
 
Jag röstar på Ginst!
Ser precis ut som den vi har vid sommarstugan!
Speciellt grenarnas små knottror liknar Ginst!
Om det är en Ginst så brukar den blomma först av allting på våren!

Bilden är inte hämtad från vår buske som är hur spretig och ful som helst!
rg_1105726_m600.jpg
 
Fast den bilden ser ju ut som Forsythia. Ginst har typiska ärtblommor, det verkar inte busken på bilden ha.

Håller med övriga om att buskarna på TS bilder är Forsythia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.